گروه بورس: عضو شورای بورس اعلام کرد:مجموعه دولت با راه‌اندازی معاملات آتی ارز در بازار سرمایه موافق است و درصورت موافقت بانک مرکزی می‌توان بازار ارز را از طریق بازار سرمایه مدیریت کرد.

بورس

به گزارش همشهری، پس از موضع‌گیری دو مقام رسمی بازار سرمایه برای راه‌اندازی معاملات آتی ارز در این بازار محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای بورس نیز دراین باره واکنش نشان داد و از موافقت مجموعه دولت برای راه‌اندازی این معاملات خبر داد.
دیروز نیز حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران خواستار آغاز معاملات آتی ارز در بازار سرمایه برای کمک به حل مشکلات این بازار شده بودند.

بر همین اساس محمدرضا پورابراهیمی یکی دیگر از مسئولان بلندپایه بازار سرمایه درباره نتایج نشست بانک مرکزی و بازار سرمایه و راه‌اندازی معاملات آتی ارز گفت: انجام معاملات آتی ارز کمک به اقتصاد کشور و کمک به اجرای سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز است و این اوراق، ابزار جدیدی را برای مدیریت بازار در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت با انجام معاملات آتی ارز در بازار سرمایه موافق است افزود: مجموعه دولت و به‌طور مشخص وزیر امور اقتصادی و دارایی که سخنگوی اقتصادی دولت هم هست کاملا با انجام معاملات آتی ارز در بازار سرمایه موافق هستند و طرح پیشنهادی از سوی سازمان بورس به بانک مرکزی ارسال شده و ما امیدواریم بانک مرکزی هرچه سریع‌تر نظر خود را در باره انجام معاملات آتی ارز در بازار سرمایه اعلام کند.

وی افزود: بازار سرمایه به‌طور کامل آماده انجام این معاملات است و بانک مرکزی هر زمان اعلام کند، ما می‌توانیم معاملات آتی ارز را آغاز کنیم.پور ابراهیمی که در عین حال رئیس هیأت مدیره بورس کالا هم هست در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بانک مرکزی با انجام معاملات آتی ارز در بازار سرمایه مخالفت خواهد کرد گفت: اگر بانک مرکزی به هر دلیل نخواهد در این باره همکاری کند توفیق اجرای سیاست‌های ارزی و مدیریت بیشتر بازار را با ضریب اطمینان بیشتر از دست می‌دهد.

عضو شورای بورس تاکید کرد: اگر من به جای مسئولان بانک مرکزی بودم به شکل ویژه از بازار سرمایه می‌خواستم تا برای حل مشکلات ناشی از ارز، معاملات آتی ارز را هرچه سریع‌تر آغاز کنند چرا که اجرای این طرح به نفع اقتصاد کشور و به‌ویژه بانک مرکزی است.

وی تصریح کرد: در کل وظیفه ما تدوین آیین‌نامه‌های معاملات آتی ارز و آماده کردن زمینه‌های انجام این معاملات بود، که انجام شد. حال اگر بانک مرکزی قصد داشته باشد این کار را انجام دهد می‌تواند شرایط انجام معاملات آتی ارز را در بازار سرمایه فراهم کند، چرا که می‌توان مدیریت ارز را از طریق بازار سرمایه توسعه داد و این بیشتر از هر کس به نفع بانک مرکزی است.

سابقه ماجرا

واکنش 3مقام مسئول در بازار سرمایه برای انجام معاملات آتی ارز در شرایطی انجام می‌شود که ظرف ماه‌های گذشته قیمت انواع ارز در بازار به‌شدت افزایش یافته و حتی قیمت دلار وارد فاز رکوردشکنی شده است، از این منظر مسئولان بازار سرمایه معتقدند انجام معاملات آتی ارز می‌تواند به کنترل ریسک و نوسان قیمت‌ها در بازار ارز کمک کند.

اما با وجود مبانی علمی انجام این معاملات، 2هفته پیش رئیس‌کل بانک مرکزی انجام معاملات آتی سکه را در بورس کالا قمار دانست که همین اظهار نظر باعث شد تا مقامات بازار سرمایه درخواست تشکیل یک نشست اضطراری کنند. در این نشست 2 موضوع اساسی مطرح شد اول اینکه سکه به‌صورت نقدی در بورس کالا عرضه شود تا قیمت‌ها در بازار سکه متعادل شودو دومین نکته هم آغاز معاملات آتی ارز در بورس تهران یا بورس کالا بود.

پس از پایان این نشست قرار شد مسئولان سازمان بورس 2 طرح پیشنهادی به بانک مرکزی ارسال کنند تا شرایط انجام معاملات نقدی سکه و آتی ارز فراهم شود اما با وجود گذشت 10 روز از ارسال این طرح هنوز پاسخی از سوی بانک مرکزی ارسال نشده است.

این در حالی است که مسئولان دولت و وزیر امور اقتصادی و دارایی با انجام این کار موافق هستند. به‌نظر می‌رسد این‌بار هم بانک مرکزی با اجرای طرح‌های مشترک در بازار سرمایه مخالفت خواهد کرد چرا که مخالفت‌های بانک مرکزی با بازار سرمایه سابقه دیرینه دارد و تقریبا در طول سال‌های گذشته بانک مرکزی با هیچ‌یک از طرح‌های بازار سرمایه موافقت نکرده و به سدی برای بازار سرمایه تبدیل شده است.

آمادگی بورس تهران و بورس کالا

دیروز هم حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا بورس اوراق بهادار تهران آمادگی انجام این معاملات را دارد یا خیر گفت: با توجه به تجربه معاملات آتی سهام در بورس تهران، همه زیرساخت‌های لازم از جمله مسائل سخت افزاری و نرم‌افزاری معاملات آتی ارز در بورس اوراق بهادار فراهم است و بورس تهران آمادگی کامل برای انجام این معاملات را دارد.

وی تاکید کرد: این طرح از سوی کمیته فقهی سازمان بورس و کمیته فرعی شورای بورس مورد تصویب قرار گرفته است.
به گفته مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران معاملات آتی ارز ابزاری برای مدیریت ریسک و کنترل نوسان‌های بازار است.
در عین حال مدیرعامل بورس کالای ایران هم در گفت‌وگو با همشهری پیشنهاد کرد، با توجه به رابطه قیمت سکه و ارز بحث راه‌اندازی معاملات آتی ارز در دستور کار قرار گیرد.

حسین پناهیان در این باره گفت: با توجه به رابطه قیمت سکه و ارز پیشنهاد می‌شود بحث راه‌اندازی معاملات آتی ارز نیز در دستور کار قرار گیرد ضمن آنکه بورس کالای ایران آمادگی کامل خود را به لحاظ حقوقی و فنی برای ایجاد بستر لازم برای انجام این معاملات اعلام می‌کند. البته بدیهی است انجام این کار بدون حضور بانک مرکزی امکان پذیر نیست.

کد خبر 155058
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز