گروه اجتماعی: مدیر کل گذرنامه نیروی انتظامی از بکارگیری گذرنامه‌های الکترونیکی به جای گذرنامه‌های فعلی در سال 86 خبر داد.

سرهنگ محسن صیادیان در گفت وگو با خبرنگاران گفت: یکی از اولویت‌های اداره کل گذرنامه نیروی انتظامی‌در سال 86، بکارگیری گذرنامه‌های الکترونیکی به جای گذرنامه‌های فعلی می‌باشد.

صیادیان تصریح کرد: تفاوت گذرنامه‌های الکترونیکی باگذرنامه‌های فعلی، تعبیه یک چیپ اطلاعاتی در گذرنامه‌های الکترونیکی است که همه اطلاعات دارندگان گذرنامه علاوه بر صفحه نخست درآن نیز ثبت می‌شود.

مدیر کل گذرنامه نیروی انتظامی ‌اضافه کرد: با این سیستم میزان جعل گذرنامه به صفر خواهد رسید. چرا که تبدیل این اطلاعات نیاز به سیستم فوق‌العاده‌ای دارد که از عهده افراد عادی خارج است مگر این که دولت‌ها بخواهند اطلاعات آن را استخراج کنند.

به گفته سرهنگ صیادیان، از دیگر محاسن این گذرنامه، عدم استفاده از مهر در صفحات می‌باشد که این امر باعث می‌شود صفحات گذرنامه پر نشده و نیازی به صدور مجدد به دلیل مذکور نباشد.مدیر کل گذرنامه نیروی انتظامی‌گفت: بیش از 60 درصد گذرنامه‌های صادر شده امسال زیارتی و بقیه تفریحی، سیاحتی و... می‌باشند.

صیادیان افزود: در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با 33 درصد افزایش تقاضا برای صدور گذرنامه مواجه بودیم.

وی با بیان این که طبق مصوبه سال 84 زمان صدور گذرنامه از وقتی که مراجعه کننده مدارک خود را می‌دهد تا زمان تحویل 15 روز در نظر گرفته شده بود، گفت: در حالی که در سال قبل این کار در یک هفته صورت می‌گرفت، در سال جاری با مکانیزه شدن سیستم‌ها و گسترش دفاتر خدمات انتظامی ‌پلیس + 10 این زمان به 4 تا 5 روز کاهش یافته است.

وی افزود: ‌در حال حاضر بیش از 17 شهر از طریق پلیس + 10 به سیستم متصل شده‌اند و این مراکز از 133 به 245 مرکز در کشور افزایش یافته که 47 مرکز در تهران و بقیه در شهرستانهای دیگر راه اندازی شده است.

رئیس پلیس گذرنامه ناجا اظهار کرد: مراکز تهران با توجه به جغرافیای جمعیتی در مکان‌هایی راه اندازی شده که طول مسافتی که فرد از منزل تا مرکز طی می‌کند کمتر از یک کیلومتر بوده و از این طریق ترددهای بی‌جا نیز کاهش می‌یابد.

سرهنگ صیادیان با اشاره به بین‌المللی شدن گذرنامه‌های زیارتی گفت: در 60 درصد سفرهای زیارتی سال 84، افراد گذرنامه قبلی داشتند و 40 درصد زائران گذرنامه بین‌المللی گرفتند که با توجه به آزمایشی بودن این طرح، امیدواریم در سال آینده مصوبه دائمی ‌‌شود.

سرهنگ صیادیان افزود: لایحه پیش‌نویس اصلاح قانون گذرنامه امسال پس از تشکیل ستادهای کارشناسی، به ستاد گذرنامه ارائه شده که در صورت تصویب آن، موازی کاری و بروکراسی اداری حذف می‌شود.

رئیس پلیس گذرنامه ناجا با بیان این که طی دو سال گذشته، درخواست‌های دریافت گذرنامه 44 درصد افزایش یافته است، گفت: با تغییراتی که در خدمات‌رسانی صورت گرفته در 10 ماه اول امسال بیش از یک میلیون مراجعه بی‌مورد حذف و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال از نزدیک به 5/1 میلیون مراجعه بی‌مورد جلوگیری شود.

کد خبر 15362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز