یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

بازار سرمایه و صنایع حاضر در بورس در یک سالگی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها موفق بودند و سودآوری آنها با 2هزارمیلیارد تومان افزایش به 15هزارمیلیارد تومان رسید.

قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه در حالی بعد از وقفه طولانی به جای اوایل سال پیش از 28 آذر ماه اجرایی شد که تا قبل از پیاده‌سازی‌ این جراحی بزرگ اقتصاد، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران و فعالان بازار سرمایه نگران تبعات منفی و رشد چندین درصدی تورم بودند اما با اجرای این قانون و بعد از گذشت یک سال از زمان آن، مشخص شده اوضاع صنایع به‌رغم دریافت نکردن یارانه‌ها چندان هم ناخوش نیست.

علی سنگینیان معاون بورس اوراق بهادار در این باره، گفت‌وگویی با فارس انجام داده که می‌خوانید:

با توجه به یکسالگی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، بورس و شرکت‌های حاضر در آن با چه وضعی روبه‌رو شده‌اند؟

قبل از اجرای این قانون، نگرانی‌هایی برای افزایش هزینه‌های تولید و کاهش سودآوری شرکت‌های بورس در نتیجه رشد حامل‌های انرژی و همچنین هزینه‌های سربار وجود داشت و تصور بسیاری از فعالان این بود که آثار اجرای این قانون در گزارش 6 ماهه شرکت‌ها اثر منفی دارد اما نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد بلکه سودآوری شرکت‌های بورس از حدود 13هزارمیلیارد تومان به 15هزارمیلیارد تومان رسید.

رشد 2 هزار میلیارد تومانی سود شرکت‌ها ناشی از چه عامل یا عواملی بود؟

افزایش هر چند محدود قیمت محصولات، رشد صادرات، بهره‌مندی از یارانه‌های تولید، افزایش بهره‌وری و جایگزین کردن برخی موارد در طول یک‌سال اخیر موجب کاهش دغدغه‌های مدیران شرکت‌ها شد، بنابراین به‌نظر می‌رسد مرحله اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به نوعی توسط صنایع بورس هضم و برطرف شده است.

  • تا قبل از اجرای این قانون، کدام صنایع با نگرانی‌های بیشتری همراه بودند؟

از بین37 صنعت حاضر در بورس، 10صنعت برتر و از بین این تعداد، صنایع فعال در بخش‌های فولاد، سیمان و پتروشیمی بیشترین نگرانی‌ها را به همراه داشتند اما با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در طول یکسال، شرکت‌های این3 صنعت مهم چندان با تبعات منفی اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها روبه‌رو نشده‌اند. همچنین برخی صنایع با استقبال بازار و سرمایه‌گذاران مواجه شدند.

  • قبل از اجرای قانون، مسئولان بازار سرمایه پیشنهادهایی را مطرح کرده بودند. آیا این پیشنهادها مورد توجه و استفاده قرار گرفت؟

قبل از اجرای این قانون، ما پیش‌بینی‌ها و نگرانی‌هایی را در قالب بسته پیشنهادی به مسئولان اقتصادی کشور ارائه کردیم تا از طریق روش‌هایی مانند اعمال قیمت‌های ترجیحی، ارائه یارانه صنعت و همچنین اولویت قرار دادن شرکت‌های بورس در تسهیلات، تبعات اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها کمتر باشد، هرچند برخی موارد اجرا و دیگر پیشنهادها اجرایی نشد اما با قول‌هایی که وزیر اقتصاد و دیگر مسئولان کشور دادند بورس با تبعات منفی کمی روبه‌رو شد.

  • چه پیش‌بینی‌هایی از اجرای این قانون مهم وجود داشت و مدیران شرکت‌ها چه دغدغه‌هایی داشتند؟

واقعیت‌ها و تحلیل‌های ارائه شده مبتنی بر پیش‌فرض‌هایی مانند اجرای قانون در طول 5 سال و افزایش 20درصدی قیمت‌ها بود اما به‌دلیل نبود شفافیت در مورد جزئیات اجرای این قانون و آثار آن روی محصولات و سودآوری شرکت‌ها و همچنین وضعیت حامل‌های انرژی، نمی‌توانستیم افق روشنی از آینده اجرای این قانون داشته باشیم اما در پی اجرای آن در یک‌سال اخیر مشخص شد که در مجموع شرکت‌های بورس موفق عمل کرده‌اند. تا قبل از اجرای این قانون و به‌دلیل وجود نگرانی‌هایی با مدیران برخی صنایع مانند سیمان و پتروشیمی‌، جلساتی را برگزار کردیم که عمده دغدغه‌های این شرکت‌ها ناشی از رشد هزینه‌های سربار و به‌دلیل افزایش حامل‌های انرژی بود.

کد خبر 154184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز