مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با شلیک شدن شعله‌های جدید خورشیدی به سوی زمین، ناسا اعلام کرده است که شعله‌های خورشیدی در کنار خطراتی که برای سیستم‌های زمینی دارد، می‌تواند در حل بحران زباله‌های فضایی به انسان کمک کنند

شعله های خورشیدی

خبر تابش شعله‌های خورشیدی معمولا برای اجرامی که در مدار زمین در حرکت‌اند خبر بسیار بدی است، درست مانند شعله‌های جدیدی که خورشید به تازگی به سمت زمین روانه کرده و در روزهای آینده منجر به شکل گیری شفق‌های درخشانی در آسمان زمین خواهد شد.

این شعله از شعله های کلاس M 3.2 است، که به همراه جریانی از ذرات باردار با میدان مغناطیسی زمین واکنش داده و شفق‌ها را به وجود خواهند آورد. شعله‌های سری M می‌توانند منجر به اختلال در امواج رادیویی در نزدیکی قطب‌ها شوند و توفان‌های مغناطیسی کوچکی به وجود آورند، اما به نظر نمی‌آید بتوانند ارتباطات رادیویی را مختل کرده و یا به شبکه‌های برق رسانی آسیب وارد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، با این همه اگر این شعله‌ها در دسته شعله‌های X قرار داشتند، پیش بینی‌های ارائه شده کاملا متفاوت بودند. با نزدیک شدن خورشید به اوج دوران فعالیت خود در سال 2013 باید انتظار دیدن شعله‌های خورشیدی قدرتمندتری را داشت که علاوه بر خطرساز بودن، جنبه‌ای مثبت نیز می‌توانند داشته باشند.

خورشید زباله‌های فضایی را جارو می‌زوند

شعله‌های خورشیدی همانطور که گفته شد می‌توانند در شبکه ارتباطات رادیویی و یا برق اختلالات جدی و فاجعه باری ایجاد کرده و پیچیده‌ترین و حساس‌ترین فناوری‌های فضایی را از کار بیاندازند، همچنین می‌توانند با گرم و منبسط کردن لایه بالایی اتمسفر زمین میزان کشش بر روی ماهواره‌های نزدیک به زمین را افزایش داده و به این شکل سرعت آنها را کاهش داده و منجر به سقوط آنها خواهند شد.

چگونه چنین شرایط دشوار و ناخوشایندی می‌تواند به وضعیتی مثبت تغییر حالت دهد؟ حقیقت اینجا است که آنچه برای سیستم‌های ماهواره‌ای و ارتباطاتی بسیار منفی ناخوشایند است، بر روی بحرانی بزرگ که روز به روز نیز وخیم‌تر می‌شود تاثیری مثبت داشته و در رفع آن به انسان‌ها کمک می‌کند: کابوسی به نام زباله‌های فضایی.

از زمانی که انسان‌ها اولین راکت خود را به فضا پرتاب کردند زباله‌هایی را در مدار زمین سرگردان به جا گذاشت و امروز با گذشت 55 سال از تاریخ پرتاب ماهواره Sputnik 1 (اولین ماهواره مصنوعی جهان) زمین در معرض مواجهه با حجم غیر قابل تصوری از زباله‌ها قرار دارد. تراکم این زباله‌ها و وضعیت معضل زباله‌های فضایی به اندازه‌ای بحرانی و در حال گسترش است که احتمالا به زودی پرتاب فضاپیما یا ماهواره‌ها بدون آسیب وارد شدن و یا انهدام امکان پذیر نخواهد بود.

با این همه بر اساس گزارش جدیدی که ناسا منتشر کرده، شاید برای کنترل این وضعیت بحرانی راه حلی وجود داشته باشد. در این گزارش آمده است که فعالیت‌های خورشیدی می‌تواند میزان بحران زباله‌های فضایی را کمرنگ تر سازند. در واقع خورشید در دوران اوج فعالیت‌هایش به جاروبرقی بزرگی برای زباله‌های فضایی تبدیل می‌شود.

با بالا رفتن فعالیت‌های مغناطیسی درون خورشید، میزان شعله‌های خورشیدی با فرکانس بالا و فوران‌های کرونالی خورشید افزایش پیدا می‌کنند. این افزایش انرژی منجر به پرانرژی شدن لایه خارجی اتمسفر زمین شده و بر اساس قوانین پایه‌ای ترمودینامیک، اتمسفر زمین منبسط می‌شود. در این وضعیت مقادیری از گازهای اتمسفر به سمت بالا و به ارتفاعات بیشتری رانده شده و باعث کند تر شدن حرکت زباله‌های فضایی می‌شود.

با کند شدن حرکت زباله‌های فضایی نیروی گرانش زمین آنها را به ارتفاعات پایین‌تر کشانده و به تدریج با وارد شدن آنها به اتمسفر، زباله‌ها سوخته و نابود می‌شوند. از میان سه هزار و 218 زباله شناخته شده فضایی تا کنون تنها 6 درصد از آنها در اتمسفر زمین سوخته و نابود شده‌اند که البته نیمی از آنها به واسطه فعالیت‌های خورشیدی از بین رفته‌اند.

با این همه این کمک از جانب خورشید برای همیشه ادامه نخواهد داشت و پس از سال 2013 خورشید دوران خواب خود را آغاز خواهد کرد.

کد خبر 158018
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز