دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

بازار معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا، پاییز امسال سه‌ساله شد. 5آذر ماه سال 1387 معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا رسما آغاز شد و از آن زمان تا کنون معاملات این محصول گرانبها به‌طور قابل‌توجهی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

سکه

آمارهای موجود نشان می‌دهد که از آغاز معاملات سکه تا اول آذر ماه امسال یک میلیون و 170‌هزار قرارداد آتی به ارزش 63هزار و 785میلیارد ریال دادوستد شده است. طبق آمار رسمی، حجم و ارزش بازار معاملات آتی سکه، امسال رشد قابل توجهی داشته، به‌طوری که از ابتدای امسال تا اول آذر ماه، 919هزار و 290قرارداد آتی سکه طلا به ارزش 53هزار و 523‌میلیارد ریال در بورس کالا منعقد شده که نسبت به 2سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

امسال: 5300 میلیارد تومان

تازه‌ترین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد: به‌دنبال افزایش قیمت سکه در بازار داخلی و همچنین رشد قیمت جهانی طلا، حجم قرارداد‌های منعقد شده در بازار آتی سکه، طی سال‌جاری به شکل خیره‌کننده‌ای افزایش یافته و این رقم از مرز 5هزار و 300میلیارد تومان معادل 8/3میلیارد دلار هم عبور کرده است. این رقم عملکرد نشان می‌دهد همزمان با کاهش انتظار رشد سود در بازار‌های دیگر نظیر بورس اوراق بهادار، سرمایه‌گذاران در حال کوچ به سمت بازارهای جایگزین نظیر ارز و سکه، به ویژه بازار معاملات اوراق آتی سکه در بورس کالا هستند.

مقایسه با پارسال

امید فرمان‌آرا، کارشناس قرارداد‌های آتی بورس کالای ایران در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند: حجم و ارزش معاملات آتی سکه رشد بسیار زیادی داشته است. تا اوایل آذرماه امسال 919هزار و 290قرارداد آتی سکه طلا به ارزش 53هزار و 523میلیارد ریال در بورس کالا منعقد شد، در حالی که در مدت مشابه سال قبل فقط تعداد 98هزار و 562قرارداد به ارزش 3 هزار و 221 میلیارد ریال در بورس کالا دادوستد شده بود.

دو طرف قرارداد

فرمان آرا توضیح می‌دهد: قرارداد‌های آتی عبارت است از یک قرارداد استاندارد میان دوطرف قرارداد که تعهد به خرید یا فروش یک کالای مشخص به قیمت مشخص و در یک زمان تعیین شده در آینده می‌کنند. قرارداد‌های آتی سکه طلا در بورس کالا مشتمل است بر سکه تمام بهار آزادی طرح امام(ره)ضرب سال1386 که هر قرارداد مشتمل بر 10سکه است و سررسید هر قرارداد نیز 2ماه است.

تعیین‌کننده قیمت در بازار

او در پاسخ به این پرسش‌ها که آیا قیمت قرارداد‌های آتی سکه می‌تواند بر قیمت‌ها در بازار نقدی سکه مؤثر باشد؟ آیا سرمایه‌گذاران می‌توانند بر پایه قیمت بازار معاملات آتی برای خرید سکه اقدام کنند؟ توضیح داد: عموما قرارداد‌های آتی به‌عنوان بهترین پیش‌بینی‌کننده قیمت در آینده معرفی می‌شوند اما یک سرمایه‌گذار نمی‌تواند صرفا به قیمت این کالا در آینده تکیه کند چون قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کنند. او ادامه می‌دهد: قیمت قرارداد آتی می‌تواند کلیت بازار را به سرمایه‌گذاران نشان دهد اما نمی‌تواند ملاکی باشد برای اینکه حتما قیمت یک محصول در آینده به همان قیمت مشخص خواهد رسید ولی می‌تواند به شاخصی برای اندازه‌گیری و ارزیابی روند قیمت محصول تبدیل شود.

کد خبر 154983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز