همشهری آنلاین: مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد بعضی از کاربران تلفن‌های هوشمند به اندازه‌ای به این ابزار اعتیاد پیدا کرده‌اند که در انتظار ناامیدانه برای دریافت پیامک جدید، گاه و بیگاه لرزش‌هایی خیالی را در گوشی خود احساس می‌کنند

لرزش

گوشی‌های هوشمند می‌توانند به واسطه ایجاد دسترسی به پیام‌های متنی و تصویری در زمانی که کارمندان از دفتر کاری خود دور هستند، به آنها در مدیریت حجم کاری شان کمک کند.

اما افراد اکنون به اندازه‌ای به کنترل کردن ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود وابسته شده‌اند که استرس ناشی از این وابستگی بیشتر از استرسی است که در زمان نبود تلفن‌های هوشمند تحمل می‌کردند.

بعضی از کاربران به اندازه‌ای به گوشی‌های خود معتاد شده‌اند که عارضه‌ای به نام لرزش‌های خیالی در آنها به وجود آمده است. به بیانی دیگر زمانی که گوشی درون جیب افراد قرار دارند، افراد لرزشی را در گوشی خود احساس می‌کنند به این گمان که برای آنها پیامی جدید رسیده است، اما این لرزش تنها تصوری اشتباه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه ورسستر، در این مطالعه پرسش‌نامه‌هایی را تهیه کرده و بر روی بیش از 100 داوطلب از جمله دانشجویان و کارمندان اداره‌های دولتی تست‌های استرس انجام دادند.

نتایج این بررسی نشان داد میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند توسط افراد به میزان استرس آنها وابسته است، همچنین استرس ارتباطی مستقیم با تعداد دفعاتی داشت که افراد گوشی‌های خود را برای دیدن پیامی جدید کنترل می‌کردند. افرادی که بیشترین میزان استرس را از خود نشان می‌دادند، دچار عارضه‌ای به نام ارتعاشات خیالی بودند و به اشتباه و بدون اینکه پیامی دریافت کرده باشند، لرزش‌هایی را از گوشی خود احساس می‌کردند.

محققان می‌گویند در بیشتر موارد افراد گوشی‌های هوشمند را خریداری می‌کنند تا به آنها در انجام مسئولیت‌های شغلی‌شان کمک کند اما پس از مدتی این فواید به واسطه استرس شدید ناشی از تلاش برای کنترل پیام‌های جدید فراموش خواهند شد.

این پدیده به چرخه‌ای شوم تبدیل شده که در آن هرچه فرد بیشتر استرس داشته باشد، نیاز وی به کنترل بی دلیل گوشی‌اش و در نتیجه احساس لرزش‌های خیالی بیشتر خواهد شد.

کد خبر 157182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز