گروه اقتصادی: تلاش‌ها برای قانع کردن رئیس‌جمهور مبنی بر موافقت با افزایش نرخ سود بانکی با وجود رایزنی برخی نمایندگان مجلس تا‌کنون بی‌نتیجه مانده است و شایعه وتوی احتمالی مصوبه شورای پول و اعتبار از سوی محمود احمدی‌نژاد باعث شد تا تهدید محمود بهمنی مبنی بر کناره‌گیری از مسئولیت بانک مرکزی جدی‌تر شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برگزاری جلسه 2 روز پیش کمیسیون با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت از بررسی 3موضوع در این جلسه خبر داد و گفت: در این جلسه افزایش نرخ سود سپرده‌ مورد تأکید قرار گرفت تا متناسب با نرخ تورم سود بانکی افزایش یابد.به گزارش فارس، ارسلان فتحی‌پور با اشاره به ضرورت کنترل نقدینگی گفت: در این جلسه افزایش نرخ سود سپرده‌ مورد تأکید قرار گرفت تا متناسب با نرخ تورم، سود بانکی افزایش یابد و همچنین لزوم افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در جلسه مطرح شد و مورد توافق قرار گرفت. فتحی‌پور تأکید کرد: افزایش نرخ سود سپرده در شورای پول و اعتبار تصویب شده و دولت نباید مانع از اجرای آن شود.او با اشاره به بررسی نوسان شدید نرخ ارز در نشست این کمیسیون تأکید کرد: قرار شد نرخ ارز تثبیت شود و پرداخت ارز با نرخ مرجع به تولیدکنندگان براساس مدارک و ثبت سفارش واردات انجام شود و همچنین قرار شد که تولیدکنندگان در قبال دریافت نرخ ارز مرجع قیمت‌ها را افزایش ندهند.

مخالفت با افزایش سود سپرده‌های بانکی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور حسینی، غضنفری و روسای بانک‌های دولتی و خصوصی در جلسه این کمیسیون گفت: وزیر اقتصاد در این جلسه از مخالفت رئیس‌جمهور با مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی خبر داد. به گزارش مهر، شکور اکبرنژاد تصریح کرد: در این جلسه وزیر اقتصاد همچنان بر ادامه سیاست ارز چندنرخی در بازار تأکید کرد و با وجود تأکید نمایندگان بر لزوم وجود یکسان‌سازی‌ نرخ ارز بر نظر خود اصرار ورزید. وی در پایان گفت: اظهارات وزیر بازرگانی و اقتصاد در این جلسه همانند جلسات غیرعلنی مجلس بود و مطلب جدیدی بیان نشد، نمایندگان کمیسیون اقتصاد از نتایج این جلسه راضی نبودند.

افزایش سود بانکی ابلاغ نشد

به گزارش همشهری، همزمان با تشدید اختلاف‌ها بین تیم اقتصادی دولت درباره افزایش نرخ سود بانکی، دیروز بانک مرکزی مصوبه نشست هفته گذشته شورای پول و اعتبار را ابلاغ کرد که در این بخشنامه اثری از تصمیم این شورا مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی دیده نمی‌شود. براساس بخشنامه بانک مرکزی شورای پول و اعتبار در نشست اخیر خود مقررات ناظر بر عملیات مجاز بانکی و موضوع محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در اعطای تسهیلات مضاربه به بهای تمام شده کالای خریداری شده و تلقی کردن آن به‌عنوان هزینه قابل‌قبول را تصویب کرد.

بهمنی: منتظر نظر دولت هستیم

رئیس‌کل بانک مرکزی هم درخصوص نرخ سود بانکی گفت: اجازه دهید که پروسه‌اش طی شود؛‌ مرا این روزها زیر فشار نگذارید، ‌ما منتظر نظر دولت هستیم. بهمنی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر شایعاتی درباره برکناری‌اش گفت: به خدا اگر الآن یکی بگوید برو من دستش را می‌بوسم.

کد خبر 157702
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز