یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

پرویز صیادی: فناوری NFC نسخه کامل‌تری از ویژگی‌هایی است که برای تولید برچسب‌های RFID و سیستم‌های پرداخت بدون تماس به‌کار‌ گرفته خواهد شد.

NFC

گوشی‌های تلفن همراه هر سال به فناوری‌های تازه‌تری مجهز می‌شوند. زمانی افزودن دوربین، گوشی‌ها را هیجان‌انگیز می‌کرد، هیجانی که اینک جای خود را به صفحه نمایش لمسی با وضوح بالا و پشتیبانی از پروتکل‌های ارتباطی باند پهن‌، ژیروسکوپ و به تازگی پروژکتورهای کوچک داده است که مطمئنا این روند پیشرفت هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

more

 مفاهیم: RFID چیست؟

با استفاده از NFC یک وسیله (غالبا یک گوشی تلفن همراه) می‌تواند اطلاعات را از وسایل دیگر یا از برچسب‌های مخصوص NFC در فاصله کوتاه دریافت کند.

استفاده از این فناوری دستاوردهای مهمی دارد که می‌توان به پرداخت بدون تماس اشاره کرد؛ از آنجا که NFC‌ تماس‌ها را فقط در فاصله‌های نزدیک چند سانتیمتری ممکن می‌کند، بنابراین شیوه خوبی برای داد و ستد ایمن محسوب می‌شود و با استفاده از آن می‌توان کارت‌های اعتباری ساخت که بدون تماس کار می‌کنند.

مسترکارت و ویزاکارت، عضو انجمن NFC‌ هستند و هر دوی این شرکت‌ها در حال کار برروی پروژه‌ای هستند که با استفاده از آن بتوان گوشی‌های مجهز به NFC را به‌عنوان ابزار پرداخت آنی مورد استفاده قرار داد.

شرکتی در آلمان، موبایل چند صد نفر را در یک برنامه آزمایشی به برچسب‌های NFC‌ مجهز کرد و وقتی این افراد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند، ورود و خروجشان به‌صورت خودکار ثبت می‌شد و آخر هر ماه، صورت‌حسابی برایشان می‌آمد.

این فناوری در پزشکی هم استفاده شده است، برای مثال با استفاده از آن می‌توان اطلاعاتی درباره درمان‌های انجام ‌شده برروی یک بیمار را دریافت کرد یا متوجه شد که در یک بازه زمانی چه پزشکان و پرستارانی وی را معالجه کرده‌اند.

در یکی از شهرهای فنلاند، کار جالبی با NFC ‌انجام دادند؛ آن‌ها هزاران برچسب ویژه را در هر جایی که تصورش می‌شد، از اتوبوس‌ها گرفته تا سالن‌های تئاتر قرار دادند. بدین ترتیب برای مثال کسانی که بلیت برای حضور در تئاتر رزرو کرده بودند، می‌توانستند از تلفن همراهشان به‌عنوان بلیت استفاده کنند و وقتی در سال انتظار بودند، می‌توانستند با گوشی‌شان اطلاعات ذخیره شده در پوسترهای تبلیغ تئاتر را بخوانند و متوجه جزئیاتی درباره تئاتر بشوند.

در این شبکه‌ها هر شخص، موقعیت خود را به‌طور مرتب اعلام می‌کند یا اصطلاحا checked in انجام می‌دهد.

در مقابل دوستان او در شبکه اجتماعی می‌توانند مطلع شوند که فرد کجاست و اگر تمایل داشته باشند، او را ببینند؛ برای این کار کافی است که مناطق مختلف یک شهر را به برچسب‌های NFC‌ مجهز کنیم.

کد خبر 154193
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز