مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

هر شهر برای تعیین هویت شهروندانش نشانه‌هایی دارد که از آن به‌عنوان «نماد» یاد می‌شود.

more  آشنایی با ‌شهرهای بزرگ جهان / آشنایی با نماهای عجیب

 این نمادها که گاه جزو آثار باستانی یا طبیعی و گاه ساخته‌شده به‌عنوان نماد آن شهر هستند، کارکردهای مختلفی از جمله اعطای هویت جمعی به شهروندان یا جذب گردشگر دارند.

تهران- برج میلاد:

برج میلاد

برج میلاد بلندترین آسمان‌خراش ایران و ششمین برج مخابراتی بلند در جهان است.

این برج مخابراتی و چندمنظوره، در مجموعه مرکز ارتباطات بین المللی تهران، در شمال‌غربی شهر تهران، میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب شهرک‌قدس و شمال کوی‌نصر در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد.

این سازه که به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است، یکی از نمادهای پایتخت به شمار می‌آید.

پاریس- برج ایفل:

برج ایفل

برجی فلزی در میدان شان‌دومارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل امروزه نه‌تنها به‌عنوان نماد پاریس بلکه به‌عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود و پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناهای دنیاست.

مسکو- کاخ کرملین:

کاخ کرملین

یک قلعه تاریخی است که به‌صورت مجتمع در قلب شهر مسکو پایتخت روسیه ساخته شده و به رودخانه مسکوا، میدان سرخ و باغ الکساندر مشرف است.

بنای این کاخ در سال۱۴۸۷ میلادی به پایان رسید. نام مشهور این کاخ کرملین است (به زبان روسی به معنای دژ است). این کاخ از چهار قصر، کلیسا و دیوار کرملین به همراهی برج‌های کرملین تشکیل شده ‌است.

کوالالامپور- برج‌های دوقلوی پتروناس:

برج‌های دوقلوی پتروناس

از بلندترین آسمانخراش‌های جهان هستند و در کوالالامپور پایتخت مالزی قرار دارند. این برج‌های دوقلو با احتساب آنتن بالای برج‌ها، ۴۵۲‌متر ارتفاع دارند. تعداد طبقات هر برج ۸۸‌ طبقه است و جمعا ۷۸ آسانسور در این دو ساختمان فعال هستند.

  آشنایی با مرکز تجارت جهانی پنانگmore

این دو برج از زیر به هم وصل هستند. همچنین پلی طبقات۴۱ و ۴۲ این دو برج را به هم متصل می‌کند. ارتفاع این پل از سطح زمین ۱۷۵‌متر و طول آن ۵۶ متر است.

آتــن- معبـد پارتنــون:

آتــن- معبـد پارتنــون

معبد پارتنون، نیایشگاهی در آکروپولیس که پریکلس آن را در سده پنجم پیش از میلاد در یونان امروزی بنا کرد. این معبد، جایگزین نیایشگاه قدیمی‌تری شده بود که در سال۴۸۰ قبل از میلاد توسط خشایارشا پادشاه هخامنشی ایران نابود شده بود.

آغاز ساخت معبد قدیمی‌تر نیز سال۴۹۰ پیش از میلاد بوده که خود ۲۵سال پس از تخت جمشید ایران است.

ریودوژانیرو- مجسمه مسیح:

ریودوژانیرو- مجسمه مسیح

مجسمه مشهوری است که در برزیل در شهر ریودوژانیرو قرار دارد که مجسمه مسیح منجی است. این مجسمه با 38‌ متر ارتفاع در سال‌۱۹۲۶ میلادی و در ارتفاع ۷۱۰‌متری نوک کوه کورکووادو ساخته شده‌است.

مجسمه مذکور حالت ایستاده عیسی مسیح درحالی‌که دستان خود را کاملاً باز کرده‌است نشان می‌دهد که این حالت نشان‌دهنده پذیرش همه انسان‌ها در آغوشش است.

پکن- معبد بهشت:

پکن- معبد بهشت

معبد بهشت یا معبد آسمان که بسیار بزرگ‌تر از شهر ممنوعه و کوچک‌تر از قصر تابستانی است، 2/7 ‌میلیون متر مربع مساحت دارد و در سال1420 میلادی در دوران سلسله مینگ به‌منظور قربانی کردن در پکن ساخته شد.

از آنجا که امپراتوران چین خود را فرزند خدا می‌دانستند جرات نمی‌کردند که محل اقامت خود یعنی شهر ممنوعه را بزرگ‌تر از اقامتگاه خدا بسازند.

قاهره- اهرام ثلاثه جیزه:

قاهره- اهرام ثلاثه جیزه

مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده است.

هرم بزرگ جیزه تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه جهان محسوب می‌شود. چندین هرم کوچک‌تر، مجسمه ابوالهول و کشتی بزرگ مصری متعلق به ۲۵۰۰‌سال پیش از میلاد مسیح نیز در منطقه جیزه واقع شده است.

لندن- برج ساعت بیگ‌بن:

لندن- برج ساعت بیگ‌بن

بزرگ‌‌ترین و معروف‌ترین برج ساعت جهان؛ پس از آنکه کاخ وست منیستر، در یک آتش سوزی ویرانگر در تاریخ ۲۲‌ اکتبر سال‌۱۸۳۴ میلادی از بین رفت، چارلز باری، معمار معروف انگلیسی، ساخت مجدد این کاخ را شروع کرد و یک برج ساعت برای ضلع شمال شرقی کاخ در لندن پایتخت انگلستان نظر گرفت.

  آشنایی با تاور بریجmore

با وجود اینکه ته‌بنای برج بیگ‌ بن، به همراه ساختمان کاخ، در سال‌۱۸۳۴ میلادی نهاده شد اما خود برج، ۱۳‌سال بعد از آن، در سال‌۱۸۵۶میلادی ساخته شد.

سیدنی- خانه اپرا:

سیدنی- خانه اپرا

یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم از لحاظ هنر معماری به شمار می‌رود که در شهر ساحلی سیدنی و در ایالت نیو ساوت ولز کشور استرالیا قرار دارد که در ۲۰ اکتبر۱۹۷۳میلادی رسما توسط ملکه الیزابت دوم گشایش یافت.

«اپراهاوس» شامل 5 سالن تئاتر، 5 سالن تمرین نمایش، 2سالن اصلی، 10 رستوران و کافه و تعداد زیادی فروشگاه است.

آگرا- تاج محل:

آگرا- تاج محل

تاج محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر آگرا و در ۲۰۰‌کیلومتری جنوب دهلی‌نو پایتخت هند واقع شده‌است و یکی از عجایب هفت‌گانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود.

این بنا به دستور شاه‌جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به‌منظور یادبود همسر ایرانی‌تبارش «ممتاز محل» بنا شده‌ است.

کویت- ابراج (برج های) کویت

کویت- ابراج

 

مادرید- مجسمه خرس و درخت:

مادرید - مجسمه خرس و درخت

مجسمه یک خرس در کنار درختی به نام مادرونو سمبل شهر مادرید و کشور اسپانیا‌ست. این مجسمه 20‌تن وزن دارد و در میدانی با نام پوئرتادوسول قرار دارد.

نام این درخت توت فرنگی ترجمه شده زیرا میوه‌هایی شبیه توت فرنگی دارد اما شیرین‌تر از آن است و برای مربا استفاده می‌شود.

نیویورک- مجسمه آزادی:

نیویورک- مجسمه آزادی

نام رسمی آن «آزادی روشنگر جهان» است. این مجسمه در جزیره آزادی در بندر نیویورک نصب شده و به‌صورت نمادی برای خوشامدگویی به مسافرانی که از راه دریا به نیویورک می‌آیند درآمده‌است.

مجسمه آزادی که با رویه‌ای از مس پوشش یافته، در سال ۱۸۸۶میلادی به مناسبت یکصدمین سال استقلال آمریکا از بریتانیا و به‌عنوان نماد دوستی فرانسه و آمریکا به این کشور اهدا شده‌است.

کد خبر 157222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز