سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: معاون بازار برق ایران اعلام کرد: همه زیرساخت‌ها برای آغاز معاملات برق در بورس انرژی مهیاست و این شرکت آماده شروع معاملات در سال‌جاری است اما سازمان بورس که مثل همیشه از برنامه عقب است اعلام کرد بورس انرژی احتمالا اواخر سال یا از سال آینده آغاز به کار می‌کند.

بورس

به گزارش همشهری، قرار بود بورس انرژی ایران از پاییز امسال با انجام 20 درصد معاملات برق که معادل 3 میلیارد دلار است، آغاز به کار کند، اما با توجه به تاخیر سازمان بورس در تخصیص سهام به متقاضیان، برنامه زمان‌بندی راه‌اندازی بورس انرژی با تاخیر مواجه شد و براساس تازه‌ترین خبرها این سازمان اعلام کرد : احتمالا این بورس از سال آینده آغاز به کار می‌کند.

براساس برنامه، سازمان بورس واوراق بهادار باید کار تخصیص سهام به مؤسسین و دریافت وجوه از آنها را در هفته چهارم تیرماه انجام می‌داد که این کار با تاخیر انجام شد ضمن اینکه نخستین جلسه اعضای هیأت مؤسس بورس انرژی باید هفته دوم مرداد ماه برگزار می‌شد که به‌دلیل تاخیر سازمان در معرفی هیأت مؤسس هنوز امکان برگزاری این نشست فراهم نشده است.

در عین حال، پذیره‌نویسی عمومی سهام این شرکت نیز باید ابتدای آذرماه آغاز می‌شد که این کار نیز با تاخیر مواجه است.تاکنون 20درصد از سهام این بورس به فعالان صنعت نفت و نیرو و 60درصد نیز به نهاد‌های مالی اختصاص یافته ضمن اینکه 20درصد آن نیز باید از طریق پذیره‌نویسی عمومی به فروش برسد.

در همین رابطه رضا ریاحی معاون بازار برق ایران در گفت‌وگو با همشهری از آغاز پذیره نویسی عمومی بورس انرژی خبر داد وگفت:پذیره‌نویسی عمومی سهام بورس انرژی از 12دی آغاز می‌شود و پس از انجام پذیره‌نویسی عمومی، مقدمات راه‌اندازی بورس انرژی فراهم می‌شود.وی تاکیدکرد: ما همه زیرساخت‌های لازم برای آغاز معاملات برق را دربورس انرژی فراهم کرده‌ایم و از جانب ما همه چیز برای آغاز معاملات فراهم است ضمن اینکه نرم‌افزار‌های لازم برای این کار نیز آماده است.

جزئیات راه‌اندازی بورس انرژی

در شرایطی که معاون بازار برق ایران آمادگی خود را در بخش نیرو برای آغاز معاملات برق - که قرار است بورس انرژی با معاملات آن آغاز شود - اعلام کرده است، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: این بورس احتمالا اواخر امسال یا اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود. به گزارش ایسنا سازمان بورس اعلام کرده است تاسیس بورس انرژی در اواخر امسال یا اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

ایسنا در این باره گزارش داد: اداره ثبت شرکت‌ها عصر دوشنبه، مجوز بورس انرژی را صادر کرد به‌طوری که آگهی پذیره نویسی این شرکت به‌زودی در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود. پذیره‌نویسی عمومی بورس انرژی از طریق شعب منتخب بانک ملی ایران انجام خواهد شد.پس از اتمام پذیره نویسی، حدود یک ماه زمان نیاز است تا اطلاعات پذیره نویسان منتقل شود. در مرحله بعد مجمع مؤسس شرکت برای تعیین اعضای هیأت مدیره برگزار خواهد شد.

سهام بورس انرژی هر نفر، 750 هزار تومان

پذیره نویسی عمومی بورس انرژی از 12 دی شروع خواهد شد وحداکثر خرید سهام برای عموم 7هزار و 500 سهم معادل 750هزار تومان است. به گزارش فارس سازمان بورس اعلام کرد که در جریان پذیره‌نویسی 42میلیون و 306هزار سهم شرکت بورس انرژی حداکثر خرید سهام برای اشخاص حقیقی و حقوقی، 7هزار و 500 سهم معادل 750هزار تومان تعیین شده است. در این پذیره‌نویسی که به‌وسیله 10شعبه منتخب بانک ملی ایران در تهران و30 شعبه سایر استان‌ها انجام خواهد شد، بیش از 20درصد از سهام این شرکت به قیمت اسمی هر سهم 100تومان برای عموم عرضه خواهد شد.

در این رابطه برخی کارگزاران معتقدند با درنظرگرفتن تعداد اندک سهام قابل پذیره‌نویسی و به‌دلیل نفوذ مدیران برخی نهادهای مالی و دست‌اندرکاران حوزه‌های مرتبط با بورس انرژی و با توجه به‌وجود سوابق، امکان لابی این گروه با شعب منتخب بانک ملی برای خرید عمده سهام برای خود و خانواده‌ها و دوستان وجود داشته و بهتر است سازمان بورس با به‌کارگیری نمایندگانی در روز پذیره‌نویسی و بررسی درخواست‌ها، از چنین رویه ناصوابی جلوگیری کند تا سهام این شرکت در شرف تاسیس به دست آحاد مردم برسد.

کد خبر 153767
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز