همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس با تصویب ماده 24 مقرر کردند که بیمه شدگانی که تاریخ وقوع بیکاری آنان قبل از سال 69 است نیز تحت شمول مقررات این قانون قرار بگیرند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه به ادامه بررسی طرح یک فوریتی بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار پرداخته و در این راستا مواد 24 و 25 این طرح را تصویب و بدین ترتیب بررسی فصل دوم این طرح را نیز پایان دادند.

مجلسیان در ماده 24 مقرر کردند که قانون بیمه بیکاری مصوب 26 شهریور ماه سال 1369 از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون لغو شده و بیمه شدگانی که تاریخ وقوع بیکاری آنان قبل از تاریخ مذکور باشد نیز تحت شمول مقررات این قانون قرار می‌گیرند.

این ماده با 145 رای موافق، یک رای مخالف و 3 رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

نمایندگان همچنین در ماده 25 که با 148 رای موافق، 3 رای مخالف و 3 رای ممتنع به تصویب رسید تهیه آئین نامه اجرایی فصل دوم طرح بیمه بیکاری یعنی فصل مشمولین بیمه بیکاری را بر عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گذاشته و تصویب آن را نیز بر عهده هیئت وزیران قرار دادند.

بیکاران در اولویت اخذ پروانه‌های کسب و کار قرار گرفتند

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، ماده ۲۱ این طرح را با ۱۳۷ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۷ رای ممتنع تصویب کردند.

بر اساس این ماده کارفرمایان موظف شدند که فهرست مشاغل بلاتصدی خود را به مراکز خدمات اشتغال محل اعلام کنند تا از سوی این مراکز نیروهای موردنیاز محل‌های شغلی مذکور به استثناء رده‌های شغلی کارشناسی و بالاتر با معرفی بیکاران متقاضی کار مشمول این قانون تأمین شود.

در تبصره نخست ذیل این ماده نیز دولت مکلف شد که همه ساله منابع موردنیاز برای طرح‌های اشتغالزایی مقرری بگیران بیمه بیکاری را در بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی و در اختیار صندوق قرار دهد.

همچنین در تبصره ۲ این ماده نیز آمده است، بیمه‌ شده‌های بیکار در اخذ پروانه‌های کسب و کار، موافقت اصولی و تأسیس واحدهای اختصاصی از دستگاه‌های اجرایی ذیربط، با معرفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولویت قرار دارند.

تبصره ۳ این ماده نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در راستای اجرای این قانون موکلف به تحقق آموزش مهارت‌های موردنیاز بازار کار و نیز بازآموزی و ارتقاء مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری موضوع بند پ ماده ۱۳ این قانون می‌کند که از طریق مراکز دولتی و یا بین دولتی و با استفاده از منابع صندوق، منابع پیش‌بینی شده خود را دارد.

 

کد خبر 154499
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز