محمود بهمنی در جمع فعالان بخش خصوصی هرچند تلاش کرد تا در برابر انتقادهای تند فعالان اقتصادی از سیاست‌های پولی به‌ویژه چند‌نرخی شدن ارز، خود را خونسرد نشان دهد اما شدت و غلظت انتقادها به‌اندازه‌ای بود که او با اشاره به تنگناهای سیاسی حاکم بر فضای اقتصادی کشور از فعالان اقتصادی خواست تا شرایط را درک‌کرده و به بانک مرکزی کمک کنند. شاه‌بیت سخنان او این بود که توان جذب نقدینگی با نرخ سود سپرده‌های کنونی ندارد.

به گزارش همشهری، او که به‌خوبی از فضای گفت‌وگو با فعالان حاضر در نشست صبحانه اتاق تهران آگاه بود، از دشواری‌های ناشی از تحریم‌ها و ضرورت همراهی بخش خصوصی سخن گفت و ریشه التهاب در بازار ارز را سیاسی دانست و با اشاره به مخالفت دوباره اعضای شورای پول و اعتبار با بازنگری در نرخ سود سپرده‌های بانکی اعتراف کرد که نمی‌تواند با نرخ کنونی سود سپرده‌های نقدینگی سرگردان را جمع کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی بازهم قول داد تا حد توان در کنار بخش تولید بماند و اولویت اول شبکه بانکی در اعطای تسهیلات را تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی دانست و از بخشش جرایم بدهی‌های معوق حساب ذخیره ارزی به‌عنوان یک مژده خبر داد.

او پول سرگردان را بدتر و مخرب‌تر از دینامیت توصیف کرد و خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در این نشست اظهار کرد: شما به‌عنوان بخش خصوصی، عبور‌کننده از تحریم‌ها هستید و دولت باید سکان امور را به دست بخش خصوصی بسپارد ؛ وگرنه موفق نخواهد بود.

او همچنین گفت: بسیاری هنوز به این باور نرسیده‌اند که کشور در شرایط تحریم قرار دارد. گروهی تصور می‌کنند شرایط، عادی است و این شرایط، همچنان مقررات عادی را می‌طلبد.

او با اشاره به نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی، افزایش سه برابری قیمت طلا در این دوران را کمک خداوند به کشور خواند و گفت: از لحاظ علمی کمتر کسی فکر می‌کرد که قیمت طلا به سه برابر افزایش یابد اما این اتفاق افتاد و من فکر می‌کنم این کمکی است که خداوند به ما کرده است.

بهمنی در ادامه با اشاره به نوسان نرخ ارز در کشور، التهاب در بازار ارز را متاثر از مسائل سیاسی دانست و گفت: ما برنامه‌ریزی داشتیم که قیمت ارز را تک نرخی کنیم و داشتیم به ثبات نزدیک می‌شدیم که مسئله‌ای پیش آمد و دوباره بازار به هم ریخت.

پاسخ به انتقادها و دفاع از عملکرد بانک مرکزی

براساس این گزارش بهمنی پس از سؤالات و سخنان فعالان اقتصادی بار دیگر در مقام پاسخ به انتقادها از تشکیل کمیته مشترک اتاق تهران و بانک مرکزی استقبال کرد و خبر داد که نمایندگان بانک مرکزی در این کمیته را بلافاصله معرفی خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه از لحاظ میزان ذخایر ارزی هیچ‌گونه نگرانی نداریم، افزود: شرایط علیه کشور به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم میزان ذخایر ارزی کشور را اعلام کنیم فقط همین را بدانید که امروز بیش از تقاضا، ارز عرضه کرده‌ایم.

چند نرخی شدن ارز تقصیر ما نیست

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه گفت: چند نرخی شدن ارز به هیچ وجه متوجه تصمیمات بانک مرکزی نیست و عوامل سیاسی در این ماجرا نقش داشته است.

او یادآور شد: اگر روزی بتوانیم نرخ ارز را پایین بیاوریم هم به نفع تولیدکننده است و هم صادرکننده.

بانک مرکزی ابزار سیاسی دولت نیست

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: بانک مرکزی ابزار سیاست و تدارک‌کننده نیاز دولتی نیست؛ اگرچه ذات دولت به‌دلیل انجام فعالیت عمومی نیازمند منابع مالی است اما نباید راحت‌ترین ابزار یعنی استفاده از تمامی منابع بانک مرکزی را انتخاب کرد.

یحیی آل اسحاق در نشست صبحانه با مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک‌محور است که بانک مرکزی در آن نقش اصلی و کلیدی دارد اما باید توجه داشت که استقلال بانک مرکزی در هر شرایطی باید حفظ شود، چرا که در این صورت می‌توان انتظار حل مشکلات را داشت.

او افزود: یکی از مشکلات فعلی در اقتصاد ایران، عدم‌استقلال بانک مرکزی است که باید این معضل حل شود. آل‌اسحاق تقویت و اقتدار بانک مرکزی را نخ تسبیح اقتصاد ایران دانست و گفت: این بانک باید از جریانات سیاسی دور باشد و اگر چنین اتفاقی نیفتد به‌طور قطع نباید انتظار داشت که تعادل در اقتصاد برقرار شود.

کد خبر 153538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز