گروه محیط زیست: پس از انتشار گزارش احداث جاده در منطقه حفاظت شده بافق و تهدید زیستگاه یوزپلنگ در این منطقه در روزنامه همشهری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: احداث جاده گزوئیه در منطقه حفاظت شده بافق هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

زیست گاه یوز

اصغر محمدی فاضل با اشاره به اینکه 30 درصد عرصه کشور زیستگاه یوز ایرانی است به ایسنا گفت: احداث جاده گزوئیه در زون امن منطقه حفاظت شده بافق هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

وی افزود: بخشداری منطقه هم در این خصوص اعلام کرده است که برای احداث این جاده بودجه‌ و برنامه‌ای وجود ندارد.
آنطور که معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته است، برخی تحرکات درخصوص احداث این جاده با توجه به نداشتن توجیه زیست‌محیطی جنبه سیاسی دارد.

با اعلام این مطالب از سوی معاون محیط طبیعی و تنوع زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، جلال‌وندی، مدیرکل محیط‌زیست استان یزد نیز از توقف عملیات احداث جاده گزوئیه خبر داد.

به گفته وی، عملیات احداث این مسیر که چندی پیش آغاز شده بود با حکم قضایی متوقف شد.
وی با اشاره به اینکه 30 سال است که مردم کوه‌بنان از جاده گزوئیه برای دسترسی محلی به بافق استفاده می‌کنند، افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست مخالف احداث جاده گزوئیه در منطقه حفاظت شده بافق است.

هشدار نسبت به تخریب زیستگاه

مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و زیست‌بوم‌های مرتبط با آن،پیش‌تر نسبت به بروز فاجعه در منطقه حفاظت شده بافق به دلیل جاده‌سازی هشدار داده بود.

علیرضا جورابچیان با اشاره به اینکه عبور جاده از این منطقه حفاظت‌شده می‌تواند جمعیت حیات‌وحش قابل توجه این منطقه را با خطر جدی مواجه ‌سازد به همشهری گفته بود که این جاده درست از قلب منطقه حفاظت‌شده و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی عبور می‌کند و باعث می‌شود این منطقه حفاظت‌شده عملکرد زیست‌محیطی خود را از دست بدهد.

به‌گفته وی عوامل تهدید‌کننده حیات‌وحش به شکار بی‌رویه، تخریب زیستگاه، خشکسالی و وجود دام در زیستگاه محدود نمی‌شود بلکه برخی فعالیت‌های اجرایی نظیر عبور جاده از زیستگاه بعضی مواقع بیش از سایر عوامل زیستگاه‌ها را با خطر مواجه می‌سازد به‌طوری که عبور جاده از پارک ملی گلستان سبب شده هرساله بالغ بر 1000 حیوان از گونه‌های مختلف وحش براثر تصادف با خودروهای گذری تلف شوند؛ عبور جاده از منطقه حفاظت شده بافق هم به‌دلیل جمعیت قابل توجه حیات‌وحش در این منطقه نه تنها تلفات گسترده حیوانات را در پی دارد که دسترسی شکارچیان را به منطقه آسان می‌سازد.

جاده‌ای که با عنوان گزوئیه در منطقه حفاظت‌شده بافق در حال احداث بود مسیر دسترسی شمار معدودی از روستاهای پشت کوه بافق را به مرکز شهرستان بافق نزدیک‌تر می‌کرد، این در حالی است که در حال حاضر مسیر آسفالته 78‌کیلومتری، امکان دسترسی روستاییان به بافق را فراهم می‌سازد. ساخت جاده مورد مناقشه، 22‌کیلومتر طول مسیر را از مسیر فعلی کوتاه‌تر می‌کرد در حالی که احداث آن سبب تخریب یکی از بکرترین زیست‌بوم‌های حفاظت شده کشور می‌شد. صرف‌نظر از تخریب‌های زیست‌محیطی، کارشناسان و مسئولان اداره راه، جاده جدید را به‌دلیل کوهستانی‌بودن خطرناک توصیف می‌کنند و معتقدند این جاده هیچ‌گونه توجیه فنی و اقتصادی ندارد. ساخت این جاده پیش‌تر توسط نمایندگان منطقه وعده داده شده بود اما به حالت تعلیق درآمده بود. وی گفت: منطقه حفاظت شده بافق یکی از 5 منطقه ویژه زیستگاه یوزپلنگ ایرانی در استان یزد است.
گفتنی است در حال حاضر 10زیستگاه یوز در کشور وجود دارد که 50 درصد این زیستگاه‌ها در استان یزد قرار دارد و زیستگاه اصلی در منطقه نایبند است.

افزایش طمعه‌های یوز

آخرین سرشماری که پایان آذرماه امسال انجام شده نشان می‌د‌هد جمعیت طعمه‌های یوزپلنگ در زیستگاه‌های 10‌گانه یوز شامل پارک ملی توران، نایبندان طبس، پارک ملی سیاه کوه، میاندشت، منطقه حفاظت شده بافق، پناهگاه حیات‌وحش درنجیر، عباس‌آباد نایین، راورکرمان، منطقه حفاظت‌شده کالمند و پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق به بیش از 24700 رأس رسیده است در حالی که براساس سرشماری پیشین که در نیمه دوم سال87 صورت گرفته بود این جمعیت 15980 رأس بود.

افزایش 50‌درصدی طعمه‌های یوز ناشی از تقویت امور حفاظت، همکاری تشکل‌های غیردولتی و مشارکت جوامع محلی است. آنچه بیش از سایر عوامل در این موفقیت نقش داشته اطلاع‌رسانی و آموزش بوده است. برای نمونه با وجود خشکسالی‌های پی‌درپی و دشواری‌های فراوان محیط‌بانان توانستند با آبرسانی مانع از تلف‌شدن گونه‌های حیات‌وحش در زیستگاه‌ها شوند؛ همچنان‌که به‌دلیل ارتقای آگاهی، جوامع محلی برای حفظ زیستگاه‌ها نقشی اثر‌گذار داشتند.

کد خبر 156744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز