چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان فرانسوی در بررسی‌های خود دریافتند باوجود اینکه خواب مرحله REM در پستانداران دریایی وجود ندارد اما دلفین‌ها می‌توانند وقایع خاصی را که در طول روز شنیده‌اند به یاد آورند و یا آنها را در خواب ببینند

دولفین

گروهی از دانشمندان دانشگاه‌های رنه 1 و پاریس 13 نتایج یک کشف غیرمنتظره از توانایی دلفین‌ها را در نشریه علمی Frontiers in Psychology منتشر کردند. این کشف غیرمنتظره با مشاهده رفتار 5 دلفین در اسارات ساکن آکواریمی در نانس فرانسه به دست آمد. در این آکواریم، دلفین‌ها هر روز نمایش‌های عمومی اجرا می‌کنند.

در فوریه 2009 پرسنل این سازه نمایش‌هایی را آغاز کردند که با یک ستون صوتی اجرا می‌شد که در آن موسیقی، صدای مرغ دریایی، سوت و در مواردی آواز نهنگ‌های کوهان دار پخش می‌شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از حدود یک ماه، این محققان که درحال ضبط صدای دلفین‌ها از طریق میکروفون‌های زیرآبی بودند متوجه شدند که این حیوانات اصواتی را ساطع می‌کنند که در حقیقت تقلیدی از صدای نهنگ‌ها است.

اینکه دلفین‌ها نیز همانند بسیاری دیگر از حیوانات توانایی تقلید اصوات محیط را دارند پیش از این کشف شده بود.

اما مورد دلفین‌های این آکواریم بسیار ویژه به نظر می‌رسید. چون تاکنون هرگز در یک نهنگ این نوع آواز که مفهوم خاصی را دنبال می‌کرد شنیده نشده بود و به خصوص تا پیش از این مورد، هرگز دیده نشده بود که دلفین‌های در اسارت صدای سایر حیوانات را تقلید کنند.

اما نکته شگفت انگیز این بود که این دلفین‌ها در خواب صدای نهنگ‌ها را تقلید می‌کردند. این درحالی است که به نظر می‌رسد که در پستانداران آبزی خواب نوع REM وجود ندارد.

این دانشمندان دریافتند که دلفین‌ها بین نیمه شب تا ساعت 3 صبح و همچنین در طول روز و زمانی که به آهستگی شنا می‌کنند می‌خوابند.

این دوره‌های استراحت با کاهش بسامد تولید سوت دلفین‌ها و اسپاسم‌های عضلانی همراه است و این ویژگی‌ها یادآور مرحله خواب REM هستند.

برپایه فرضیه این محققان، دلفین‌ها می‌توانند بعضی از حوادث خاص را که در طول روز شنیده‌اند در طول خواب به یاد آورند.

کد خبر 158194
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز