یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وجود سوسیس و کالباس در پیتزاها با دارا بودن ترکیبات نیتریت و نیترات و به دلیل واکنش و ترکیب احتمالی نیتریت با آمین‌ها، سرطان‌زاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، یوسف نقیایی به مناسبت هفته بسیج ملی تغذیه صحیح ضمن اشاره به مصرف بی‌رویه غذاهای آماده و فست فود‌ها و تاثیر آن بر روند چاقی و اضافه وزن، اظهارداشت: "فست‌ فود (Fast Food)" یا غذای حاضری انواع ساندویچ، همبرگر، چیزبرگر و دیگر انواع برگرها، ماهی و میگوی سوخاری، هات‌داگ، فیله‌ی ‌استیک گوشت یا مرغ، سیب‌زمینی سرخ‌ کرده، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، تاکو (نوعی غذای مکزیکی)، انواع پیتزا و انواع سالاد در فهرست‌ غذای رستوران‌های فست‌ فود به چشم می ‌خورد را شامل می‌شود.

این کارشناس تغذیه افزود: جوانان و نوجوانانی که در یکی از وعده‌های غذایی روزانه خود فست‌فود می‌خورند، نسبت به سایر همسالان خود کالری، نمک و چربی بیشتر و ویتامین و مواد معدنی کمتری دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: نتایج یک مطالعه 15 ساله روی جوانانی که پا به سن گذاشته‌اند، نشان داد آن‌هایی که در جوانی فست‌فودها را به عنوان یکی از وعده‌های غذایی خود قرار داده بودند، چاق‌تر از دیگران هستند.

وی ضمن اشاره به معایب و عوارض مصرف طولانی‌مدت فست‌فودها خاطرنشان ساخت: بیشتر غذاهای حاضر در منوی این رستوران‌ها از نظر محتوای کالری، چربی، قند و نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد و بهداشتی است به عبارت دیگر، اکثر این غذاها برای سلامت انسان مضر است، و شانس ابتلاء به چاقی، دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می‌دهد.

نقیایی ادامه داد: بیشتر غذاهایی که در این رستوران‌ها عرضه می ‌شود، به شکل سرخ ‌شده است و بدتر از آن، اینکه برای سرخ ‌کردن این غذاها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می‌کنند. اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در این روغن‌ها بالاست که به آن چربی قاتل گفته می‌شود چرا که در دیواره سرخرگ‌ها رسوب کرده و آنها را مسدود می‌کند که خود عاملی برای بیماری‌های قلب و عروق ، سکته‌های قلبی و مغزی است.

وی با بیان این مطلب که وعده‌های غذایی فست‌ فود از نظر اندازه می ‌تواند بسیار بزرگ‌تر از یک وعده‌ی غذای خانگی باشد، افزود: به علاوه، انرژی موجود در این فست فودها بسیار بیشتر از یک وعده غذای خانگی در همان حجم است و نوع تبلیغات و بازاریابی آنها فریبنده است و کودکان را دچار عادات غذایی ناسالم می‌کند.

نقیایی متذکرشد: استفاده‌ی زیاد از طعم‌ دهنده‌ها، روغن‌های اشباع، مواد قندی و نمک، طعم خوشمزه‌ای به این نوع غذاها می‌دهد و ذائقه‌ی بچه‌ها و حتی بزرگسالان را گمراه می‌کند و آنها را به سمت مصرف هر چه بیشتر سوق می ‌دهد.

وی همچنین افزود: مصرف گسترده‌ی فست ‌فود سبب می‌شود، میزها و سفره‌های غذا در خانواده‌ها به فراموشی سپرده شود و فرصت دور هم جمع‌‌ شدن از خانواده‌ها گرفته ‌شود.

این کارشناس اضافه کرد: در بسیاری از رستوران‌های فست فود با توجه به ازدحام مشتری و تعدد سفارش‌ها، نظافت به شکل تمام و کمال رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در فست فود‌‌ها از سبزیجات به شکل صحیح استفاده نمی‌شود، عنوان داشت: چنانچه سبزیجات (مانند سیب‌زمینی) سرخ شود نه تنها ارزش غذایی آن کاهش می‌یابد بلکه میزان دریافت کالری نیز افزایش می‌یابد . درموارد استفاده از سبزیجات خام کنار فست فودها اگر رعایت اصول سالم سازی انجام نشود خود عامل انتقال بیماری‌ها ی میکروبی و انگلی خواهد بود.

کد خبر 155648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز