گروه بورس: با وجود نظریه‌های کلاسیک مبنی بر تضاد افزایش سود در بازار سرمایه و بازار پول، کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی افزایش نرخ سود بانکی باعث رشد بازار سرمایه خواهد شد.

بورس

به گزارش همشهری، ظرف چند ماه گذشته بخش زیادی از نقدینگی به سمت بازار طلا و ارز حرکت کرد و باعث افزایش قیمت آنها شد، اکنون زمزمه افزایش نرخ سود بانکی تا سقف 21 درصد مطرح است تا این نقدینگی موجود در کشور را که به سقف 300 هزار میلیارد تومان رسیده است به سمت نظام بانکی هدایت کند و از اثرات تورم‌زای آن بکاهد، هرچند گفته می‌شود رئیس‌جمهور با این کار مخالف است و ظرف هفته جاری این طرح را وتو خواهد کرد اما ظرف همین چند روز بخش‌های مختلف اقتصادی تحث‌تاثیر انتشار این خبر غیررسمی قرار گرفتند که بازار سرمایه هم از این قاعده مستثنی نبود.

در همین رابطه شهریار شهمیری مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا در گفت‌وگو با همشهری درباره اثر افزایش نرخ سود بانک بر بازار سهام گفت: دلیل اصلی افزایش نرخ سود بانکی این بود که نقدینگی موجود در جامعه از بازار‌های طلا و ارز به سمت نظام بانکی هدایت شود چرا که در طول چند ماه گذشته قیمت طلا، سکه و ارز بسیار افزایش یافته بود. وی افزود: به اعتقاد من افزایش نرخ سود بانکی تاثیر مثبتی بر بازار سهام خواهد داشت و باعث می‌شود تمرکز نقدینگی از بازار ارز و طلا کاهش یافته به سمت بازار پولی و بخشی هم به سمت بازار سرمایه حرکت کند. وی با بیان اینکه هیچ بازار مالی از بی‌ثباتی اقتصادی در بخش‌های مختلف از جمله طلا و ارز استقبال نمی‌کند، گفت: من مطمئنم که هیچ کس دوست ندارد افزایش‌های ناگهانی در بازار طلا و ارز ادامه پیدا کند چرا که وجود ثبات یک اصل برای هر بازار مالی است و هیچ کس با وجود افزایش شدید قیمت‌ها از بی‌ثباتی استقبال نمی‌کند.

شهمیری درباره اثرات نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه تاکید کرد: به‌طور کل تصمیم اخیر برای افزایش نرخ سود بانکی باعث افزایش میزان سپرده‌های بانکی می‌شود وبا وجود آنکه عوامل مختلفی در افزایش سود بانک‌ها اثر‌گذار است اما این افزایش سپرده‌ها می‌تواند باعث افزایش سود بانک‌ها شود. مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا با اشاره به اینکه 10 بانک حاضر در بورس نزدیک به 20 درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را در اختیار دارند، گفت: به‌نظر من سهام بانک‌ها در طول هفته جاری با افزایش قیمت مواجه خواهند شد و چون بخش زیادی از بازار در اختیار بانک‌هاست، حرکت مثبت سهام این شرکت‌ها می‌تواند اثر مثبتی روی شاخص بورس تهران داشته باشد و در مجموع جو روانی مثبتی برای بازار ایجاد کند. وی تاکید کرد: افزایش نرخ سود بانکی در کل خبر مثبتی برای بازار سرمایه تلقی می‌شود چرا که همگرایی بازار پول و سرمایه بیشتر از بازار‌های دیگر است و همین حالا بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت، منابع مالی‌شان را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند. در ضمن بخشی از نقدینگی که قرار است به سمت بازار پولی هدایت شود می‌تواند به سمت بازار سرمایه هدایت شود و زمینه رشد بازار سهام را به‌وجود بیاورد.

اثرات مثبت افزایش نرخ سود

حسین اسدی‌نیا دیگر فعال بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: از نظر کلاسیک زمانی که نسبت قیمت به درآمد بازار پول افزایش پیدا می‌کند، نسبت قیمت به درآمد بازار سهام کاهش پیدا می‌کند و در واقع نسبت قیمت به درآمد این دو بازار دشمن همدیگر هستند، از این جهت بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند وقتی بحث افزایش نرخ سود بانکی مطرح می‌شود بازار سهام نیز با کاهش شاخص‌هایش مواجه شود. وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد بحث سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به عوامل متعددی وجود دارد و می‌تواند پیش‌بینی کرد افزایش نرخ سود بانکی باعث رشد قیمت سهام شرکت‌ها شود چرا که نسبت‌های قیمت به درآمد بازار سهام همچنان برای سهامدارانی که با تحلیل اقدام به خرید سهام می‌کنند بسیار جذاب است. وی افزود: در حال حاضر متوسط میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار سهام 6 مرتبه است و این نشان می‌دهد که فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سودآوری مناسبی برای بازار وجود دارد.

اسدی‌نیا تأکید کرد: افزایش نرخ سود بانکی تاثیر مثبتی روی بازار سرمایه خواهد داشت و باعث افزایش قیمت سهام بانک‌ها می‌شود و بانک‌ها می‌توانند جو روانی بازار سهام را مثبت کنند؛ اگرچه با توجه به تحولات پیش‌رو نمی‌توان انتظار داشت بازار خیلی عالی شود. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با وجود حل‌شدن بخشی از مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای هنوز هم ابهام‌های زیادی در بازار وجود دارد تصریح کرد: نشست اتحادیه اروپا در سوم بهمن برای اجرای تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی ایران و نفت از جمله موضوعاتی است که می‌تواند بازار سهام را با اندکی وقفه مواجه کند، اما به اعتقاد من این موضوعات نیز حل خواهد شد و شرایط به سمت یک ثبات و آرامش نسبی حرکت خواهد کرد.

روزهای خوش بازار سهام در راه است

در همین رابطه فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم در گفت‌وگو با سایت بازار و سرمایه در باره افزایش نرخ سود بانکی گفت: این تصمیم هنوز قطعی نشده ضمن آنکه اثرگذاری آن فقط در میزان تسهیلاتی است که می‌تواند جذب بخش تولیدی کشور شود که آن هم هنوز مشخص نیست.آقابزرگی به پیش‌بینی وضع بازار در هفته آینده پرداخت و تاکید کرد: بنا بر سختگیری‌هایی که سیستم بانکی نسبت به کارگزاران اعمال کرده و از آنان خواسته که در انتهای هر ماه تسهیلات اخذ شده را برگردانند، به احتمال زیاد صف فروش در هفته آینده بیشتر خواهدشد، مضاف بر آنکه حجم معاملات روند فزاینده‌ای به‌خود خواهد گرفت.

احتمال به هم ریختن نظم

فرزان سهرابی کارشناس اقتصادی هم در گفت‌وگو با فارس درخصوص اثر افزایش نرخ سود بانکی روی بازار سکه و دلار گفت: افزایش نرخ سود بانکی ممکن است نظم بازار پول را به هم بریزد ولی با راه‌اندازی بازار آتی سکه و ارز و عرضه بانک مرکزی در بورس می‌توان مانع این اتفاق شد.سهرابی با تاکید بر اینکه در این اقدام نباید نگران به هم ریخته شدن نظم بازار پولی نیز بود تأکید کرد: بالا بردن نرخ سود بانکی به نوعی پاک کردن صورت مسئله است و باید با این اقدام بازار آتی سکه و ارز در بورس راه‌اندازی شود و بانک مرکزی اقدام به عرضه در این بازار کند و در این شرایط است که از احتمال به هم ریخته شدن نظم بازار پولی جلوگیری می‌شود.

عرضه سهام شرکت‌های جدید

علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در گفت و گو با فارس گفت: اگر به‌عنوان مسئول دولت اختیاراتی داشتم چند کار را انجام می‌دادم. اول از همه با گزینه 20 درصد بازده، سازمان خصوصی‌سازی‌ را وادار به عرضه سهام شرکت‌ها می‌کردم تا از این طریق سیاست جمع‌آوری پول و نقدینگی اجرا شود. از طرف دیگر سیاست‌های مالیاتی در بخش مسکن و سهام را هم مدنظر قرار داده و با معافیت مالیاتی برای اجاره و نقل و انتقال مسکن به این موضوع کمک می‌کردم.

وی ادامه داد: علاوه بر این به بانک‌ها اجازه می‌دادم با توجه به امکانات هر بانک در حوزه‌های مختلف فعالیت کرده و تسهیلاتی ارائه دهند. همچنین مالیات سنگین و 100 درصدی برای نقل و انتقال ارز و سکه درنظر می‌گرفتم و به‌عنوان دولت اجازه می‌دادم بخش خصوصی و عمومی در حوزه تولیدات هر کاری که به نفعشان باشد را انجام دهند. عسگری مارانی در برابر این سؤال که افزایش نرخ سود بانکی چه تبعاتی برای بازار سرمایه دارد خاطرنشان کرد: دلیل کارشناسی این اقدام را نمی‌دانم اما معتقدم رشد سهام بانک‌ها عمدتا ناشی از نزدیک شدن به پایان سال مالی و در پیش بودن برگزاری مجمع سالانه آنهاست. این گروه به همراه شرکت‌های خدماتی در حالی با عدم‌اثرپذیری از نرخ ارز روبه‌رو هستند که معتقدم برخی این راه را گم کرده و دارایی‌های خود را با تغییرات روبه‌رو شده هماهنگ کرده‌اند.

کد خبر 157122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز