همشهری‌آنلاین: مدیران شهری بدنبال یک ساله کردن مهلت معاینه فنی خودروها به دلیل کیفیت پایین تولید خودروهای داخلی هستند اما کمیسیون قضایی مجلس به این طرح رای نداد و قرار شد معاینه فنی خودروها همچون گذشته پنج ساله بماند البته هنوز این طرح در صحن علنی مجلس مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفته است.

معاینه فنی

به گزارش همشهری آنلاین، مسئولان شهری چندی پیش طرحی را به مجلس مبنی بر کاهش مهلت معاینه فنی خودرو از پنج سال به یکسال ارائه کردند تا بدین طریق از ورود خودروهای غیرایمن و استاندارد در خیابان‌ها و معابر اصلی شهر جلوگیری کنند اما کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس این طرح را رد کرد.

معاینه فنی خودرو پنج ساله می‌ماند

فرهاد تجری عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه معاینه فنی خودروها پنج ساله می ماند به مهر گفت: بر اساس قانون راهنمایی و رانندگی معاینه فنی خودروها پنج ساله است که در کمیسیون قضایی مجلس نیز این موضوع تایید شد.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس همچنین گفته است: معاینه فنی برای خودروهای اداری، عمومی و سنگین به دلیل استفاده بیشتر به سه سال کاهش یافت.

دلایل کمیسیون قضایی مجلس

اما مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره دلایل اعضای کمیسیون قضایی مجلس برای پنج ساله ماندن معاینه فنی خودرو گفته است: نمایندگان معتقدند تنها 9 ماه از قانون جدید گذشته است و تغییر سریع آن سبب بی‌ثباتی قوانین می‌شود.

صدرالدین علیپور با بیان اینکه این طرح در کمیسیون و فراکسیون‌های تخصصی مانند کمیسیون بهداشت، محیط زیست  و... بررسی شده بود، افزود: اما تمامی لوایح و طرح‌ها برای مطرح شدن در صحن باید از کمیسیون حقوقی قضایی مجلس عبور کند.

علیپور اظهار کرد: نمایندگان سازمان محیط زیست و شهرداری در این جلسه از دیدگاه‌های کارشناسانه و علمی خود دفاع کردند اما اعضای این کمیسیون قانون فعلی معاینه فنی را تایید کردند و خواستار افزایش کیفیت خودروهای تولیدی شدند.

معاینه فنی پنج ساله عقب گرد محیط زیستی است

این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران و مدیریت شهری خواستار تصویب مهلت یک ساله معاینه فنی خودرو هستند و دلیل آن را غیراستاندارد بودن خودروهای تولید داخل عنوان می‌کنند.

وحید نوروزی معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اقدام کمیسیون قضایی مجلس مبنی بر 5 ساله کردن مهلت معاینه فنی خودروها به مهر گفت: اگر این موضوع در صحن علنی مجلس نیز به تایید برسد به این مفهوم است که یک عقب گرد کامل محیط زیستی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما به دلیل کیفیت پایین خودروها همچنان تاکید بر یکساله شدن قانون معاینه فنی داریم و نتایج این تصمیم چند سال بعد مشخص می‌شود.

معاینه فنی ساده مانع بروز تصادفات

البته نوروزی به جز مشکل تولید آلاینده از سوی خودروهای دارای نقص فنی، به مشکلات ایمنی این خودرها نیز اشاره کرده و گفته است: اگر از آلاینده های خودروهای دارای نقص فنی چشم پوشی کنیم مشکلات ایمنی را نمی‌توان نادیده گرفت.

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری با اشاره به تصادفات شدید راهنمایی و رانندگی که عامل اصلی‌ا‌ش یک نقص فنی ساده خودرو است گفت: نباید ایمنی خودروها به فراموشی سپرده شود. وقتی قدرت ترمز سمت راست و چپ برابر نباشد این عدم تعادل ممکن است جان راننده را در حادثه احتمالی بگیرد و کسی هم متوجه نشود این مرگ می توانست در صورت یک معاینه فنی ساده خودرو اتفاق نیفتاد.

کمیسیون قضایی صورت مسئله را پاک نکند

وی با تاکید براین که نمایندگان مجلس به دلیل مشکلاتی که در زمینه صدور معاینه فنی وجود داشت نباید کل صورت مسئله را پاک می‌کردند گفت: زمانی که وزارت کشور تصمیم به چاپ برچسب معاینه فنی واحد گرفت و به نوعی برچسب فروشی با این حرکت باب شد آن زمان هشدار داده بودیم که معاینه فنی خودروها با این حرکت در سراشیبی قرار می گیرد.

نوروزی اضافه کرد: برای مقابله با مراکز معاینه فنی که به شکل صوری برگه معاینه فنی صادر می‌کردند باید کمیته برخورد با مراکز غیرمکانیزه شکل می‌گرفت نه اینکه قانون را تغییر دهند و با وجود خودروهای بی‌کیفیتی که تولید می‌شوند مهلت معاینه فنی را 5 ساله کنند.

کد خبر 154885
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز