همشهری‌آنلاین: کاظم موسوی بجنوردی ،رئیس دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و رئیس همایش بین‌المللی مولانا از بلخ تا قونیه که قرار است روزهای 26 و 27 آذر در این مرکز برگزار شود، به تشریح برنامه‌های آن پرداخت

همایش مولانا

 و گفت دکتر سید حسین نصر در قالب ویدئو کنفرانس در این همایش سخن می‌‌گوید

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا کاظم موسوی بجنوردی، رییس دایره المعارف بزرگ اسلامی، در توضیحاتی در این‌باره گفت: انشاءالله در مراسم افتتاحیه این کنفرانس که صبح روز شنبه، 26 آذرماه، در تالار رسول اکرم (ص) دایرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود، دکتر غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، به عنوان سخنران افتتاحیه به بیان جلوه‌هایی از اندیشه و آثار مولوی می‌پردازد.

او ادامه داد: در دو روز برگزاری این کنفرانس، مولاناشناسان ایرانی و خارجی در نشست‌های تخصصی، آثار و اندیشه‌های مولوی را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.

رییس کنفرانس جهانی «از بلخ تا قونیه» با بیان این‌که در روز اول و پس از مراسم افتتاحیه، چهار نشست تخصصی برگزار می‌شود، افزود: در جلسه اول که استاد اصغر دادبه ریاست آن را بر عهده دارد، استاد سیدحسین نصر از دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا از طریق ویدئوکنفرانس، دکتر محمدعلی موحد، دبیر علمی افتخاری کنفرانس، با موضوع «ای که درون جان من تلقین شعر می‌کنی» و دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن با موضوع «غزلسرایی مولانا و سوررئالیسم اروپایی» سخنرانی خواهند کرد.

بجنوردی عنوان کرد: در نشست دوم که استاد نصرالله پورجوادی عهده دار ریاست آن است، استاد فتح‌الله مجتبایی درباره «داستان‌های هندی در مثنوی»، استاد جاوید مجددی از دانشگاه راتگرز آمریکا با موضوع «نظریاتی درباره حلقه درس مولانا» و استاد مهدی نوریان با موضوع «از حکیم غزنوی بشنو تمام؛ اثرپذیری مولانا از سنایی» به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

او با بیان این‌که در نشست سوم، استاد صادق سجادی، کریم زمانی و توفیق سبحانی با موضوعات «تاریخ عصر مولانا»، «عقل و مراتب آن نزد مولانا» و «معرفی دفترهای چهارم و ششم مثنوی به خط سلطان ولد فرزند مولانا» سخنرانی می‌کنند، اظهار کرد: در این بخش، دکتر صفر عبدالله، استاد دانشگاه روابط بین‌الملل و زبان‌های خارجی قزاقستان، با موضوع « مولوی‌شناسی در شوروی سابق و روسیه» و لئونارد لوئیسن، استاد دانشگاه اکستر انگلیس، با موضوع «هستی‌شناسی وجد و طرب در شعر مولانا» به سخنرانی می‌پردازند.

رییس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی ادامه داد: در جلسه چهارم نیز که علی میرانصاری ریاست آن را عهده‌دار است، قرار است دو فیلم درباره مولانا جلاالدین بلخی به نمایش درآید.

او با بیان این‌که برنامه‌های روز دوم کنگره جهانی «از بلخ تا قونیه» از ساعت 9 صبح در تالار رسول اکرم (ص) دایرةالمعارف بزرگ اسلامی آغاز می‌شود، افزود: در اولین نشست روز دوم (نشست پنجم) که به ریاست استاد محمدعلی موحد برگزار می‌شود، استاد دادبه، نوید بازرگان و حسن اکبری بیرق درباره «ایرانیات در غزلیات شمس»، «تغییرات در منطق گفتمان مثنوی» و «رویکردهای اگزیستانسیالیستی جلال‌الدین محمد بلخی» به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. البته در این نشست، دکتر عدنان قره اوغلی اسماعیل، رییس بنیاد تحقیقات مولانا در آنکارا، با موضوع «نگاه مردم آناتولی به مولوی» سخنرانی خواهد کرد.

به گفته موسوی بجنوردی، استاد نصرالله پورجوادی، محمد مجتهد شبستری و علی محمدی در ششمین نشست تخصصی کنفرانس جهانی از بلخ تا قونیه که به ریاست استاد فتح‌الله مجتبایی برگزار می‌شود، درباره موضوعات «آسمان‌هاست در ولایت جان»، «زبان حکایت در مثنوی معنوی» و «حسام‌الدین از منظر سلطان ولد» سخنرانی می‌کنند.

او همچنین از سخنرانی دومینیکو اینجنیتو، استاد دانشگاه آکسفورد انگلیس، با موضوع «ای سلطان ازل، مفتعلن کشت مرا؛ مولانا و محدودیت‌های زبانی شعر» خبر داد.

رییس کنفرانس بین‌المللی «از بلخ تا قونیه» با اشاره به سخنرانی استاد سیروس شمیسا و حسن جعفری‌تبار در نشست هفتم که با هدایت استاد صادق سجادی برگزاری می‌شود، گفت: «مثنوی خود حقیقت نقد حال ماست» و «نقش خدمت نزد مولانا» موضوعاتی است که این اساتید درباره آن‌ها سخنرانی خواهند کرد. البته استاد حسن لاهوتی نیز در این نشست درباره «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در آمریکا»، دکتر نورعلی نورزاد، استاد دانشگاه خجند تاجیکستان، با موضوع «عناصر فرهنگ تاجیکی در آثار مولانا» و خانم لیلی انور از مؤسسه ملی زبان‌ها و تمدن‌های شرقی پاریس با موضوع «آیا شعر محل تجلی ذات حق است» از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی می‌کنند.

او در ادامه درباره موضوعات نشست هشتم این کنگره اظهار کرد:‌ «سروده‌های مولانا و موسیقی ایرانی»، «پیوند سینما با اندیشه‌های مولانا» و «آیین سماع مولویه، به مثابه منبعی برای شناخت موسیقی قدیم ایران» موضوعات فرهود صفرزاده، فرشاد فرشته‌حکمت و سعید کرد مافی است که ریاست اداره نشست را نیز محمدحسن سمسار بر عهده دارد.

موسوی بجنوردی افزود: در اختتامیه این کنفرانس نیز برنامه‌های فرهنگی مختلفی برای مدعوین درنظر گرفته شده است.

رییس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در پایان با بیان این‌که پس از هر نشست، جلسات پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد، اضافه کرد: افتتاحیه نخستین کنفرانس جهانی «از بلخ تا قونیه» به‌صورت مستقیم از طریق سایت اینترنتی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به نشانی www.cgie.org.ir پخش خواهد شد.

کد خبر 153752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز