همشهری آنلاین: گروهی از ستاره شناسان بین المللی در بررسی‌های خود نشان دادند که تمام کهکشان‌ها از قوانین گرانش اطاعت نمی‌کنند

کهکشان

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز، دانشگاه زوریخ و موسسه ملی فیزیک نجوم ایتالیا دریافتند در کهکشان‌های بیضوی شکل، حرکت ستارگان از قوانینی متفاوت از قوانینی پیروی می‌کنند که در فرمول جاذبه نیوتن تدوین شده‌اند.

این تحقیق که در ژورنال فیزیک نجوم (Astrophysical Journal) پذیرفته شده و نسخه آنلاین آن در سایت ArXiv به چاپ رسیده است سه کهکشان را که از قوانین گرانش سرپیچی می‌کنند مورد بررسی قرار داد و کشف کرد که حرکت متفاوت این ستارگان می‌تواند بدون متوسل شدن به فرضیه ماده تاریک توضیح داده شود.

به گفته این کیهان شناسان، در کهکشان‌های از این نوع، حرکت ستارگان را می‌توان برپایه نظریه‌هایی با عنوان Rf توضیح داد. این نظریه‌ها بسط نظریه نسبیت عمومی اینشتین را پیش بینی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این محققان در این خصوص توضیح دادند: "از دیدگاه مدل‌های دینامیک کهکشان‌ها، ما توانستیم بررسی کنیم که نظریه‌های Rf قادرند با دقت بالایی گستردگی حرکات ستارگان در کهکشان‌های بیضوی شکل را بازسازی کنند."

سه کهکشانی که در این تحقیق رصد شدند در گذشته برپایه قوانین کلاسیک جاذبه نیوتن و فرضیه وجود ماده تاریک توضیح داده شده بودند.

این ستاره شناسان افزودند: "درحالت کنونی هیچ یک از این دو نظریه را مستثنی نمی‌کنیم، اما این بسیار جالب است که می‌بینیم می‌توان برپایه روشی متفاوت از فرضیه ماده تاریک در خصوص شرایط این کهکشان‌ها توضیح داد."

به اعتقاد این دانشمندان، کهکشان‌های بیضوی شکل، تنها کهکشان‌هایی نیستند که از جاذبه کلاسیک اطلاعت نمی‌کنند بلکه کهکشان‌های مارپیچ و توده‌های کهکشانی نیز می‌توانند به روشی مشابه رفتار کنند.