مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین-المیرا صدیقی: شاید مثل هزاران نفر دیگر، برای‌تان پیش آمده که در حالیکه پیراهن‌تان در ماشین لباسشویی در حال چرخ خوردن است، ناگهان متوجه شده‌اید مقداری اسکناس در جیب‌تان داشتید و آن را کاملا فراموش کرده بودید.

خوشبختانه پس از دقایقی وقتی کار ماشین تمام می‌شود و پیراهن را بیرون می‌آورید، می‌بینید که اسکناس‌تان صحیح و سالم مانده و شما زیاد متضرر نشده‌اید! حال چطور ممکن است که یک ورق کاغذ از میان آن همه آب سالم بیرون بیاید؟

کاغذ‌های معمولی، کاغذهای اسکناس

کاغذهای معمولی همچون کاغذ دفترچه های یادداشت و روزنامه‌ها از سلولز ساخته شده‌اند که از درختان به‌دست می‌آید.

درختان طی مراحلی به فیبرهای چوبی تبدیل می‌شوند و فیبرهای سلولزی انتخاب شده و پس از نازک‌سازی به شکل ورقه‌های کاغذ در می‌آیند.

کاغذ پول اما از نوعی مواد ریش‌ریش‌شده به‌دست می‌آید. پنبه یا بافت کتان کوبیده می‌شود تا از آنها فیبرهای پنبه یا کتان به‌دست آید.

حتماً تا به‌حال نوعی از این مواد را در کاغذهای مخصوص " کتان نرم"  که نوشتن روی آنها بسیار راحت‌تر است، دیده‌اید. این کاغذها نیز دقیقاً به همان صورت تهیه می‌شوند.

اثبات شده که این نوع کاغذهای ریش‌ریش‌شده، در زمان خیس شدن در مقایسه با کاغذهای معمولی خیلی بهتر مقاومت نشان می‌دهند.

کاغذهای معمولی آب را جذب می‌کنند و خیلی زود از هم گسیخته می‌شوند و به‌همین دلیل هرگز از ماشین لباسشویی سالم بیرون نمی‌آیند، در حالی‌که کاغذهای پول بهتر عمل می‌کنند.

شما نیز با وجود این کاغذهای مقاوم دیگر نگران اسکناس‌های خود داخل ماشین لباسشویی نباشید.

کد خبر 1565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز