گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: کشفیات مواد‌مخدر صنعتی نشان می‌دهد که میزان گرایش به این مواد به‌قدری زیاد است که می‌توان از تغییر الگوی مصرف از مواد سنتی به مواد صنعتی حرف زد.

باطه طاهری

به‌طور مثال در سال‌جاری کشفیات مواد به‌طور کلی 8درصد و ماده‌مخدر شیشه 140درصد افزایش یافته است. چندی پیش نیز اعلام شد که مافیای مواد‌مخدر، 20ماده مخدر جدید را آماده ارائه به بازار دارند. برای چنین بازار پویایی که ذائقه مصرف‌کننده را تغییر می‌دهد چه باید کرد؟ در این باره باطه طاهری، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

  • آخرین وضعیت مرز‌های شرقی کشور چگونه است و آیا ما توانسته‌ایم آن بخش از مرز را در قسمت پاکستان که چندی پیش مقدار زیادی مواد پیش‌ساز وارد ایران شده بود مسدود کنیم؟

مسئله انسداد مرز‌ها پروژه‌ای است که دائما در حال اجراست و براساس اختصاص و دریافت بودجه سرعت عملیات آن کم و زیاد می‌شود. بر اساس قانون، این بودجه، هر سال تعیین شده و از طریق وزارت کشور به نیروی انتظامی داده می‌شود. در حال حاضر ما خلئی در قسمت پاکستان داریم و تمام تلاشمان را برای جبران آن می‌کنیم. مرز یک‌ کیلومتر، 2کیلومتر نیست که بتوان زود مسدودش کرد ؛ بدین صورت که علاوه بر ساخت بایستی ترمیم و بازسازی شود. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان برنامه پنجم بتوان بخش عمده آن را قابل کنترل کرد.

  • با وجود تغییر قانون و تشدید مجازات، کشفیات مربوط به شیشه در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. برای مقابله با این بازار پررونق، ستاد چه‌کارهایی کرده است؟

با توجه به تغییر قانون مبنی بر برخورد شدید با وارد کنندگان، تولید‌کنندگان و فروشندگان تجهیزات و... مواد‌مخدر صنعتی، شاهد کشفیات گسترده آن هستیم. حجم کشفیات نشان می‌دهد که میزان تهدید بسیار بالاست و در این زمینه کسری جدی داریم و باید در رابطه با کاهش مصرف و تقاضا فکر جدی انجام دهیم.

  • با توجه به کشفیات، چند درصد از مواد‌مخدر صنعتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد و کشف نمی‌شود؟

قابل پیش‌بینی نیست. مواد‌مخدر صنعتی تا 3سال قبل عمدتا وارد کشور می‌شد ولی این مواد امروزه در آشپزخانه‌های خانگی در داخل ایران تولید می‌شود و مواد پیش‌ساز آن یا به صورت قاچاق وارد می‌شود و یا از طریق دارو‌های خوراکی که در داروخانه‌ها فروخته می‌شود استحصال می‌شود چرا که فرایند تولید و تهیه مواد شیمیایی و صنعتی، موضوع روتینی شده است و در سایت‌های مجازی می‌توان آن را پیدا کرد. از طرف دیگر سود‌آوری کلانی که در این بخش وجود دارد به‌علاوه فرهنگ غلطی که ایده اعتیادآور نبودن این مواد را ترویج می‌کند، آمار‌های مصرف مواد‌مخدر صنعتی را افزایش داده است. امیدواریم که با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی بتوان جلوی این فرایند را گرفت.

  • پیش‌تر گفته بودید که پیش‌ساز‌ها از مرز‌های غربی به راحتی وارد کشور می‌شود و داروخانه‌ها هم به صورت کامل کنترل نمی‌شوند، آیا این دو مورد رسیدگی شده است؟

پیش‌سازها مانند آمفتامین و افدرین و سودو افدرین و... الان از همه مرز‌ها- هم مرز شرقی و هم از مرزهای غربی- وارد کشور می‌شود. برای مرز‌ها علاوه بر کنترل شدید، به مرزبانان، مسئولان گمرک و مسئولان ایست بازرسی و... آموزش داده شده است. همچنین پاتوق‌های فروش مواد اولیه دارویی تحت کنترل هستند. کمیته پیش‌ساز‌های مواد‌مخدر هر هفته تشکیل جلسه داده و فرایند تولید تا مصرف‌ را تحت کنترل قرار می‌دهد.

  • آخرین مواد‌مخدری که در بازار است چیست؟ به تازگی مواد‌مخدر به نام کروکودیل در اینترنت معرفی شده است که فرد مصرف‌کننده بعد از یک سال مصرف بدون قابلیت درمان می‌میرد.

آخرین مواد‌مخدر کراک است. مافیای مواد‌مخدر برای اینکه باز محصولات خود را در آینده طراحی کند از مدت‌ها قبل در پوشش انذار و تهدید، نظرات متقاضیان را جلب کرده و او را به جست‌وجو وادار می‌کند. ما به همه عناصر پیش‌داوری‌ها و پیش‌آگهی‌هایی که در اینترنت اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کنند مشکوک هستیم.

کد خبر 154808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز