شانگهای: محققان دانشگاه جیائو‌تانگ شانگهای موفق به تولید پارچه‌ای‌ نخی شده‌اند که در برابر نورخورشید از قابلیت خودپاک‌کنندگی برخوردار است.

 دانشمندان برای رسیدن به این هدف، لباس‌های نخی را با لایه‌ای از ماده دی‌اکسید تیتانیوم پوشانده‌اند. این ماده در محصولاتی مانند صفحات خورشیدی و ضدآفتاب‌ها برای جذب نور ماورای‌بنفش و در برخی محصولات پاک‌کننده برای اکسیده‌کردن مواد ارگانیک وجود دارد. پیش از این نیز از این ماده در لباس‌ها استفاده شده بود اما پارچه‌های جدید فقط با قرار گرفتن در برابر نورخورشید پاک می‌شوند. این پوشش در برابر شست‌وشو مقاوم بوده و خاصیت پاک‌کنندگی خود را از دست نخواهد داد.

کوتاه‌ترین گربه جهان

کالیفرنیا: یک گربه با داشتن 15‌سانتی‌متر قد، عنوان کوتاه‌ترین گربه جهان را به‌خود اختصاص داد. این گربه که نامش در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شد اغلب توسط مردم با یک بچه‌گربه چندماهه اشتباه گرفته می‌شود درحالی‌ که اکنون بیش از 3سال سن دارد. البته رکورد‌های این گربه به همین‌جا ختم نمی‌شود و برای نمونه در حال حاضر فیلمی که از این گربه در اینترنت وجود دارد عنوان پنجمین فیلم پر بازدید‌کننده حیوانات را دارد. گفتنی است این آمار پیش از ثبت رکورد جهانی این گربه ثبت شده و پیش‌بینی می‌شود کوتاه‌ترین گربه جهان در این رشته نیز عنوان نخست را کسب کند.

برج کج

سورهوسن: درحالی‌که بسیاری از مردم برج پیزا در ایتالیا را به‌عنوان کج‌ترین برج جهان می‌شناسند به‌گفته کارشناسان، برج کلیسای سورهوسن(Suurhusen‌) آلمان کج‌ترین برج جهان است. زاویه برج پیزا 22/1 درجه است اما زاویه این برج که در قرون وسطی در شمال‌غربی آلمان ساخته شده در حال حاضر 193‌/5درجه است. این کلیسا روی یک پایه ساخته شده از درخت بلوط روی یک منطقه باتلاقی بنا شد و زمانی که زمین خشک شد چوب‌ها دچار پوسیدگی و برج کج شد. گفتنی است برج یاد‌شده دست‌کم از سال 1640‌شروع به کج‌شدن کرده است.

کوچک‌ترین سیاهچاله

آمستردام: ستاره‌شناسان می‌گویند موفق به کشف کوچک‌ترین سیاهچاله شد‌ه‌اند. پژوهشگران می‌گویند احتمال می‌رود که این سیاهچاله از جرمی 3‌برابر کمتر از جرم خورشید برخوردار باشد. دیگو آلتامیرانو، فیزیکدان دانشگاه آمستردام می‌گوید: همچنان‌که ضربان قلب یک موش از فیل سریع‌تر است، ضربان دریافت شده از سیاهچاله‌ها نیز تایید‌کننده جرم آنهاست. گفتنی است، ماهواره RXTE که اطلاعات مربوط به این سیاهچاله را ارسال کرده در سال 1995‌به فضا پرتاب شد و کارکرد اصلی آن انجام ماموریت‌های اخترفیزیک است.

کد خبر 154201
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز