گروه بورس: بزرگ‌ترین گردهمایی علمی تاریخ بازار سرمایه ایران با حضور استادان مسلم ایرانی در حوزه علوم مرتبط با سرمایه‌گذاری از سراسر جهان، به‌مدت 2‌روز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

بورس

به گزارش همشهری؛ پنجمین همایش مالی و نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته به مجمع بزرگان علم سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه ایران تبدیل شد به‌طوری که نام‌آورترین استادان ایرانی بازار سرمایه، از سراسر جهان به‌مدت 2روز دور هم جمع شدند تا ویژگی‌ها و چالش‌های پیش‌روی بازار سرمایه ایران را بررسی کنند.

با وجود حضور استادان نامدار ایرانی که از سراسر جهان به تهران آمده بودند، متأسفانه وزیر اقتصاد به‌عنوان رئیس شورای بورس و رئیس سازمان بورس در این مجمع علمی بی‌سابقه حاضر نشد. البته از نکات مثبت این همایش، حضور مدیران نهاد‌های مجری فعال در بازار سرمایه نظیر: حسن قالیباف اصل و مصطفی امید قائمی، مدیران عامل بورس تهران و فرا بورس ایران بود.

همایش سالانه

در ابتدای پنجمین همایش ملی و نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری محمد اسماعیل فدایی نژاد، دبیر این همایش از استادان ایرانی مقیم داخل و خارج دعوت کرد تا فاصله میان بازار سرمایه و دانشگاه را کم کنند تا این دو نهاد بتوانند هم‌راستا با هم تأثیرات لازم را بر روند توسعه بازار سرمایه بگذارند. او از دانشگاه‌ها و نهادهای مرتبط با بورس خواست تا کمک کنند این قبیل همایش‌ها به‌صورت سالانه برگزار شود.

افزایش 50‌درصدی سهامداران

سپس مصطفی امید قائمی مدیرعامل فرابورس گفت: بازار فرابورس توانسته سهم بسزایی در توسعه فرهنگ سهامداری ایفا کند به‌نحوی که تعداد سهامداران بازار سرمایه را 50‌درصد افزایش داده است. مصطفی امید قائمی گفت: تا قبل از ورود فرابورس به بازار سرمایه، سهامداران رسمی حدود 3‌میلیون کد بود اما با پذیرش شرکت‌های پرسهامدار در فرابورس تعداد سهامداران رسمی به4.5میلیون رسید.

تشکیل حباب

در ادامه این همایش دکتر علی جهانخانی پدر علم سرمایه‌گذاری و مالی در ایران به عوامل شکل‌گیری حباب قیمت در بازار سهام اشاره کرد و گفت: گاه شنیده می‌شود بورس تهران با حباب مواجه شده، باید بدانیم این پدیده وقتی شکل می‌گیرد که حالت خوشبینی فعالان بازار تقویت شود. یعنی مردم تصور ‌کنند قیمت‌های بازار فردا بیشتر از امروز خواهد بود. به همین دلیل ایجاد تقاضاهای اضافه موجب رشد قیمت‌ها شده و با این اتفاق مردم هم فکر می‌کنند که حدسشان درست بوده و همین جریان و اعتماد، فرایند شکل‌گیری حباب را تقویت می‌کند.

سپس احمد شعبانی رئیس دانشگاه شهیدبهشتی هم خواستار خروج فضای دانشگاه‌ها از رشته‌های سنتی و ایجاد فضایی مناسب برای رشته‌های مورد نیاز در حوزه مدیریت تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری شد. احمد شعبانی خواستار معرفی حداقل
5 رشته جدید در حوزه مدیریت تأمین منابع مالی شد.محمدعلی سهمانی اصل عضو هیأت مدیره بانک مسکن هم گفت: به‌رغم کارایی نظام بازار سرمایه در ایران، هنوز سهم بازار پول از بازار سرمایه پررنگ‌تر است. او افزود: حجم منابع بازار پول حدود 3هزار میلیارد تومان است و این حجم در بازار سرمایه 150‌هزار میلیارد تومان است که نشان از نسبت 20 به یک میان این دو بازار از نظر حجم منابع دارد.

تقلب در بازار سرمایه

بهرام هاتفی استاد دانشگاه کالیفرنیا هم درباره تقلب مدیران در حوزه بازار سرمایه گفت: با پیشرفته شدن جوامع یک سری از افراد با توسل به راه‌های متقلبانه به‌دنبال دستیابی به منافع مالی هستند. هاتفی افزود: در سیستم مالی و کارهای حسابداری یکی از سهل‌انگاری‌هایی، که اگر کسی انجام بدهد تقلب محسوب می‌شود، دستکاری درصورت‌های مالی شرکت است. ایرج هشی رئیس مرکز تحقیقات اقتصادهای نوظهور هم با اشاره به بحران در حوزه یورو گفت: ضعف در اجرای قوانین حاکمیت شرکتی در بانک‌ها یکی از عوامل بروز بحران بوده است.

حمیدرضا شهرستانی استاد دانشگاه اوهایو هم گفت: وجود واژه‌های گمراه‌کننده یکی از عوامل شکل‌گیری بحران داخلی و خارجی در سیستم‌های بانکی است. یکی از این مقوله‌ها که در رسانه‌ها روی آن مانور زیادی داده می‌شود، بیان اغراق شده مشکلات کشورهایی مانند یونان است. شهرستانی با بیان اینکه در ایران هم واژه‌های گمراه‌کننده وجود دارد تأکید کرد: عناوینی مانند مالیات بر ارزش افزوده، طرح‌های زودبازده، تعاونی‌های اعتبار از آن جمله هستند.

علامت دهی به فعالان اقتصادی

حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران هم گفت: وجود بازارهای مالی در رشد و توسعه کشورها امری اثبات شده است. کشور‌هایی که بازارسرمایه پیشرفته تری دارند، توسعه‌یافته‌ترهستند. در ادامه، علی ثقفی، رئیس هیأت مدیره انجمن حسابداری ایران، اعلام کرد: بورس در نبود حسابداری وجود نخواهد داشت و به قمارخانه تبدیل می‌شود. ثقفی ادامه داد: حسابداری در نبود بازارسرمایه وجود دارد همانطور که قبل از تولد بورس وجود داشت، اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد که بورس در نبود حسابداری وجود نخواهد داشت.

رتبه نامناسب در منطقه

محمد مهدی بهکیش،نایب رئیس کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل با اشاره به نقش ایران در بازار‌های مالی منطقه گفت: در رتبه بندی انجمن اقتصاددانان دنیا، ایران از نظر شاخص‌هایی مانند در دسترس بودن خدمات مالی، هزینه استفاده از خدمات مالی در میان 20 کشور منطقه در رتبه آخر و همچنین از نظر تأمین مالی از طریق بازار سهام در رتبه 13‌منطقه خاورمیانه قرار دارد.

کد خبر 153944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز