گروه شهرستان‌ها: خیلی‌ها تصور می‌کردند که با سرد شدن هوا و پس از آن بارش‌های جوی اخیر آلودگی شهرها کمتر می‌شود.

آلودگی هوا - اهواز

برخی مسئولان چنان به بارش‌های اخیر دل‌خوش کرده بودند که گویا خیلی زود یادشان رفت که خبر «اهواز، آلوده‌ترین شهر جهان» چندی پیش همه را شوکه کرد. اما گردوغبار و ریزگردها خیلی زود به اهواز برگشتند و مدارس این شهر را به تعطیلی کشاندند. البته در حال حاضر آلودگی هوا فقط گریبانگیر شهر اهواز نیست بلکه بسیاری از شهرهای دیگر هم دارند آلودگی‌های ناشی از کارخانه‌ها، خودروها، موتورسیکلت‌ها، گردوغبار، ریزگرد و آلاینده‌های طبیعی را با شدت بسیار بالایی تجربه می‌کنند.

آلودگی اهواز از عراق می‌آید

پدیده‌ای که هم‌اکنون در خوزستان شکل گرفته از سوی کشور عراق به سمت این استان آمده و ناشی از گرد‌وغبارهای تشکیل‌شده در عراق است. غلظت گردوغبار شهرهای خوزستان به‌حدی زیاد است که نه‌تنها دید شهروندان را به‌کلی از بین برده بلکه بوی تند آن حتی به داخل ساختمان‌ها نیز نفوذ کرده است.

هواشناسی استان خوزستان در‌این‌باره اعلام کرد: با توجه به وزش بادهای شدید در غرب و شکل‌گیری توده هوای همراه با گردوغبار در عراق، نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی احتمال انتقال این توده هوا به سمت استان خوزستان را نشان‌ می‌دهدو از اواخر شب شنبه و صبح روز یکشنبه بخش‌هایی از غرب و مرکز این استان کم و بیش شاهد بروز پدیده گردوغبار و کاهش دید ناشی از آن بودند. هواشناسی استان خوزستان همچنین درخصوص سرد شدن هوای استان نیز اعلام کرد: زبانه‌های پرفشاری که مرکز آن در شمال کشور واقع شده، در حال نفوذ و استقرار و ریزش هوای سرد عرض‌های شمالی روی استان و باعث افت محسوس دما شده است. در لایه میانی جو نیز خط ناپایداری که عمدتا تأثیرات آن به شکل افزایش ابر و بارندگی در شمال غرب کشور است، باعث افزایش ابر در خوزستان خواهد شد.

آلودگی خوزستان 22برابر حد استاندارد

با وقوع پدیده گرد‌و‌غبار، آلودگی هوای خوزستان به بیش از 22برابر حد مجاز استاندارد رسیده و این پدیده تا عصر امروز در این استان افزایش می‌یابد.

کارشناس مسئول آزمایشگاه حفاظت محیط‌زیست خوزستان در این رابطه به فارس گفت:‌ در حال حاضر شهرهای غربی استان از جمله ماهشهر، آبادان، خرمشهر، شوش و اهواز درگیر هستند و این پدیده در حال نفوذ از غرب به شهرهای مرکزی استان است. خاکسار حداکثر میزان آلایندگی هوای اهواز را در ساعت 8 صبح یکشنبه 2هزار و 900 میکروگرم بر مترمکعب، معادل 19برابر حد مجاز آلایندگی هوا اعلام کرد. وی اظهار داشت: خرمشهر با 3هزار و 350میکروگرم بر مترمکعب (22برابر حد مجاز آلودگی) بیشترین شدت پدیده گردوغبار را تاکنون داشته است. به گفته وی براساس تصاویر ماهواره‌ای پدیده گردوغبار رو به افزایش است.
به‌هرحال پیش‌یابی‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد میزان آلاینده‌های شهر اهواز به 4هزار میکروگرم بر مترمکعب نیز می‌رسد.


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در همین رابطه به ایرنا گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در قسمت غرب خوزستان تا بعداز ظهر روز دوشنبه است و ماندگاری این توده در آسمان منطقه، به وضعیت جوی بازمی‌گردد.

وی درباره استاندارد غلظت آلاینده‌ها خاطرنشان کرد: استاندارد جهانی آلودگی هوا 150میکروگرم بر مترمکعب است ولی بنا به تصمیم کارگروه استانی، رقم استاندارد برای استان ما منطقه‌ای تعریف شد که براین اساس استاندارد منطقه‌ای برای ما
هزار و 500 میکروگرم بر مترمکعب تعیین شده است. تورج همتی افزود: درصورتی که غلظت آلاینده‌ها بین یک‌هزارو 500 تا 2هزار میکروگرم بر مترمکعب باشد مدارس و اگر بین 2هزار تا 3هزار میکروگرم بر مترمکعب باشد آموزشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و از 3هزار میکروگرم بر مترمکعب به بالا با تشخیص استاندار و درصورت پایداری وضعیت، ادارات تعطیل می‌شوند. اداره کل هواشناسی خوزستان نیز شعاع دید در شهر اهواز را بین 600 تا 700متر اعلام کرد و از افراد دارای مشکلات تنفسی، افراد مسن و کودکان درخواست کرد برای فعالیت‌های غیرضروری از منزل خارج نشوند.

5استان دیگر هم درگیر گردوغبار می‌شوند

طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور پدیده گردوغبار 5 استان کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان و بوشهر را نیز از امروز فرا می‌گیرد ولی از اواخر روز از مقدار آن کاسته می‌شود. این در حالی است که تا پایان هفته به‌دلیل آرام بودن شرایط جوی و سکون نسبی هوا در غالب نقاط کشور، در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش آلاینده‌های جوی پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 153569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز