یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرح سید ابوالقاسم متولد ۱۳۳۹ است.

او فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا1367 است و در کلوپ نقاشی کارون، کلوپ مجسمه‌سازی کارون، انجمن نقاشان ایران، انجمن بین‌المللی زنان هنرمند پاریس عضویت داشته است.

تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی از 1370 تا1372و تدریس در دانشگاه سینما و تئاتر 1383، گذراندن دوره طراحی و ساخت جواهرات، برگزاری چند نمایشگاه طراحی داخلی در تهران و چند نمایشگاه نقاشی و جواهرات خارج از کشور نقد هنری در مجلات داخلی از1369، انتخاب یکی از کارها در مسابقه جهان ما در سال 2000، برنده جایزه اول در پاریس(CITY HALL GALLERY) از جمله سوابق هنری این هنرمند به شمار می‌روند.

آثار ابوالقاسم در نمایشگاه‌های متعددی در داخل و خارج از کشور به نمایش در آمده‌اند.

فرح ابوالقاسم نقاشی است که رنگ‌ها، بافت‌ها و در نمای کلی‌تر، تصویری آبستره و انتزاعی از فضا یا موضوعی خاص، در تجربه‌های جدیدش به وضوح دیده می‌شود و او تمامی این‌ها را با اصول مورد مطالعه‌اش در زمینه ترکیب‌بندی، رنگ و زیبایی‌شناسی در جهت درستی به کار می‌گیرد.

فرح ابوالقاسم در دوران کاری خود که جرقه‌های ابتدایی‌اش در دوران دانشجویی و پس از فارغ‌التحصیلی‌اش، در زمان آموزش و همچنین زندگی‌اش که با طعم نقاشی معنا پیدا می‌کرد، به جنبه‌های مختلفی از تجربه نگاه ویژه‌ای داشته است و در این زمان، میل به همین تجربه و استفاده‌ بهتر از دانسته‌های پیشینش در تک تک کارهایش به جلوه نشسته است.

از نقاشی فیگوراتیو گرفته، تا کارهایی که پس از آن ادامه داده است، به صورت کاملا انتزاعی بیننده را به مهمانی بصری‌اش دعوت کرده است.

آیدین آغداشلو کارشناس هنر درباره آثار این نقاش گفته است: "او نیز بسان دیگر هم‌نسلان خود، در عین جست‌وجویی بی‌وقفه برای یافتن و شکل بخشیدن به جهان فردی و حسی خود، نگاهی کنجکاو و تعقیب‌کننده به رویدادهای جهانی هنرهای تجسمی معاصر نیز دارد و بی‌آنکه اصراری داشته باشد تا برابر رسم رایج روز کار کند و بی‌آنکه خود را مقید به تداوم سنت‌های قدیمی و به روز کردن آن‌ها کند، نگاه دوران خود را نمایندگی کرده است".

ابوالقاسم که هنرمند برگزیده‌ شهرداری پارس در سال 2002 نیز هست، آثارش در مجموعه‌ها و گنجینه‌های مختلفی در ایران و خارج از ایران نگهداری می‌شود که از جمله آن می‌توان به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، مجموعه خانم سلحشور و آقای کازرونی که از بزرگترین مجموعه‌داران آثار تجسمی هستند و همچنین موزه شرکت "وینزور اند نیوتن" انگلستان اشاره کرد.

کد خبر 153578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز