گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: ابلاغ ضوابط اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و مشخص شدن تکالیف دستگاه‌های اجرایی زمینه استیفای این حقوق را فراهم کرده است.

خودرو

براساس این ضوابط اداره کل ماشین‌سازی ونیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان مرجع رسمی رسیدگی به شکایت مصرف‌کنندگان در زمینه خدمات پس از فروش خودروهای تولید داخل و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، مرجع رسیدگی به شکایات از خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی خواهند بود و خریداران خودرو می‌توانند از طریق مراجعه حضوری یا تماس تلفنی شکایات خود از نحوه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی یا وارداتی را اعلام کنند.

همچنین نمایندگی‌های مجاز موظف به نصب تابلوی رتبه نمایندگی و نصب تابلوی حقوق مشتریان به‌نحوی هستند که قابل رویت مصرف‌کنندگان باشد. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز مرجع رتبه‌بندی خدمات پس از فروش بوده و وظیفه بررسی شکایات مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی را بر عهده دارد.این ضوابط اجرایی، عرضه‌کنندگان خودرو را موظف به تامین رضایت مصرف‌کننده از خدمات خود در دوران ضمانت و تعهد ساخته و درصورتی که رضایت مصرف‌کننده تامین نشود پس از شکایت وی، مراجع مذکور موظفند طی مدت 30 روز به این شکایت رسیدگی کرده و درصورت عدم‌حل و فصل موضوع، طرفین می‌توانند به هیات حل اختلاف مربوطه شکایت کنند.

حقوق مصرف‌کنندگان خودرو

دریافت نوبت مراجعه به تعمیرگاه برای انجام سرویس‌های دوره‌ای یا خدمات وارانتی از جمله موضوعاتی است که طی سال‌های اخیر همواره گلایه مشتریان خودرو را موجب شده است. علاوه بر مشکلات نوبت‌دهی اینترنتی، تشکیل صف‌های طولانی در مقابل تعمیرگاه‌های مجاز نیز به معضل بزرگی تبدیل شده است. این مشکلات موجب شده تا آیین‌نامه اجرایی این قانون، عرضه‌کنندگان خودرو را موظف به تهیه و راه‌اندازی سامانه‌ای کند که به کمک آن مصرف‌کنندگان درصورت تمایل بتوانند قبل از مراجعه به نمایندگی‌های مجاز از طریق ارتباط با این سامانه زمان و محل مراجعه خود را مشخص کنند و درصورتی که مصرف‌کننده تاکید بر پذیرش در نمایندگی خاصی داشته باشد، عرضه‌کننده باید در نخستین زمان ممکن در این زمینه اقدام کند. در دوران ضمانت، ‌ نمایندگی‌های مجاز موظف به پذیرش همه خودرو‌های تحت مسئولیت بوده و شرح خدمات و فهرست قطعات تعویض شده باید به‌صورت کتبی به مصرف‌کننده تحویل شود.

خسارت خواب و ارائه خودروی جایگزین

بخش دیگری از این ضوابط اجرایی به تکلیف ارائه خودروی جایگزین و پرداخت خسارت خواب خودرو می‌پردازد که پس از تصویب و ابلاغ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو همچنان معوق مانده است. براساس ضوابط اجرایی این قانون مقرر شده است چنانچه رفع عیوب خودرو تحت ضمانت که ناشی از خسارت حاصل از حادثه و یا تصادف نباشد بیش از 2 روز کاری به طول انجامد، واسطه خدمات پس از فروش موظف به تامین خودروی مشابه جایگزین است و درصورت امکان نداشتن تحقق این امر واسطه خدمات پس از فروش موظف به پرداخت خسارت خواب خودرو است. همچنین مدت زمان خواب خودرو برای پرداخت خسارت بعد از 2 روز کاری برای همه روز‌های توقف خودرو در نمایندگی اعم از تعطیل و غیرتعطیل بدون درنظر گرفتن فرایند‌های داخلی عرضه‌کننده واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز آغاز می‌شود و در روزی که نمایندگی مجاز پس از انجام تعمیرات لازم آمادگی تحویل خودرو به مصرف‌کننده را اعلام می‌کند خاتمه می‌یابد. درصورت مراجعه مصرف‌کننده به همان نمایندگی مجاز یا هر یک از نمایندگی‌های دیگر برای بار دوم برای رفع ایراد تکراری، زمان خواب خودرو از بدو تاریخ پذیرش خودرو برای پرداخت خسارت محاسبه می‌شود.

تعهدات دوره گارانتی

ضوابط اجرایی آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حداقل شرایط کمی و کیفی خدمات پس از فروش خودرو را در بر گرفته و به مواردی از قبیل تعیین حداقل دوره تضمین(گارانتی) برای خودروهای سبک ساخت داخل 2 سال یا کارکرد 40هزار کیلومتر، خودروهای وارداتی سبک 5 سال یا کارکرد 150 هزار کیلومتر، خودروهای سنگین 2 سال یا کارکرد 150 هزار کیلومتر و برای موتورسیکلت 6 ماه را
در بر می‌گیرد. همچنین ضمانت رنگ برای خودروهای سبک 3 سال و برای خودروهای سنگین 18 ماه تعیین شده و عرضه‌کنندگان خودرو موظف به تهیه و راه‌اندازی سامانه ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان شده‌اند.

براساس بخش دیگری از این آیین‌نامه، نمایندگی‏های مجاز تحت هر شرایطی ملزم به پذیرش خودروهایی هستند که به‌دلیل موارد ایمنی، قادر به تردد نیستند. ایجاد سیستم ردیابی قطعات به‌ویژه سیستم ایمنی نصب شده در خودرو برای ردیابی قطعات و نیز فراخوان احتمالی و ایجاد حداقل یک نمایندگی در هر یک از 12 محور اصلی جاده‌ای کشور برای عرضه‌کنندگان انواع خودروهای اتوبوس برون شهری، کامیون و کشنده از دیگر تعهدات عرضه‌کنندگان این نوع خودروهاست.

کد خبر 156592
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز