سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند افزایش قیمت ارز در بازار داخلی باعث حرکت نقدینگی به سمت بازار ارز و همچنین طلا شده و سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل حرکت‌های سوداگرانه بازار کمتر موفق بوده است.

بورس

به گزارش همشهری، ابتدای سال‌جاری، بخش زیادی از نقدینگی جامعه به سمت بازار سرمایه و بورس تهران حرکت کرد اما این رویه همزمان با نزول شاخص‌های بازار سهام در تابستان و پاییز تغییر کرد و سرمایه‌گذاران به فکر بازار‌های جایگزین افتادند. در چنین شرایطی سیاست‌های نامشخص بانک مرکزی زمینه افزایش قیمت ارز و طلا را به‌وجود آورد و سبب شد نقدینگی به سمت این بازار‌ها حرکت کند. این موضوع همچنین باعث شد، ظرف روز‌های گذشته قیمت دلار از مرز 1515 تومان ویورو از مرز 1920 تومان عبور کند، ضمن اینکه قیمت رایج ارز‌های دیگر نظیر پوند انگلستان، دلار کانادا، ریال عربستان سعودی، درهم امارات و همچنین دینار کویت هم در طول روز‌های گذشته افزایش یافته است. همه این عوامل دست به دست هم داده است تا نقدینگی زیادی از بازار سرمایه خارج شود و به سمت بازار طلا و ارز حرکت کند. به اعتقاد کارشناسان این شرایط وضعیت اقتصادی کشور را وارد منطقه خطر و بحران کرده است.

در همین رابطه شاهین شایان‌آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه نسبت به افزایش قیمت ارز و تبعات زیان‌بار افزایش قیمت ارز به بانک مرکزی هشدار داد و تاکید کرد: قطعا افزایش قیمت ارز باعث می‌شود نقدینگی از سمت بازار‌های دیگر از جمله بازار سرمایه بی‌محابا برای فعالیت‌های سوداگرانه و سود بیشتر به سمت ارز و طلا حرکت کند و این در حالی است که کالاهایی مانند طلا و ارز در هیچ کجای دنیا به‌منظور سود‌آوری استفاده نمی‌شوند.

وی تا کید کرد: ارز و طلا برای سرمایه‌گذاری ساخته نشده‌اند و در هیچ‌کجای دنیا اینگونه نیست که هر کس مقداری ارز خریداری کند به امید اینکه ظرف چند ماه 20درصد سود به دست بیاورد. ارز مصارف خود را دارد و در واقع برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مصرف می‌شود نه فعالیت‌های سوداگرانه.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید سیاست‌های روشن، شفاف و قاطعی در این زمینه اتخاذ کند، تاکید کرد:بازار ارز به سمت بی‌ثباتی و تلاطم پیش می‌رود و فعالان اقتصادی با توجه به اینکه از سیاست‌های آینده بانک مرکزی و همچنین آینده قیمت‌ها اطلاعی ندارند از این موضوع متضرر می‌شوند، بنابراین باید هر چه سریع‌تر بازار به سمت ثبات پیش برود و از این فضای غبارآلود خارج شود و این کار وظیفه بانک مرکزی است.

شایان‌آرانی تصریح کرد: در تمام دنیا بانک‌های مرکزی مکلف به اعمال سیاست‌های تنظیم بازار هستند و بانک مرکزی در ایران هم امکانات و اختیار آن را دارد و هم مکلف به انجام این کار است و اگر سیاست‌های شفاف و روشنی اعمال نکند روز به روز بر تلاطم بازار افزوده می‌شود و نقدینگی به سمت بازار‌های تورم‌زا حرکت می‌کند و از سمت بازار‌هایی که ارز مفید اقتصادی خلق می‌کنند نظیر بازار سرمایه فاصله می‌گیرد.

بانک مرکزی مقصر است

در همین رابطه حسین اسدی‌نیا کارشناس بازار سرمایه هم در‌این‌باره به همشهری گفت: هر چند با افزایش قیمت ارز، میزان سود شرکت‌های صادر‌کننده نظیر شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی، فولاد و معادن افزایش پیدا می‌کند اما در کل، افزایش قیمت ارز زیان‌های زیادی برای بازار سرمایه دارد و باعث حرکت نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بازار‌های دیگر می‌شود.
وی تصریح کرد: قیمت طلا در واقع شاخصی برای سنجش ترس است؛ به معنای اینکه هر زمان که ترس اقتصادی افزایش می‌یابد قیمت طلا رشد می‌کند و هرگاه این ترس کاهش پیدا می‌کند متناسب با آن قیمت طلا هم کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل خروج نقدینگی از بورس تهران به سمت بازار‌های دیگر نظیر طلا و ارز چیست، گفت: طبیعی است افزایش قیمت در این بازار سرمایه‌گذاران را به سمت این بازار‌ها می‌کشاند و عامل این افزایش قیمت در بازار ارز به‌طور مستقیم بانک مرکزی و سیاست‌های عجیب و غریب آن است.

وی تاکید کرد: اشتباه‌های بانک مرکزی و نداشتن یک سیاست شفاف و درست باعث شده همه به سمت بازارهای طلا و ارز هجوم ببرند و در این میان بازار‌هایی مانند بازار سرمایه مظلوم واقع شوند، این در حالی است که بخشی از این نقدینگی نیز در حال خروج از بانک‌هاست.

اسدی‌نیا ادامه داد: افزایش قیمت ارز و همچنین اثر آن روی شرکت‌های صادر‌کننده باعث شده تا میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار سهام به محدوده5.5 مرتبه برسد، ضمن اینکه پیش‌بینی من این است که این نسبت با اعلام پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای سال 91 حتی به 5 مرتبه هم خواهد رسید و این برای آینده بازار خوب نیست چرا که نشان‌دهنده یک بیماری اقتصادی در ابعاد کلان است.

او با بیان اینکه در بسیاری از بورس‌های معتبر دنیا نسبت قیمت به درآمد بورس خیلی بالاتر از بورس تهران است، توضیح داد:کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه نشان می‌دهد که چشم‌انداز اقتصادی مثبت نیست و به همین دلیل است که پول‌ها به سمت بازار‌های دیگر حرکت می‌کنند.

کد خبر 154429
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز