همشهری‌آنلاین: در حالی که پیشتر آمریکا سقوط هواپیمای جاسوسی و شناسایی خود در ایران را تکذیب کرده بود اما با گذشت زمان سرانجام این کشور مجبور به تائید این مسئله و در عین حال جاسوسی از ایران شد.

هواپیمای بدون سرنشین

 

به گزارش مهر به نقل از سی ان ان، دو مقام آمریکایی که از افشای نامشان خودداری کرده‌اند تائید کردند که هواپیمایی که به دست نیروهای ایرانی افتاده در مسیر ماموریت برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده است.

روز یکشنبه (۴ دسامبر/۱۳ آذر) رسانه‌های ایران از «سرنگونی» و در اختیار گرفتن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی تحت عنوان RQ-170 سنتینل خبر دادند که در حال گشت‌زنی و جاسوسی حریم هوایی شرق ایران را نقض کرده بود.

پیشتر مقام‌های آمریکایی از گم شدن این هواپیما خبر داده بودند اما این که هواپیما به دست نیروهای ایرانی افتاده باشد را تائید نکرده بودند.

این دو مقام همچنین تائید کردند که هواپیمای شناسایی قادر به جمع آوری اطلاعات از داخل ایران با پرواز در مرزهای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان بوده است.

هواپیمای RQ-170 یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی و رادار گریز است که از سوی شرکت تسلیحاتی مارتین لاکهید ساخته شده است. خبر ساخت آن در سال ۲۰۰۹ به رسانه‌های فعال در حوزه امور نظامی درز کرد و در سال ۲۰۱۰ نیروی هوایی آمریکا وجود این نوع هواپیما را تایید کرد.
کد خبر 153128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز