همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: آب‌انبار سنتی جزیره کیش در سال 1372 با هدف جمع‌آوری و استفاده از آب‌های سطح الارضی این جزیره به سبک معماری آب‌انبارهای یزد ساخته شد

یکی از روش‌های ذخیره آب آشامیدنی در قدیم الایام در جزیره کیش، ساخت آب‌انبار بوده است. به همین منظور این آب‌انبار ساخته شد.

این آب‌انبار که در محل یک آب‌انبار باستانی در نزدیکی شهر باستانی حریره و مجموعه درخت سبز ساخته شده، خیلی زود با ساخت و سازهایی که در جزیره انجام شد و مسیرهای جمع‌آوری آب از بین رفت کاربری خود را از دست داد.

آب‌انبار سنتی جزیره کیش اکنون تنها به صورت یک آب انبار نمایشی درآمده است، به طوری که مسیر پاشیر آب انبار عوض شده تا بازدیدکنندگان بتوانند از داخل محوطه‌های آبگیر آن بازدید کنند.

این آب‌انبار دارای 5 بادگیر است که به وسیله این بادگیرها عمل خنک کردن صورت می‌گیرد. همچنین این آب‌انبار دو محوطه آبگیر و دو گنبد دارد.

روزنه‌های ورودی و بادگیرها هوای داخل آب‌انبار را در فصول گرم سال متعادل و حتی خنک می‌سازند. برخورد باد با آب داخل آب انبار به این مهم کمک می‌کند که اکنون با توجه به اینکه دیگر آبی در آب‌انبار نیست خنکی هوا کمتر احساس می‌شود. روزنه بالای گنبدهای این آب‌انبار به تهویه هوا کمک می‌کند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز