گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: 20ماده مخدر جدید در آینده نزدیک وارد بازار ایران خواهد شد.

مواد مخدر

مدیرکل پژوهش ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به اینکه در آینده نزدیک 20 ماده مخدر جدید وارد بازار ایران خواهند شد گفت: با وجود چنین بازار پویایی، درمانگران و پژوهشگران باید برای آن زمان راهکار ارائه دهند و خود را آماده کنند.

امیرحسین یاوری در اختتامیه نهمین جشنواره آثار برتر مکتوب مبارزه با مواد‌مخدر و سوء مصرف آن اظهار داشت: در حال حاضر خرید و فروش مواد‌مخدر تنها مشکل این حوزه نیست و ساخت بی‌وقفه و روزآمدی بازار مواد‌مخدرو چرخش‌های مالی وسیع این حوزه باعث شده تولید‌‌کنندگان با دقت، آینده‌نگری و نوآوری بیشتری به کار ادامه دهند ولی برای مقابله 3 راهکار نابودی بازار، مداخله در درمان و قطع مصرف پیش روی ماست.

وی گفت: کراک، شیشه و تریاک در تهران از مهم‌ترین مواد اعتیادآور است. گسترده بودن علت‌های عود اعتیاد در افراد نشان داده که تنها به وسیله یک پروتکل نمی‌توان به نتیجه موردنظر دست یافت.

در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره آثار برتر مکتوب مبارزه با مواد‌مخدر21 اثر برتر مکتوب پژوهشی در زمینه اعتیاد انتخاب شد. اما اینکه این پژوهش‌ها منجر به سیاست‌های به روز و متناسب با بازار پویای مواد‌مخدر باشد موضوعی است که در آینده مشخص خواهد شد. آیا از پیش‌بینی به پیشگیری خواهیم رسید؟

وزیر کشور در جلسه‌‌ای که برای تقدیر از پژوهشگران برپا شده بود قول همکاری و مساعدت مالی داد و در مورد ضرورت نگاه علمی به پدیده مواد‌مخدر گفت: مواد‌مخدر موضوعی چند بعدی است و پژوهش‌های علمی در این حوزه نیز بایستی چند وجهی باشند. راهبرد‌ها و سیاست‌های کلی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با استفاده از این پژوهش‌ها تدوین می‌شود. جلسه‌ای که با نخبگان حوزه مواد‌مخدر برگزار شد مبنای تهیه نقشه علمی و پژوهشی کشور در این حوزه است.

مصطفی محمد نجار با اشاره به بودجه 2 میلیارد تومانی بخش تحقیقات مواد‌مخدر بیان کرد: علم و کاربرد‌های آن نقش فوق‌العاده‌ای را در مبارزه، درمان و پیشگیری از سوء مصرف مواد‌مخدر ایفا کرده‌‌ اما نتایج آن خیلی موفقیت‌آمیز نبوده است. درک همه مفاهیم این حوزه همچنان کار دشوار و غامضی است. الگو‌های مصرف موادمخدر، دائم در حال تغییر است ولی دانش بشری در این زمینه سرعت لازم را ندارد. درمان معتادان نیز هنوز از اثربخشی بالایی برخوردار نیست و میزان عود بالاست.

برخی از افراد مدعی هستند که در درمان توانسته‌اند به رقم‌های 80-70درصد برسند که باید دید از چه روشی استفاده کرده‌اند و آن را گسترش داد و ریشه‌های درمان را یافت. انتظار من از پژوهشگران این است که به نقطه‌ای برسیم که به جای پیشگیری، پیش‌بینی کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به اینکه تحقیقات در زمینه اعتیاد، بایستی بومی شود گفت: در بخش مبارزه با مواد‌مخدر بایستی خانواده‌ها را توانمند کرد و از آنها در کنار نهاد‌های غیردولتی کمک گرفت.

وی نیاز‌های پژوهشی را در زمینه چگونگی جلوگیری از ورود مواد‌مخدر به کشور و ساخت مواد‌مخدر صنعتی در داخل کشور و میزان شیوع و مصرف مواد در محیط‌های دانشگاهی، صنعتی، فرهنگی، خانوادگی و... دانست.

نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در این برنامه با اشاره به اینکه در حوزه فناوری تا‌کنون در دانشگاه‌های کشور دستگاه تشخیص و اندازه‌گیری مواد‌مخدر تولید شده است گفت: ساخت دستگاه ایکس‌ری و دستگاه توزیع متادون به‌صورت خودکار نیز در دستور کار و تصمیم‌گیری نهایی است.

وی پیشنهاد داد تا مسابقه‌ای نیز برای ساخت فناوری‌هایی در زمینه مبارزه با مواد‌مخدر برگزار شود. همچنین بخشی در سایت تازه راه‌اندازی شده اعتیاد پژوهی تعیین شود که افراد و سازمان‌های مختلف نیاز‌های پژوهشی و تجهیزاتی خود را به جامعه دانشگاهی کشور اعلام کنند.

کد خبر 154196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز