همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شرایط استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری برای بیمه شدگان بیکار را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شرایط استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری برای بیمه شدگان بیکار را تعیین کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در ادامه رسیدگی به طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، مواد 13 و 14 این طرح را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

بر اساس مصوبه مجلس، بیمه شدگان بیکار در صورت احراز شرایط ذیل، استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند:
الف- بیمه شده به جز مشمولان موضوع ماده 9 این قانون قبل از بیکار شدن حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.

ب- بیمه شده بیکار مکلف است ظرف 30 روز از تاریخ بیکاری با اعلام وضعیت بیکاری به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آمادگی خود را برای اشتغال در مهارت خود و یا مشابه آن اطلاع دهند. واحد مربوطه موظف است حداکثر تا 15 روز نظر خود را در خصوص امکان اشتغال یا عدم اشتغال بیمه شده را به بیکار اعلام کند. عدم اعلام نظر به منزله تأیید بیکاری بیمه شده است.

مراجعه بعد از 30 روز با عذر موجه و ارائه مستندات و تائید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، بلامانع است.

پ- بیمه شده بیکار مکلف است در دوره‌های کارآموزی که توسط واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا سایر واحدهای ذیربط مورد تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می‌شوند، شرکت کند و هر دو ماه یک بار گواهی مربوطه را به واحد مذکور تسلیم کند.

نمایندگان با 136 رای موافق، صفر رای مخالف و 8 رای ممتنع از 215 نماینده حاضر در صحن علنی، ماده 13 را به تصویب رساندند.

خانه ملتی‌ها در ماده 14 مقرر کردند در صورت اشتغال بیمه شده در مشاغلی باحقوق و مزایای کمتر از مقرری بیمه بیکاری، مابه‌التفاوت آن توسط صندوق بیمه بیکاری و بیکاران متقاضی کار پرداخت می‌شود. مدت اشتغال مقرری بگیر مشمول این ماده جزء سابقه خدمت یا اشتغال وی محسوب می‌شود و مشمول مقررات قانون کار است اما این مدت از زمان استحقاق بیمه بیکاری او کم می‌شود.

نمایندگان ملت با 136 رای موافق، صفر رای مخالف و 8 رای ممتنع از 215 نماینده حاضر در جلسه، ماده 14 را تصویب کردند.

بیکاران مجرد‌ از ۶ تا ۳۸ و متأهلان از 12 تا 50 ماه مقرری می‌گیرند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) و در ادامه رسیدگی به طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، ماده 17 این طرح را که یکی از مهمترین مواد طرح مذکور است، با 143 رای موافق، 2 رای مخالف و 9 رای ممتنع از 216 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

بر اساس مصوبه مجلس، مجموع مدت برخورداری از مقرری بیمه بیکاری بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری برای مجردها حداقل 6 ماه و حداکثر 38 ماه و برای متاهلان حداقل 12 ماه و حداکثر 50 ماه مطابق جدول این ماده است.

بر این اساس، افراد مجرد با سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری از 6 ماه تا 24 ماه از حداکثر 6 ماه و افراد متاهل یا متکلف از حداکثر 12 ماه، مقرری حق بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

همچنین افراد مجرد با سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری از 25 ماه تا پایان 60 ماه از حداکثر 10 ماه مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند و افراد متاهل یا متکلف با همین مدت پرداخت حق بیمه بیکاری از حداکثر 16 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

بر این اساس افراد مجرد از 61 ماه تا پایان 90 ماه دارای سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری از 14 ماه مقرری بیمه بیکاری و افراد متاهل یا متکلف با همین مدت پرداخت حق بیمه بیکاری، از حداکثر 20 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

افراد مجرد دارای سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری از 91 ماه تا پایان 120 ماه، از حداکثر 18 ماه دریافت مقرری حق بیمه بیکاری و افراد متاهل یا متکلف با همین سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری، از حداکثر 24 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

افراد مجرد دارای سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری از 121 ماه تا پایان 150 ماه، از حداکثر 22 ماه دریافت مقرری حق بیمه و افراد متاهل یا متکلف با همین مدت سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری از حداکثر 28 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

افراد مجرد دارای سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری از 151 ماه تا پایان 180 ماه، از حداکثر 26 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری و افراد متاهل یا متکلف با همین مدت سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری، از حداکثر 32 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

افراد مجرد دارای سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری از 181 ماه تا پایان 210 ماه، از حداکثر 30 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری و افراد متاهل یا متکلف با همین مدت سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری، از حداکثر 38 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری برخودار می‌شوند.

همچنین افراد مجرد دارای سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری از 211 ماه تا پایان 252 ماه از حداکثر 34 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری و افراد متاهل یا متکلف با همین مدت سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری، از حداکثر 44 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری برخودار می‌شوند.

افراد مجرد دارای سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری از 253 ماه به بالا از حداکثر 38 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری و افراد متاهل یا متکلف با همین مدت سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری، از حداکثر 50 ماه دریافت مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

بهارستان نشینان در تبصره این ماده مقرر کردند بیمه شدگان بیکار با حداقل 53 سال سن و حداقل 21 سال سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری، در صورت عدم اشتغال می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی (60 سال) از مقرری بیمه بیکاری برخوردار و بازنشسته شوند.

در تبصره دوم ماده 17 طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار نیز مصوب شد، بیمه شدگان بیکار و دارای معلولیت بالای 50 درصد و بیماران داران حداقل 50 درصد از کارافتادگی با تایید کمیسیون پزشکی صندوق بیمه بیکاری و بیکاران متقاضی کار، با حداقل 46 سال سن و حداقل 16 سال سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری در صورت عدم اشتغال تا 4 سال می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری برخوردار و با 20 سال سابقه بازنشسته شوند.

مقرری بگیران بیمه بیکاری باید تا یک سال حق بیمه بازنشستگی پرداخت کنند

 نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، مواد 15 و 16 این طرح را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

 بر اساس این مصوبه، هر بیمه شده تا یک سال از آغاز دریافت مقرری بیمه بیکاری مشمول سابقه پرداخت حق بیمه از نظر بازنشستگی است‌ اما به لحاظ از کار افتادگی و فوت در تمام مقرری بیمه بیکاری، تحت پوشش است.

نمایندگان مصوب کردند در صورت اشتغال بیمه شده قبل از پایان مدت شمول مقرری بیمه بیکاری موضوع ماده 17 این قانون، مدت باقی مانده برای آینده ذخیره می‌شود.

مجلس مصوب کرد: مقرری بگیرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول کار بوده و پس از دریافت مقرری مجددا در همان مشاغل مشغول کار می‌شوند، مدت دریافت مقرری، شرط توالی اشتغال آنان در مشاغل سخت و زیان‌آور را مخدوش نمی‌کند.

نمایندگان مجلس با 148 رای موافق، صفر رای مخالف و 11 رای ممتنع از 217 نماینده حاضر در جلسه، ماده 15 طرح مذکور را به تصویب رساندند.

بهارستان‌نشینان در ماده 16 طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، مصوب کردند بیمه شده در صورت عدم اشتغال بعد از انقضای مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری در صورت داشتن شرایط، بر اساس مقررات فصل سوم این قانون، تحت پوشش حمایت‌های فصل مذکور قرار می‌گیرد.

بهره‌مندی بیکاران بیمه شده و افراد تحت تکفل آنها از خدمات درمانی تأمین اجتماعی‌

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، مواد ۱۸ و ۱۹ این طرح را بررسی و تصویب کردند.

نمایندگان مجلس در ماده ۱۸ میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار را معادل ۵۵ درصد متوسط مزد، حقوق، کارمزد و یا حقوق اظهارشده مبنی پرداخت حق بیمه مقرر کردند.

به موچب این ماده به مقرری افراد متاهل و یا متکفل مشروط بر اینکه در هر حال مجموع دریافتی وی از حداقل دستمزد کمتر و از ۸۰ درصد متوسط مزد و یا حقوق او بیشتر نباشد، معادل ۱۰ درصد حداقل دستمزد افزوده می‌شود.

در تبصره ذیل این ماده نیز مقرر شد که متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده بیکار به منظور محاسبه مقرری بیمه بیکاری عبارت از جمع کل دریافتی بیمه شده و یا حقوق اظهار شده ظرف ۹۰ روز آخر، قبل از بیکاری تقسیم بر روزهای کار است و در صورتی که بیمه شده ظرف ۹۰ روز قبل از بیکاری مدتی از غرامت دستمزد استفاده کرده باشد، متوسط مزدی که مبنای محاسبه غرامت دستمزد قرار گرفته به منزله دستمزد تلقی و در محاسبه منظور می‌شود. خویش‌فرمایان و یا کارفرمایان مشمول این قانون به تناسب پرداخت حق بیمه که مبنای آن نباید از دو برابر حداقل دستمزد زمان پرداخت بیشتر باشد، می‌توانند از مزایای این قانون بهره‌مند شوند.

بر اساس تبصره ۲ این ماده نیز چنانچه حقوق ۳ ماه آخر بیمه شده نسبت به یک سال حقوق قبل از بیکاری افزایش غیر معمول داشته باشد، مبنی محاسبه، متوسط دستمزد حقوق و مزایای یک سال آخر است.

این ماده با ۱42 رای موافق، 8 رای ممتنع و یک رای مخالف تصویب شد.

همچنین وکلای ملت در ماده ۱۹ این طرح مقرر کردند که بیمه شده بیکار و افراد تحت تکفل وی در مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری حسب مورد می‌توانند از خدمات درمانی تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی مربوط استفاده کنند.

این ماده نیز با ۱۳۵ رای موافق، ۴ رای ممتنع و بدون رای مخالف تصویب شد.

 

 

کد خبر 154400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز