همشهری‌آنلاین: نماینده مردم زابل و زهک در مجلس هشتم با تاکید بر اینکه بازار آشفته ارز تابع دستورات دولت نیست گفت: تصمیمات بهمنی ریاست بانک مرکزی به شدت به کشور آسیب رسانده و تعجب مجلس از این است که چرا دولت در تصمیم گیری‌های خود برنامه‌ای برای تعیین تکلیف بانک مرکزی ندارد.

عباسعلی نورا در گفتگو با همشهری آنلاین با تاکید براین موضوع که بازار آشفته ارز از دستورات دولتی تبعیت نمی‌کند گفت: هر حرکت و سیاستگذاری، بیانیه دولت و روشی که برای حل این وضع اتخاذ می‌کنند، روی ناپایداری بازار ارز و بحران ارزی ما تاثیرگذار است و بخشنامه‌ها و دستورات دولتی نمی‌توانند درمان کننده این وضع باشند.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس هشتم با اشاره به سهم بانک مرکزی در گرانی‌های بازار ارز افزود: تصمیمات بهمنی ریاست بانک مرکزی به شدت به کشور آسیب رسانده و تعجب مجلس از این است که چرا دولت در تصمیم گیری‌های خود برنامه ای برای تعیین تکلیف بانک مرکزی ندارد.  

وی با اعتقاد بر اینکه مشکل عمده بانک مرکزی تنها به مدیریت فردی بهمنی مربوط نمی شود، گفت: ساختار غلط بانک مرکزی بر این وضع دامن زده است، زمانی هم که مجلس تصمیم گرفت بانک مرکزی مستقل از دولت اداره شود و تحت تاثیر دولت قرار نگیرد، هجمه سنگینی به مجلس شد و حتی شخص من آماج اتهامات و حملات مخالفین استقلال بانک مرکزی قرار گرفتم.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم با تاکید بر این که بانک مرکزی باید زیر نظر 3 قوه اداره شود و هیچ قوه‌ای نباید بر کار بانک مرکزی تصمیم گذار باشد، گفت: معلوم نیست که تا چه حد بهمنی زیر فشار دولت تصمیم گیری می‌کند و فشارها را تحمل می کند.

نورا ادامه داد: مشخص است که در بسیاری از سیاست‌های بانک مرکزی این خود بهمنی نیست که تصمیم‌گیری می‌کند و نقش دولت در بازار آشفته ارز کاملا محرز است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر این که مجلس از بهمنی این انتظار را دارد که وقتی نمی‌تواند نظرات خود را اعمال کند، کناره‌گیری کند درباره اظهار نظر اخیر بهمنی مبنی بر اینکه برای اداره بانک مرکزی به استقلال احتیاج دارد به همشهری‌آنلاین گفت: پشیمانی بهمنی برای اینکه بانک مرکزی مستقل شود، در راستای همان مصوبه مجلس است که مورد انتقاد وی بود. تصورات غلط بهمنی و دولت برای کنترل وضعیت اقتصادی کشور باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: دولت نباید اجازه سفته بازی و دلالی در بازار ارز و سکه را دهد، این تصور غلطی است که دولت فکر کند می‌تواند اشتهای بی‌نهایت جامعه را درباره ارز سیراب کند، اگر همین الان دولت بگوید ارز را زیر نرخ بازار حتی در حد یک درصد می‌فروشد، خیلی از صرافی‌ها راه می افتند و واسطه گری‌ها از  بین می‌رود و تشنگی مردم کاهش پیدا می‌کند، در واقع تورم دیداری در قیمت ارز از بین می رود.

نورا با اعتقاد بر اینکه اشتباهات رئیس بانک مرکزی بسیار بیشتر از این است که به زبان آید اظهار کرد: عدم واریز درآمد حاصل از فروش ارز به خزانه و واریز آن به صندوق دولت، این شبهه را  در بین مردم ایجاد کرده که دولت می‌خواهد کاسبی کند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم با تاکید بر این که بانک مرکزی نباید از ابتدا وارد فروش و توزیع سکه می شد، تصریح کرد: بانک مرکزی نباید در مسائل بانکداری وارد می شد، در حال حاضر بانک مرکزی مورد اتهام سازمان‌های بین الملل است که چرا بانکداری می‌کند و پشتوانه‌های ارزی کشوررا خرج سیاست‌ها غلط خود می‌کند.

نکات مهم این گفتگو در جدول زیر قابل مشاهده است: 

1

  • بازار آشفته ارز از دستورات دولتی تبعیت نمی‌کند. 

2

  • هر حرکت و سیاستگذاری، بیانیه دولت و روشی که برای حل این وضع اتخاذ می‌کنند، روی ناپایداری بازار ارز و بحران ارزی تاثیرگذار است.

3

  • بخشنامه‌ها و دستورات دولتی نمی‌توانند درمان کننده این وضع باشند.

4

  • تصمیمات بهمنی ریاست بانک مرکزی به شدت به کشور آسیب رسانده و تعجب مجلس از این است که چرا دولت در تصمیم گیری‌های خود برنامه ای برای تعیین تکلیف بانک مرکزی ندارد.  

5

  • مشکل عمده بانک مرکزی تنها به مدیریت فردی بهمنی مربوط نمی شود.

6

  • ساختار غلط بانک مرکزی بر این وضع دامن زده است. زمانی هم که مجلس تصمیم گرفت بانک مرکزی مستقل از دولت اداره شود و تحت تاثیر دولت قرار نگیرد، هجمه سنگینی به مجلس شد و حتی شخص من آماج اتهامات و حملات مخالفین استقلال بانک مرکزی قرار گرفتم.

7

  • بانک مرکزی باید زیر نظر 3 قوه اداره شود و هیچ قوه‌ای نباید بر کار بانک مرکزی تصمیم گذار باشد.

8

  • معلوم نیست که تا چه حد بهمنی زیر فشار دولت تصمیم‌گیری می‌کند و فشارها را تحمل می کند.

9

  • مشخص است که در بسیاری از سیاست‌های بانک مرکزی این خود بهمنی نیست که تصمیم‌گیری می‌کند و نقش دولت در بازار آشفته ارز کاملا محرز است.

10

  • مجلس از بهمنی این انتظار را دارد که وقتی نمی‌تواند نظرات خود را اعمال کند، کناره‌گیری کند.

11

  • پشیمانی بهمنی برای اینکه بانک مرکزی مستقل شود، در راستای همان مصوبه مجلس است که مورد انتقاد وی بود.

12

  • این تصور غلطی است که دولت فکر کند می‌تواند اشتهای بی‌نهایت جامعه را درباره ارز سیراب کند، اگر همین الان دولت بگوید ارز را زیر نرخ بازار حتی در حد یک درصد می‌فروشد، خیلی از صرافی‌ها راه می افتند و واسطه گری‌ها از  بین می‌رود و تشنگی مردم کاهش پیدا می‌کند، در واقع تورم دیداری در قیمت ارز از بین می رود.

13

  • اشتباهات رئیس بانک مرکزی بسیار بیشتر از این است که به زبان آید.

14

  • عدم واریز درآمد حاصل از فروش ارز به خزانه و واریز آن به صندوق دولت، این شبهه را  در بین مردم ایجاد کرده که دولت می‌خواهد کاسبی کند.

15

  • بانک مرکزی نباید در مسائل بانکداری وارد می شد، در حال حاضر بانک مرکزی مورد اتهام سازمان‌های بین الملل است که چرا بانکداری می‌کند و پشتوانه‌های ارزی کشوررا خرج سیاست‌ها غلط خود می‌کند.

 

کد خبر 156714
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز