همشهری‌آنلاین: تغییرات آب و هوایی ناشی از افزایش انتشار دی اکسید کربن تا سال ۲۱۰۰ می‌توانند اکوسیستم زمین را تغییر دهد. در این راستا، طرحهای مختلفی به ویژه استفاده از دوچرخه و خودروهای برقی ارائه شده‌اند که می‌توانند تا سال ۲۰۵۰ تولید دی اکسیدکربن را ۶۰ درصد کاهش دهند.

تغییرات اقلیمی

به گزارش مهر، یکی از راههای تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به ویژه دی اکسید کربن است که می‌تواند از راههای مختلفی به ویژه استفاده از خودروهای دارای موتورهای سوخت فسیلی افزایش یابد.

تحقیقات مرکز تحلیل اطلاعات دی اکسیدکربن وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰ یک رکورد بالا در انتشار دی اکسید کربن ناشی از سوختهای فسیلی، اشتعال و تولید سیمان به ثبت رسیده است.

برپایه این اطلاعات، در سطح جهانی ۹.۱۳۹ تراگرم کربن اکسیده از این منابع منتشر شده است. یک تراگرم برابر با یک میلیون تن است.

این کربن اکسیده با افزوده شدن حجم وسیعی از مولکولهای اکسیژن به دی اکسید کربن تبدیل و در نتیجه بیش از ۳۳.۵ میلیارد تن دی اکسید کربن وارد اتمسفر شده است.

  • تغییر اکوسیستم به دلیل تغییرات اقلیمی

تازه‌ترین اطلاعات لابراتوار Jet Propulsion ناسا که در مجله علمی تغییر اقلیم منتشر شده است، حکایت از آن دارند که تغییرات آب و هوایی تا سال ۲۱۰۰ حداقل نیمی از مناطق زمین با پوشش گیاهی را تغییر خواهند داد و ۴۰ درصد از اکوسیستم را به شکل دیگری تبدیل می کنند. برای مثال، جنگل گیاهان پهن برگ به توندرا و علفزارها به بیابان تغییر شکل می‌دهند.

این محققان مدلی را مورد بررسی قرار دادند که توضیح می دهد چه گیاهانی با چه نوع اقلیمی سازگار می شوند. به این ترتیب توانستند تغییرات دما و بارش را در دهه های آینده پیش بینی کنند.

حاصل این پیش بینی‌ها نقشه‌ای از مناطق حساس سیاره زمین است که نشان می‌دهد تقریباً ۳۰ درصد از پوشش گیاهی تمام نواحی دنیا دستخوش تغییر می‌شوند و به خصوص نیمکره شمالی با تغییرات اکوسیستمی ریشه‌ای‌تری مواجه خواهد شد.

جان برگنگرن، یکی از مولفان این تحقیق توضیح داد: این بررسیها روش جدیدی از نگاه به تغییرات اقلیمی را شرح می‌دهند. هرچند هشدارهای مربوط به ذوب یخها و افزایش سطح دریا مهم هستند اما نتایجی که این تغییرات بر روی اکوسیستم می‌گذارند مهمترند.

نتایج تحقیقات دیگری که توسط محققان دانشگاه مید سوئد انجام و در مجله Landscape منتشر شد، نمونه دیگری از آنچه که می‌تواند در اثر تغییرات آب و هوایی رخ دهد را نشان می‌دهد.

این محققان در بعضی از مناطق کوهستانی در سوئد که زمانی پوشیده از یخ بودند اما اکنون ذوب شده‌اند، فسیلهایی از درخت فان و درخت کاج را یافتند که ۴ هزار و ۴۰۰ سال قدمت دارند.

لیزا اوبرگ، سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت: در آن عصر، دما در حدود ۳.۵ درجه بالاتر از حال حاضر بود. شرایطی که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تکرار شود.

  • راههای پیشگیری از صرفه جویی در تولید دی اکسید کربن

اتحادیه اروپا هدف جدیدی را پیش بینی کرده است که براساس آن اگر تمام شهروندان در فضاهای شهری به جای استفاده وسایط حمل و نقل عمومی از دوچرخه استفاده کنند می‌توان تا سال ۲۰۵۰ در حدود ۶۰ درصد دی اکسید کربن کمتری تولید کرد.

این آمار که در گزارش فدراسیون دوچرخه سواران اروپا ارائه شده است نشان می‌دهد که چگونه انتشار آلایاینده‌های تولید شده از وسایط حمل و نقل عمومی در سالهای اخیر ۳۶ درصد افزایش یافته‌اند.

به گفته این محققان، اگر هر شهروند به جای استفاده از خودروی شخصی یا اتوبوس حداقل ۵ کیلومتر در روز از دوچرخه استفاده کند، بین ۳۳ تا ۷۲ میلیون تن دی اکسید کربن صرفه جویی می‌شود.

مسیر دوچرخه



بنویت بلوندل، محقق فدراسیون دوچرخه سواران اروپا در این باره توضیح داد: متقاعد کردن مردم به استفاده از دوچرخه نسبت به ترغیب مردم در استفاده از خودروی برقی ساده‌تر و اقتصادی‌تر است، بدین دلیل که خرید یک دوچرخه از دیدگاه اقتصادی مناسبتر از یک خودروی برقی است.

  • دانمارک و هلند؛ دو نمونه موفق در استفاده از دوچرخه

این تحقیق با ذکر مطالعات موردی، دانمارک و هلند را مثال زده است. براین اساس، در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، ۳۶ درصد از مردم (بیش از ۱۸۰ هزار نفر) برای رسیدن به محل کار یا مدرسه از دوچرخه استفاده می‌کنند و پیش بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۱۵ به ۵۰ درصد برسد.

کوهل میسپلون، مولف این تحقیق در این خصوص گفت: همچنین نباید هلندی‌ها را فراموش کنیم. چون مردم این کشور نیز دوچرخه سواران مشتاقی هستند.

درحقیقت، آمستردام به خاطر ۴۰۰ کیلومتر پیست دوچرخه سواری خود شهرت جهانی دارد. همچنین می‌توان گفت که دوچرخه در شهر سو از یک محبوبیت طبیعی برخوردار است.

شهرداری این شهر به خاطر ترویج استفاده از دوچرخه، برنامه‌ای را برای محو خودروهای دارای موتورهای با سوخت فسیلی تا سال ۲۰۵۰ ارائه کرده است.

در این راستا، ۹ میلیون یورو برای سال آینده برای خرید خودروهای برقی شرکتی اختصاص یافته و پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۱۳ ستونهای کوچکی برای شارژ بیش از هزار خودروی برقی در تمام شهر نصب شوند.

برپایه تازه‌ترین آمارها شهروندان چینی رتبه نخست را در مالکیت دوچرخه در سطح جهانی دارند و پس از آنها مردم کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، هند و ایتالیا قرار گرفته‌اند.

این درحالی است که برپایه این اطلاعات، اگرچه ۳۰ میلیون نفر از ایتالیایی‌ها مالک دوچرخه هستند اما آن را در گاراژ نگه می‌دارند و تنها در آخر هفته‌ها و یا برای گردش در پارکهای عمومی مورد استفاده قرار می‌دهند.

درحالی که برای رساندن کودکان به مدرسه و یا رفتن به خرید روزانه، خودروی شخصی همچنان گزینه اول آنها است. به طوریکه این کشور از نظر نسبت تراکم خودرو به جمعیت یکی از رتبه‌های اول در دنیا را به دست آورده است که برابر با ۶۰۰ خودرو در هزار نفر (متوسط اروپا ۴۶۳ خودرو در هزار نفر) است.

یکی از دلایل بی علاقگی نسبت به استفاده از دوچرخه در مصارف غیر سرگرمی، عدم برخورداری از زیرساختهای موجود است. به طوریکه در این کشور پیستهای دوچرخه سواری یا وجود ندارند و یا از شرایط مناسبی برخوردار نیستند.

هرچند در فاصله زمانی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ مسافت پیستهای دوچرخه سواری در این کشور سه برابر شده است باوجود این، جابجایی شهری با دوچرخه در مدت این دهه بدون تغییر و بر روی ۳.۸ درصد باقی مانده است.

  • رواج استفاده از خودروهای برقی

در اروپا امسال نسبت به سال گذشته فروش خودروهای برقی رشد بالایی را به ثبت رسانده است. در این میان، آلمان کشوری است که بیشترین تعداد خریداران این نوع خودروها را به خود اختصاص داده است.

در این کشور در مدت ۶ ماه گذشته علیرغم ارائه تسهیلات تنها ۳۸۰ یورو، هزار و ۲۰ خودروی از این نوع خریداری شده‌اند.

نقطه مقابل آلمان، کشور دانمارک قرار دارد که باوجود تسهیلات بالاتر، تنها ۲۸۳ مدل خودروی برقی در این دوره به فروش رفته‌اند.

در ایتالیا که دارای پایین‌ترین رقم تسهیلات است تنها ۱۰۳ خودروی برقی در سال ۲۰۱۱ ثبت شده‌اند. به طوریکه خودروهای برقی تنها ۰.۰۱ درصد از مجموع بازار خودروی کشور چکمه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 154465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز