حبیب‌علیزاده : سال 2011، سال پرفرازونشیب برای اقتصاد و بازارهای مالی جهان رو به پایان است اما این پایان به هیچ‌وجه به معنای پایان مشکلات و بحران‌ها نخواهد بود.

درواقع براساس ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌های کارشناسان، بحران مالی و رکود اقتصادی جهان در سال 2012 تشدید خواهد شد و این امر حکایت از آن دارد که کشورهای جهان در سال آینده شاهد افزایش بی‌ثباتی‌های مالی و اقتصادی و نوسان قیمت‌ها در بازارهای کالا خواهند بود. یکی از این بازارها که از اوایل سال 2008 تاکنون شاهد رشد مداوم و چشمگیر و نیز نوسان شدید قیمت‌ها بوده، بازار طلاست. طی این مدت، بازار طلا تحت‌تأثیر مجموعه‌ای از عوامل بنیادی و غیربنیادی قرار داشته و درمقایسه با سایر فلزات (ارزشمند، پایه و کمیاب) بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده است. از ابتدای سال 2008 تاکنون، بهای طلا از 835دلار در هر اونس تا بیش از 1900دلار افزایش یافته است. براساس این روند افزایشی، بسیاری بر این باورند که در سال 2012 بازار جهانی طلا به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد. در آستانه سال 2012، تحلیل‌گران بازارهای کالا و فلزات، کارشناسان امور مالی و اقتصادی و نیز فعالان و معامله‌گران بازار طلا به ارائه دیدگاه‌ها و پیش‌بینی‌های خود از روند این بازار و سطوح قیمت‌ها در سال آینده پرداخته‌اند. در این نوشتار، تعدادی از مهم‌ترین تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

جف ریوز، کارشناس مؤسسه «اینوستورپلیس» در مقاله‌ای با عنوان «آیا طلا در سال 2012 به سطوح جدیدی افزایش خواهد یافت؟» نوشت: تلاش برای یافتن یک سرمایه‌گذاری امن موجب افزایش قیمت طلا در سال 2011 شد و ترس از رشد تورم هم این وضعیت را تشدید کرد اما نشانه‌هایی از حباب در بازار طلا مشاهده می‌شود. اوایل ماه سپتامبر (اواسط شهریور) در بازار لندن، قیمت طلا برای تحویل آتی 2بار به سطح 1895 دلار رسید. در سال 2011 بهای فروش نقدی طلا تا 1916 دلار در هر اونس افزایش یافت. سرمایه‌گذارانی که در سال 2011 اقدام به خرید طلا کردند به‌سود خوبی دست یافتند. در این مدت، طلا بیشتر سیر صعودی داشته تا نزولی؛ در 11ماه نخست 2011، بهای هر اونس طلا حدود 25درصد افزایش پیدا کرد. با این حال، سرمایه‌گذاران نگران آینده هستند و می‌پرسند «ارمغان سال 2012 برای سرمایه‌گذاران چه خواهد بود؟» بیشتر کارشناسان می‌گویند: «با توجه به تداوم روند صعودی قیمت‌ها طی چند سال اخیر و پیش‌بینی رشد تورم، همچنین وجود تقاضای زیاد انتظار می‌رود بهای طلا در سال آینده به رکوردهای تازه‌ای دست پیدا کند». ریوز در ادامه به چند عامل مهم رشد بهای طلا اشاره می‌کند و می‌نویسد: «ترس از بی‌ثباتی بازارها، رشد تورم و کاهش ارزش پول و نگرانی از افت شدید نرخ رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت طلا در سال 2012 به شمار می‌روند».

پیتر کراوث، کارشناس مؤسسه نووایر در گزارشی اعلام کرد: «تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌‌کنند که بهای طلا در سال 2012 افزایش خواهد یافت». وی افزود: «در سال 2011، بهای این فلز روندی صعودی داشته و حدود 25درصد افزایش یافته است. براین اساس، برخی کارشناسان معتقدند که این روند در سال 2012 نیز ادامه خواهد یافت. یکی از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده که بهای طلا طی چند ماه آینده به سطح 2200دلار در هر اونس خواهد رسید. این خبر خوبی برای سرمایه‌گذارانی است که اقدام به خرید طلا و سهام صندوق‌های مرتبط کرده‌اند. این خبر همچنین برای شرکت‌های معدن طلا نیز نوید افزایش نقدینگی را می‌دهد».وی در ادامه می‌نویسد: «باوجود کاهش چشمگیر بهای طلا نسبت به رکورد 1920دلار ماه سپتامبر، قیمت این فلز هنوز هم در سطوح بالایی قرار دارد».اگرچه درحال‌حاضر که تنها یک هفته به پایان سال 2011 باقی مانده، بهای طلا در سطح 1600دلار در نوسان است اما برخی معتقدند طی چندماه آینده قیمت این فلز به 2200 دلار خواهد رسید و تا پایان سال 2012 به رکوردهای تازه‌ای دست‌خواهد یافت.

کراوث معتقد است مهم‌ترین عامل این افزایش قیمت، رشد چشمگیر تقاضا ازسوی سرمایه‌گذارانی است که در تلاش برای حفظ ارزش دارایی‌‌شان به بازار طلا هجوم آورده‌اند. کریگ وونگ، تحلیل‌گر امور معدنی با انتشار مطلبی در سایت «رکورد»، از تداوم روند صعودی بهای طلا خبر داده است. وی می‌نویسد: «براساس تازه‌ترین برآوردها، شرکت‌های معدن طلا که دست به افزایش سود سهام خود زده‌اند، انتظار دارند که بهای طلا طی سال 2012 به روند افزایشی خود ادامه دهد. این شرکت‌ها می‌کوشند تا از رشد قیمت طلا بیشترین استفاده را ببرند». کارشناسان می‌گویند ارزش سهام شرکت‌های معدن طلا به اندازه خود طلا افزایش نیافته است، بنابراین آنها برای جذب دلارهای سرمایه‌گذاران وارد رقابت شدیدی شده‌اند.

برخی فروشندگان در کشورهای مختلف نیز انتظار دارند که بهای طلا طی سال آینده با افزایش مواجه شود. آنها پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2012 بهای طلا از مرز 2هزار دلار در هر اونس بگذرد. یکی از فروشندگان اروپایی می‌‌گوید: «با تداوم روند صعودی قیمت طلا، ما درباره برآوردهای خود تجدیدنظر کرده‌ایم و حال بر این باور هستیم که طی نیمه نخست سال 2012 بهای طلا از مرز 2هزار دلار خواهد گذشت».

سایت «کامادیتی آنلاین» نیز در گزارشی از افزایش میانگین بهای طلا در سال آینده خبر داد، هرچند در مقایسه با سایر کارشناسان، قیمت‌های موردانتظار این سایت کمتر است. براساس گزارش سایت مذکور، میانگین بهای هر اونس طلا در سال 2012 بین 1800 تا 1900 دلار خواهد بود. این درحالی است که کارشناسان سایت مانی‌نیوز معتقدند، در سال 2012 بهای طلا بیشتر، بالای 2هزار دلار در نوسان خواهد بود و کمتر، از این رقم پایین‌تر خواهد آمد. پاول ساکس از معامله‌گران و کارشناسان بازار طلا می‌گوید: در سال 2012 ما شاهد پیشی گرفتن مداوم تقاضا بر عرضه خواهیم بود. این امر نشان‌دهنده رشد قیمت‌ها تا سطوح بالای 2هزار دلار است. براین اساس، پیش‌بینی می‌شود که طلا بخش اعظم سال 2012 را در بالای 2هزار دلار سپری کند. یکی دیگر از دلایل این کارشناس، افزایش تقاضای طلای بانک‌های مرکزی جهان است. برخی کشورها برای کاهش زیان خود، بخشی از ذخایر ارزی‌شان را به طلا تبدیل کرده‌اند و برخی دیگر قصد انجام آن را دارند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که طی سال 2012 تقاضای جهانی برای طلا با افزایش روبه‌رو شود.

در آستانه سال 2012 بیشتر برآوردها و پیش‌بینی‌ها از افزایش قیمت طلا حکایت می‌کنند. با این حال ممکن است به‌دلیل اتفاقات پیش‌بینی نشده، این برآوردها محقق نشوند یا حتی قیمت طلا با سقوط مواجه شود. درستی یا نادرستی این پیش‌بینی‌ها طی ماه‌های آینده آشکار خواهد شد.

کد خبر 154982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز