مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلااین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد هنگامی که زنی بیمار می‌شود دچار درد شدیدتری می‌شود.

pain

به گزارش لایو ساینس پژوهشگران می‌گویند در شماری از بیماری‌های متفاوت، شامل دیابت، آرتریت و برخی از عفونت‌های تنفسی، زنان مورد بررسی احساس درد بیشتری نسبت به مردان گزارش کردند.

این بررسی که یکی از بزرگترین تحقیقات درباره وارسی تفاوت‌های جنسی در احساس درد در انسان است. این نتایج با یافته‌های قبلی مطابقت دارد، و نشان می‌دهد که تفاوت‌های جنسی در حساسیت به درد ممکن است در بیماری‌های بسیار بیشتری نسبت به آن شماری که پیش از آن تصور می‌شد،وجود داشته باشد.

از آنجایی که احساس امری ذهنی و شخصی است، پژوهشگران نمی‌توانند مطمئن باشند که آیا زنان واقعا درد کمتری از مردان تجربه می‌کنند یا نه. شماری از عوامل، از جمله خلق و خوی فرد و اینکه داروی مسکن مصرف می‌کند یا نه، احتمالا بر میزان دردی که فرد می‌گوید حس می‌کند، اثر می‌گذارد.

لیندا لیو، دانشجوی دکترا در برنامه اطلاعات زیست‌پزشکی در دانشگاه استانفورد که این پژوهش را انجام داده است، می‌گوید: "دلیل این امر هر چه باشد، مهم است که از این تفاوت احساس درد میان مردان و زنان آگاه باشیم و به تحقیق بیشتر درباره آن بپردازیم."

به گفته یو تحقیقات بیشتر چه در انسان‌ها و چه در حیوانات باید نتایجشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا ببینند آیا تفاوت‌های جنسی در احساس درد وجود دارد یا نه. بسیاری از بررسی‌ها در حیوانات، جانوران ماده وارد تحقیق نمی‌کند یا جنسیت حیوانات مورد آزمایش را گزار نمی‌کند.

اغلب بررسی‌های انسانی که تفاوت‌های جنسیتی در میزان درد گزارش‌شده را شمار زنان را با شمار مردان مبتلا به یک بیماری معین که به گفته آنان علت درد است، مورد مقایسه قرار داده‌اند. اما به گفته پژوهشگران اغلب آنها به شدت درد احساس‌شده توجهی نداشته‌اند، و بسیاری از آنها شامل تعداد افراد کافی نبوده‌اند تا بتوانند تفاوت‌های ادراک درد در دو جنس را شناسایی کنند.

بررسی جدید شامل اطلاعاتی از بیش از 11000 بیماران است که نمره‌های دردشان در پرونده‌های الکترونیکی پزشکی درد بیمارستان و کلینیک‌های استانفورد در بین 2007 و 2010 ثبت شده بود. از بیماران خواسته شده بود تا میزان دردشان را در یک مقیاس از صفر (بدون درد) تا 10 (بدترین درد قابل تصور) رده بندی کنند.

پژوهشگران در مجموع تفاوت جنسی در احساس درد گزارش‌شده را برای بیش از 250 بیماری و عارضه گزارش شده است.
بر اساس این بررسی برای تقریبا هر بیماری تشخیص‌داده شده، زنان به طور میانگین نمره درد بیشتری را نسبت به مردان گزارش کردند.

زنان مبتلا به کمردرد و ضرب‌دیدگی زانو و ساق پا به طور مداوم رقم‌های بالاتری را به نسبت به مردان گزارش کردند. زنان همچنین احساس درد بیشتری در گردن (برای عوارض مانند تورتیکولی که در آن عضلات گردن دچار پیچش یا گرفتگی می‌شود) و سینوس‌ها (در حین عفونت سینوس‌ها) را نسبت به مردان گزارش کردند؛ یافته‌ای که در پژوهش‌های قبلی یافت نشده بود.

کد خبر 158333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز