همشهری آنلاین: علی سرتیپی گفت:مشکلات دو فیلم عباس کیارستمی ـ"کپی برابر اصل" و "شیرین"ـ باعث شده مجوز اکران‌ این دو فیلم همچنان صادر نشود.

به گزارش ایسنا، مدیر عامل فیلمیران گفت: چند ماه قبل، قرارداد دو فیلم "شیرین" و "کپی برابر اصل" با فیلمیران بسته شد اما ظاهرا این دو فیلم مشکلاتی دارند که هنوز مجوز اکران آنها صادر نشده است.

روز گذشته هم حبیب کاوش ـ سخنگوی شورای صنفی نمایش ـ از مشخص نبودن وضعیت اکران فیلم"شیرین" خبر داد.

این در حالی بود که طی چند روز قبل خبرهایی مبنی بر اکران "شیرین" در سینما آزادی شنیده می‌شد.

خبر اکران دو فیلم‌ عباس کیارستمی، خبر تازه‌ای نیست. ماجرای اکران دو فیلم "شیرین" و "کپی برابر اصل" از اسفند‌ماه سال گذشته (89 ) آغاز شد.

سیدعلیرضا سجادپور در اواخر سال 89 گفته بود: برنامه‌ اکران مخاطب خاص که برای سال 90 تحت حمایت معاونت سینمایی پیش‌بینی شده بود، با مروری بر برخی از آثار عباس کیارستمی آغاز می‌شود.

مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرده بود:این برنامه در روزهای باقیمانده از سال جاری (89) با نمایش دو اثر از آخرین فیلمهای عباس کیارستمی در چند سالن تهران آغاز می‌شود و این مقدمه‌ای بر آغاز برنامه‌ اکران آثار مخاطب خاص خواهد بود.

نه تنها فیلم‌های عباس کیارستمی تا آخر سال 89 اکران نشد بلکه 9 ماهه‌ سال 90 هم سپری شد و این فیلم‌ها اکران عمومی نشدند.

اگر بخواهیم خبرهای مربوط به اکران فیلم‌های عباس کیارستمی را مرور کنیم، باید از 14 مرداد ماه سال 90 یاد کنیم که در برنامه هفت اعلام شد:"شیرین" و "کپی برابر اصل" عباس کیارستمی با دریافت مجوز نمایش در سینماهای ایران اکران می‌شوند.

رامین رحیمی که آن زمان در این برنامه تلویزیونی اعلام شد که پخش کننده "شیرین" و "کپی برابر اصل" در ایران است،گفته بود: ما از مدتها قبل پیگیر اکران این دو فیلم در ایران بودیم و با مساعدتی که معاونت سینمایی و همچنین اداره کل نظارت و ارزشیابی داشتند، "شیرین" پروانه نمایش گرفت.

"کپی برابر اصل" نیز اصلاحاتی در مورد پوشش خانم بینوش دارد که ما موافقت انجام این اصلاحات را از آقای کیارستمی به عنوان کارگردان دریافت کرده‌ایم.

وی همچنین مطرح کرده بود: این دو فیلم در سینماهای آزاد اکران خواهند شد، اما مذاکراتی نیز با آقای درمنش برای طرح اکران فیلم‌های مخاطب خاص انجام شده است.

سعی داریم "شیرین" در مهرماه اکران شود و پس از آن نیز نسبت به اکران "کپی برابر اصل" اقدام می‌کنیم.

رحیمی در عین حال خاطرنشان کرده بود: البته برای اکران "کپی برابر اصل" لازم است که حق رایت این فیلم از کشور فرانسه خریداری شود که برای آن نیز مشکلی وجود ندارد و در کل سعی می‌کنیم این فیلم را در دو نسخه دوبله و زیرنویس در سینماهای ایران به نمایش بگذاریم.

سه ماه پس از این اظهار نظر در 2 آبان ماه، سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد:در جلسه شورای صنفی، قرارداد فیلم "شیرین" به کارگردانی عباس کیارستمی برای اکران در سینماهای آزاد ثبت شد؛ اما زمانی برای این اکران تعیین نشد که قرار است در جلسه‌ آینده شورای صنفی دربار‌ه‌‌ِ این مطلب صحبت شود.

 روز گذشته نیز سخنگوی شورای صنفی نمایش پس از جلسه‌ی این شورا درباره وضعیت اکران فیلم "شیرین" گفت: هنوز تکلیف این فیلم مشخص نیست.

عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران که متولد ‌1319 تهران است، با ساخت فیلم‌های کوتاه و بلند به‌عنوان شاخص‌ترین فیلم‌ساز ایرانی در عرصه‌ بین‌المللی مطرح شده است.

کیارستمی با آخرین ساخته‌اش "کپی برابر اصل" در جشنواره کن حضور داشت که جایزه بهترین بازیگر زن را برای ژولیت بینوش به‌همراه آورد.

براساس آمار منتشرشده در وب‌سایت‌های مربوط به فروش جهانی فیلم‌های درحال اکران، این فیلم فروش حدود ‌6 میلیارد تومان را در کشورهای نمایش دهنده داشته است.

این کارگردان این روزها مشغول ساخت فیلم جدیدش، "پایان" در ژاپن است.

 

کد خبر 153723

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز