گروه شهری - محمد باریکانی : اوایل دی‌ماه سال‌جاری سیدمحمدابراهیم علوی، رئیس کمیسیون گردشگری و حمل‌ونقل اتاق بازرگانی کرمان در حالی در سالن جلسات هتل پارس کرمان میزبان خبرنگاران بود که استاندار و وزیر محیط‌زیست قطر در جاده گل‌گهر به سمت سایت درنظر گرفته شده برای پرورش پرندگان شکاری در حرکت بودند.

پرنده شکاری - باز

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان که نقش زیادی در اقناع سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در حوزه پرندگان شکاری داشت البته عصر آن‌روز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اشاره به علاقه زیاد ساکنان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به موضوع پرندگان شکاری گفت: کرمان محیط مناسبی برای ایجاد سایت پرندگان شکاری است.

تنوع آب و هوایی در کرمان و وجود دو گونه آب و هوای گرمسیر و سردسیر در این استان، جمعیت قابل ملاحظه‌ای از همسایگان کشورهای حوزه خلیج‌فارس را مجاب کرده بود که تابستان‌ها همراه خانواده‌شان به ایران سفر کرده و در منطقه بردسیر کرمان، سیرجان، بافت و حتی بخشی از استان فارس اقامت کنند. همین اقامت تابستانی خانواده‌های مرفه کشورهای حوزه خلیج‌فارس موجب آشنایی آنها با طبیعت و اقلیم مناطق شرقی کشور به لحاظ زیست‌محیطی و شکارگاهی به‌ویژه در کرمان شده بود. این شرایط البته پس از انقلاب اسلامی تغییر کرد و گردشگران عرب حوزه خلیج‌فارس نیز کشورهای دیگری را جایگزین سفر به ایران کردند.

ثروتمندان ساکن در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علاقه ویژه‌ای به پرندگان شکاری و نگهداری از آنها دارند. باز ، عقاب و پرندگان شکاری حلال گوشت از پرندگان مورد علاقه آنها هستند که برای خریداری یا مالکیت اینگونه از پرندگان حاضرند هزاران دلار هزینه کنند. اتاق بازرگانی کرمان و سازمان محیط‌زیست به فکر جذب سرمایه‌گذار خارجی برای پرورش گونه‌های وحشی افتادند و اینگونه شد که سرمایه‌گذار خارجی از دی‌ماه سال گذشته با اعزام یک گروه کارشناسی به استان کرمان به بررسی مناطق مختلف و تعیین سایت پرورش پرندگان شکاری پرداخت. سرانجام منطقه گل‌گهر کرمان مناسب ارزیابی شد و دی‌ماه امسال وزیر محیط‌زیست قطر به همراه استاندار کرمان کلنگ احداث سایت پرورش پرنده‌های شکاری را بر زمین زدند.

رئیس کمیسیون گردشگری و حمل‌ونقل اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به این موضوع که منطقه انتخاب شده پتانسیل ایجاد چنین سایتی را داشت، گفت: با توجه به سابقه تاریخی که در بحث گردشگری داریم از فرصت ایجاد شده به نحو احسن در جهت حفظ محیط‌زیست و کنترل حیات وحش و پرورش و رهاسازی پرندگان شکاری در طبیعت استفاده کردیم. سیدمحمدابراهیم علوی گفت: در رفت‌وآمدهایی که بود و ملاقات‌ها و صحبت‌هایی که انجام شد سرمایه‌گذار با سازمان محیط‌زیست، استانداری و اتاق بازرگانی مذاکره کرد و از دی‌ماه سال گذشته حمایت و پیگیری اجرایی شدن اینگونه طرح‌ها که هم کمک به حفاظت محیط‌زیست بود و هم تعداد وحوش و پرنده‌ها را زیاد می‌کرد و موجب درآمدزایی کشور و ایجاد اشتغال در استان بود مورد توجه قرار گرفت و پروسه یکساله‌ای برای اجرای طرح درنظر گرفته شد.

به گفته علوی طرح پرورش پرندگان شکاری مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و اداره محیط‌زیست استان قرار گرفت و در سایتی هم که از سوی سازمان محیط‌زیست حفاظت شده است قرار شد امکانات آب و برق و دسترسی نیز ایجاد شود و سرمایه‌گذار با درنظر گرفتن و رعایت کامل شرایط محیط‌زیست کشور به پرورش پرندگان شکاری بپردازد.به موجب این طرح قرار است در پروژه‌ای که اجرای آن از ابتدا تا پایان در اختیار سرمایه‌گذار خارجی است استانداردهای سازمان محیط‌زیست رعایت شود و بخشی از پرندگان شکاری پرورش یافته در طبیعت رهاسازی شوند. در بخشی دیگر از این طرح قرار است پروانه شکار نیز برای علاقه‌مندان به شکار صادر شود تا در زمان رهاسازی پرندگان شکاری در طبیعت تعدادی نیز به‌عنوان شکار در اختیار شکارچیان قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون گردشگری و حمل‌ونقل اتاق بازرگانی کرمان افزود: اجرای این طرح اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالایی برای منطقه و کشور دارد و می‌توان بخشی از پرندگان پرورشی از جمله تیهو، هوبره و کبک را جدای از انجام تعهدات مربوط به رهاسازی در طبیعت، کشتار کرد و گوشت آنها را که تقاضای زیادی برای آن در داخل و خارج کشور وجود دارد عرضه کرد. همچنین افراد علاقه‌مند به شکار این پرندگان نیز حاضرند برای یک هفته یا 10 روز اقامت در کوه‌ها و تپه‌ماهورها 5 تا 10 هزار دلار پرداخت کنند که می‌توان از‌ این موضوع به‌عنوان یک درآمدزایی خوب برای کشور نیز استفاده کرد. وی افزود: با ایجاد چنین سایتی هم به درخواست علاقه‌مندان به شکار پاسخ داده‌ایم، هم به محیط‌زیست کشور کمک کرده‌ایم و هم اشتغال‌زایی داریم.

به گفته علوی این طرح حیات‌وحش در حال انقراض منطقه را احیا می‌کند. علوی گفت: در بررسی‌هایی که انجام دادیم افراد علاقه‌مند به این نوع طرح‌ها که در کشورهای جنوبی خلیج‌فارس هستند الان در قزاقستان، ترکمنستان، آلمان و انگلستان مزارع پرورش پرندگان شکاری و حتی باز را نیز ایجاد کرده‌اند که با آخرین امکانات و تجهیزات علمی به پرورش بازهای شکاری و پرندگان حلال گوشت اقدام می‌کنند. آنها بازهای شکاری را از روسیه، آفریقا و کانادا به مزارع پرورشی برده‌اند و با فراهم کردن شرایط زیستگاهشان اقدام به تکثیر و پرورش این پرندگان می‌کنند. داشتن باز شکاری، شتر و شکار در طبیعت از سرگرمی‌های مورد علاقه ثروتمندان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است که به گفته علوی می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های خوب موجود در استان‌های فارس، خراسان و جنوب شرق کرمان با دارا بودن کوه و شرایط آب و هوایی خاص برای زیست این‌گونه از پرندگان با رعایت تمامی استانداردهای زیست‌محیطی تاسیسات پرورشی ایجاد کرد تا هم محیط‌زیست را احیا کرد و هم به اشتغال‌زایی و درآمدزایی کمک کرد.

برآوردها از سرمایه‌گذاری خارجی درخصوص پرورش پرندگان شکاری 500 میلیون دلار است که در پروسه 5 تا 10 ساله محقق خواهد شد. علوی گفت: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی وارد این موضوع شد و اعتماد سرمایه‌گذار را جلب کرد و سرمایه‌گذار نیز اعلام کرده است هیچ‌چیز به اندازه رعایت موازین زیست‌محیطی برای او اهمیت ندارد چون او نیز نسبت به واکنش افکار عمومی حساس است و به همین دلیل تاکید سرمایه‌گذار بر موازین زیست‌محیطی است.کبک، تیهو، قرقاول و هوبره ازجمله پرنده‌هایی هستند که قرار است در این طرح تکثیر، رهاسازی، کشتار و شکار شوند.

کد خبر 157171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز