همشهری آنلاین: شهردار تهران با اظهار امیدواری نسبت به تبدیل دریاچه چیتگر به یکی از بهترین تفرجگاه‌های تهران و تاثیرگذاری آن در کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: ان شاالله در فصل بهار این دریاچه را آبگیری می‌کنیم

دکتر قالیباف

دکتر محمد باقر قالیباف صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاح پل ابوسعید در خیابان وحدت اسلامی، در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: کار دریاچه چیتگر را با یک برنامه 30 ماهه آغاز کردیم و هم اکنون بر اساس زمان بندی کار ما جلو است و دوستان قول دادند که شاید 7 ، 8 ماه زودتر کار را به اتمام برسانند.

وی ادامه داد: این پروژه تاکنون حدود 57 ، 58 درصد پیشرفت داشته است و امیدوارم بتوانیم تا اردیبهشت ماه کار را پیش ببریم.

قالیباف با بیان اینکه در برنامه ما آبگیری قرار بود سال آینده این موقع انجام شود، تصریح کرد: به خاطر اینکه نیازمندیم از باران‌های بهاری استفاده کنیم و از سیلاب رودخانه بهره ببریم تلاش داریم تا در بهار آن جا را آبگیری کنیم.

به گزارش تهران سما، وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص بحث تکراری پرداخت اعتبارات متروی تهران سوال پرسید، گفت: تغییر خاصی در پرداخت‌های مترو اتفاق نیفتاده و هنوز در کش و قوس است اما وزیر اقتصاد جلسه‌ای گذاشتند که مقرر شد بانک‌ها به تعهدات خود عمل کنند و آنجا صورتجلسه هم شد. امیدواریم آن صورتجلسه به عمل بینجامد ولی در ارتباط با برداشت از صندوق توسعه ملی هنوز اتفاقی نیفتاده و در واگذاری کمک‌های مربوط به یارانه‌ها درصد بسیار کمی واگذار شده در حالی که در ماه‌های پایانی سال به سر می‌بریم.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا این پرداخت ضمانت قانونی و اجرایی ندارد؟ گفت: این سوال را من نباید جواب دهم بلکه مجلس و دولت باید پاسخگو باشند.

بر اساس این گزارش در ادامه خبرنگاری از شهردار تهران پرسید: اگر در تهران در خوشبینانه‌ترین شکل ممکن مترو تکمیل شود ، بزرگراهها و راههای ارتباطی ایجاد شود و اتوبوس‌ها به اندازه کافی تامین شود، آیا ترافیک تهران حل می‌شود یا مشکل از جمعیت تهران است؟ قالیباف گفت: همه شهرهای دنیا به خاطر جمعیت زیاد ترافیک دارند. هیچ شهر پیشرفته‌ای در دنیا وجود ندارد که در آن ترافیک وجود نداشته باشد . ولی می‌توان وضع را بهتر اداره کرد.

وی افزود: ما آلودگی هوا داریم. اگر اینها فراهم شود آلودگی هوا حتما از بین خواهد رفت و شرایط به وضعیت نرمال خواهد رسید و ترافیک هم به این معنا که کسانی که قصد سفر به داخل شهر داشته باشند راحت از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، حل می‌شود. اینجاست که ما می‌توانیم محدودیت‌ها را اعمال کنیم، یعنی طرح ترافیک و زوج و فرد را گسترش دهیم و هزینه استفاده از خودروی شخصی را بالا ببریم. اینها وقتی میسر است که مردم بتوانند از حمل و نقل عمومی به راحتی استفاده کنند.

به گفته قالیباف در یک برنامه 4 ساله اگر دولت و شهرداری بتوانند هزینه‌های زیاد مربوط به این کار را بپردازند می‌توان آلودگی هوا و مشکلات سفر درون شهری را حل کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا محدودیتی برای کنترل جمعیت تهران انجام می‌شود؟ اظهار داشت: بله الان بر اساس طرح جامع شهر پیش بینی افق آینده شهر حدود 10 میلیون است . اولین بار بود که در طرح جامع وسعت شهر تهران محدودتر شده است. یعنی از حدود بیش از 700 کیلومتر به 600 کیلومتر تبدیل شده و این کنترل در محدوده شهر انجام می‌شود ولی خطری که امروز در تهران است، عدم کنترل اطراف شهر است.

قالیباف ادامه داد: تمام بار اقتصادی اجتماعی و جمعیتی و فرهنگی اطراف شهر تهران مثل چهاردانگه و شهرهای جدیدی که شکل گرفته، به شهر تهران وارد می‌شود. درواقع با توجه به آن منظومه شهری که قبلا مورد بحث بود باید بگوییم دشت تهران باید کنترل بشود نه محدوده شهر تهران.

قالیباف درباره افتتاح پل تقاطع ابوسعید و وحدت اسلامی نیز گفت: امروز برای من روز خوشحال کننده‌ای بود.یکی از تقاطع‌های کوچک شهر و البته حساس شهر مورد بهره برداری قرار گرفت. خیابان وحدت اسلامی از یک طرف و مسیر حرکت شرق به غرب میدان منیریه به سمت بازار هم از یک طرف باعث شده که همیشه این نقطه مخصوصا بعد از زیرگذر حسن آباد، یکی از نقاط ترافیکی و پر مشغله شهر بشود.

وی افزود: معاونت فنی عمرانی و قرارگاه سازندگی ظرف مدت 5 ماه این پل را احداث کردند . البته مشکلاتی به خاطر معارضان آب ،مخابرات و برق بر سر راه این پروژه وجود داشت ولی با همه فراز و نشیب‌ها سرعت خوبی داشت و امروز به بهره برداری رسید.

شهردار تهران از همه سازنده‌ها و مدیران پروژه تشکر و ضمن عذرخواهی از مردم گفت: با توجه به اینکه در 5 ماه زمان ساخت این پروژه ترافیک شمال به جنوب خیابان وحدت اسلامی زیاد شده بود از همه شهروندان عذرخواهی می‌کنم . البته از امروزهمه منفعت آن را می برند.

وی ادامه داد: با افتتاح این پل حتما دیگر توقف ترافیکی در این مسیر نخواهیم داشت. یعنی به هر میزان که از زیرگذر حسن آباد خودرو حرکت کند اینجا کشش لازم را دارد و مطمئن هستم دیگر ترافیک خاصی را نداشته باشیم و اگر هم ترافیکی باشد بسیار سبک و در حال حرکت خواهد بود.

کد خبر 156381
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز