یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیمارستانی در جنوب ترکیه روز شنبه 21 ژانویه برای اولین بار در جهان پیوند همزمان سه اندام را انجام داد و دو دست و یک پا را از یک اهداکننده به یک مرد 34 ساله پیوند زد.

operation

به گزارش آسوشیتدپرس گروهی از پزشکان در بیمارستان دانشگاهی آکدنیز در شهر آنتالیا در ساحل دریای مدیترانه در جنوب ترکیه صورت همین اهداکننده را نیز به یک بیمار دیگر- یک مرد 19 ساله- پیوند زدند.

این عمل اولین پیوند صورت در ترکیه به شمار می‌رود.

دکتر اسرافیل کورتسف، رئیس این بیمارستان دانشگاهی، پس از این دو عمل جراحی، به خبرنگاران گفت: "امروز ما امضای خود بر پای یک موفقیت جهانی گذاشتیم. برای اولین بار یک بیمارستان در جهان دو دست و یک پا را به یک بیمار پیوند زدیم."

دکتر عمر اوزکان که سرپرست گروه 25 نفری انجام‌دهنده این پیوند بود، گفت هر دو بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند، و "حال‌شان خوب است."

اوزکان گفت: "ما یک دوره بحرانی 10 تا 15 روزه را برای هر دو عمل در پیش داریم؛ اگر این دوره را پشت سر بگذاریم، عملی تاریخ‌ساز انجام داده‌ایم."

عمل پیوند کامل صورت حدود 9 ساعت و پیوند سه عضو 12 ساعت طول کشید.


خبرگزاری دولتی آناتولی اعلام کرد آتیلا کاودیر، گیرنده 34 ساله سه اندام پیوندی، دست‌ها و پای راست‌ش را هنگامی که 11 ساله بود هنگامی از دست داد که میله آهنی را که برای دور کردن کبوترها تکان میداد به خطوط انتقال برق برخورد و او را دچار شوک الکتریکی کرد.

نوجوان گیرنده پیوند صورت نیز در هنگام نوزادی در یک آتش‌سوزی خانگی دچار سوختگی شده بود.

به گفته آناتولی این سه اندام و صورت در بامداد روز یکشنبه در اختیار قرار گرفتند و عمل جراحی در بیمارستان در ساعت 3:15 بامداد آغاز شد.

اولین پیوند دو دست در سال 2008 در آلمان و اولین پیوند دو پا در ژوئیه 2011 در اسپانیا انجام شد.

اولین پیوند صورت در جهان در نوامبر 2005 در فرانسه انجام شد و پس از آن چندین عمل پیوند صورت در کشورهای گوناگون انجام شده است.

کد خبر 157912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز