گروه اقتصادی: بر خلاف اظهارنظر اعضای شورای پول و اعتبار، معاون اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید: مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی نبوده است.

به گزارش همشهری همانگونه که انتظار می‌رفت افزایش نرخ سود بانکی که هفته گذشته در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید، راه پرپیچ و خمی برای تأیید از سوی رئیس‌جمهور و ابلاغ به سیستم بانکی دارد. هنوز یک هفته از تصویب این دستورالعمل در ساختمان میرداماد نگذشته است که با وجود حمایت کارشناسان و فعالان اقتصادی از این تصمیم ، یکی از پاستورنشینان سکوت دولتمردانی را که در جلسه سه‌شنبه شب هفته گذشته غایب بودند می‌شکند و افزایش نرخ سود بانکی را اشتباه رسانه‌ها عنوان می‌کند. علی آقامحمدی در این باره گفت:« اصلا موضوع افزایش نرخ سود سپرده در این شورا مطرح نشده بلکه مصوبه درخصوص نرخ سود عقود مشارکتی بوده است».

وی در گفت‌و‌گوبا فارس افزود:« در شورا حداکثر نرخ سود عقود مشارکتی مورد بحث قرار گرفته اما در این عقود نمی‌توان حداکثر نرخ سود را تعیین کرد زیرا اگر طرح اقتصادی سود بیشتری داشته باشد باید پرداخت شود».از سوی دیگر مروری بر اظهارات اعضای شورای پول و اعتبار این حدس و گمان را بیش از پیش تقویت می‌کند که هیچ اتفاق نظری بین دولت و بانک مرکزی درخصوص نرخ سود بانکی وجود ندارد. اعضای شورای پول و اعتبار پس از جلسه تاریخی این شورا از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی براساس مصوبه شورای پول و اعتبار خبر داده‌اند.

در این مدت نیز هیچ اظهارنظری دال بر صحت اظهارات معاون اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور از سوی مسئولان پولی و بانکی کشور عنوان نشده است. محمود بهمنی رئیس شورای پول و اعتبار و رئیس‌کل بانک مرکزی گفته است: در جلسه شورای پول و اعتبار که از ساعت 16 تا 22 روز سه‌شنبه هفته گذشته ادامه داشت، گزارش مسائل پولی و بانکی کشور و همچنین عملکرد بسته سیاستی و نظارتی سال‌جاری ارزیابی و مقرر شد نرخ سود سپرده‌ها و اوراق مشارکت با توجه به میزان نرخ تورم افزایش یابد. کاظم دلخوش یکی دیگر از اعضای شورای پول و اعتبار هم در گفت‌وگو با مهر تایید کرده است که این شورا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی را به بیش از نرخ تورم موجود کشور (20.6 درصد ) تصویب کرده است. محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم که عضو شورای پول و اعتبار است مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی را آغازی برای تک نرخی کردن نرخ ارز عنوان کرده است.

کد خبر 157429
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز