گروه اقتصادی: یکه تازی ارز در بازار تهران باعث شد که شکاف قیمتی بین بازار آزاد و سیستم بانکی به 430 تومان افزایش یابد.

2 ماه پس از تهدید رئیس‌جمهور مبنی بر افشای دست‌های اخلالگر در بازار سکه و ارز و اذعان به اینکه دلار در اقتصاد ایران 900‌تومان هم نمی‌ارزد، دلار1530 تومان و یوروی بحران‌زده هم 1945‌تومان قیمت خورد. به گزارش همشهری، بازار ارز دیروز در التهاب قیمتی کم سابقه شاهد افزایش 85 ‌تومانی هر دلار آمریکا بود تا آنجا که رکورد قیمت بر خلاف انتظار‌ شکسته شد و صرافی‌ها اعلام کردند که هر دلار1530‌تومان قیمت دارد.

اوایل مهرماه رئیس جمهور در جریان سفر استانی دولت در جمع مردم همدان گفته بود که دشمنان و برخی بدخواهان به‌دنبال فضا‌سازی‌ هستند و در این راستا اطلاعات غلط ارائه می‌کنند تا بازار را تحریک کنند و سعی می‌کنند که در بازار انحراف به‌وجود آورند. وی آبان‌ماه سال گذشته هم در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: از دکتر بهمنی (رئیس‌کل بانک مرکزی) خواسته‌ایم که قیمت ارز (دلار) را واقعی کند، زیرا وقتی ذخایر عظیم ارزی در اختیارداریم باید پول ملی را تقویت کنیم، بنابراین روند کاهشی نرخ ارز باید ادامه یابد. دیروز هم رئیس جمهور از وضعیت بازار انتقاد کرد و‌ گفت: بازار سکه و ارز ساماندهی خواهد شد.افرادی که می‌گویند قیمت دلار باید بالا برود، پایه اقتصادی ندارد.

وقتی سال گذشته رئیس‌جمهور از رئیس‌کل بانک مرکزی خواسته بود تا قیمت ارز را کاهش دهد، هر دلار آمریکا 1250‌تومان قیمت داشت و دیروز وقتی او از ساماندهی بازار ارز و سکه سخن می‌گفت، دلار به 1530‌تومان رسید. آیا تیم اقتصادی‌ و سیاستگذاران پولی، برنامه‌ای برای در دست گرفتن‌ مهار بازار ارز دارند؟

جای خالی قیمت‌ها در تابلوی صرافی‌ها

به گزارش خبرنگار ما، دیروز پس از توقف فروش نقدی سکه و جمع‌شدن صف‌های آزاردهنده خرید سکه در مقابل شعب بانکی، صرافی‌های بازار آزاد از درج قیمت ارز روی تابلوهای خود تا نزدیکی‌های ظهر خودداری کردند و شایعه افزایش قیمت دلار حتی به میزان 1600‌تومان هم بالا گرفت تا اینکه برخی صرافی‌ها اقدام به اعلام شفاهی قیمت ارز کردند. در نخستین ساعت فعالیت بازار قیمت هر دلار تا 1495‌تومان بالا رفت اما این پایان کار نبود و عصر خبر رسید که قیمت روی سقف 1530‌تومان بسته شده است؛ هرچند انتظار می‌رود قیمت در روزهای آینده در سایه ناتوانی بانک مرکزی برای تثبیت قیمت ارز باز هم افزایش یابد.

براساس این گزارش، هر دلار کانادا در بازار آزاد پایتخت 1460، یورو 1945، پوند انگلیس 2350، دلار استرالیا 1480، درهم امارات 410 و یکصد ین ژاپن 1825 تومان فروخته شد.دیروز بانک مرکزی قیمت پایه هر دلار را 1102، دلار استرالیا 1097، دلار کانادا1064، یورو 1433، پوند انگلیس 1713، یکصد‌ین ژاپن 1416 و درهم امارات را 300 تومان اعلام کرد. بانک‌ها دیروز هر دلار مسافرتی را 1213، یورو را 1578، پوند را 1886 و دلار کانادا را 1172تومان فروختند.

سکه در بازار آزاد گران‌تر شد

یک روز پس از توقف فروش نقدی سکه بانکی و پایان صف‌کشی پشت در شعبه بانک‌ها، ارزش هر قطعه سکه در بازار آزاد افزایش یافت؛ به‌گونه‌ای که هر قطعه سکه طرح جدید با 8هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز دوشنبه 622هزار تومان قیمت خورد و سکه طرح قدیم هم 640 هزار ، نیم سکه 298 هزار و ربع سکه 153‌ هزار تومان فروخته شد. به گزارش همشهری، براساس دستورالعمل بانک مرکزی، قیمت هر قطعه تمام بهار آزادی معادل مبلغ 546‌هزار تومان بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد اما گزارشی از اقبال مردم نسبت به سیاست پیش فروش سکه در شعب بانکی منتشر نشد.

بانک مرکزی می‌گوید: سکه پیش فروش شده، بعد از یک دوره چهارماهه و تنها از طریق همان شعبه که پیش فروش توسط آن صورت پذیرفته‌ به فرد متقاضی تحویل می‌شود اما درصورت مراجعه مشتری به شعب بانک ملی پیش از موعد مقرر، بانک مرکزی صرفاً استرداد اصل پیش دریافت مشتری را تعهد می‌کند.

کد خبر 154458
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز