همشهری آنلاین: مدیرکل محیط‌زیست گیلان از دستگیری دو قاچاقچی متخلف پرنده خبر داد. به گفته وی 14قطعه فلامینگو و دو قطعه قوی زنده از قاچاقچیان پرنده به دست آمده است.

فلامینگو

آن‌طور که امیر عبدوس به ایسنا خبر داده است، فلامینگوها و قوهای زنده از یک دستگاه خودروی ترانزیت که از فریدونکنار در مازندران به سوی تهران در حال تردد بود و از سوی ماموران انتظامی شهرستان رشت متوقف شده بود کشف و ضبط شد.

براساس آنچه مدیرکل محیط‌زیست استان گیلان گفت، متخلفان قاچاق قوها و فلامینگوها که دو نفر بودند اکنون تحویل مراجع قضایی و پرندگان کشف شده نیز تحویل ماموران حفاظت محیط‌زیست استان گیلان شده‌اند. ماموران انتظامی رشت به‌خودروی حامل پرندگان که از فریدونکنار مازندران به سوی تهران در حال ترانزیت بود مشکوک شدند و پس از تفتیش خودرو، محموله قاچاق پرندگان را کشف و متخلفان را تحویل مراجع قانونی دادند.

به گفته مدیرکل محیط‌زیست گیلان، اسارت در قفس و عدم‌دسترسی این پرندگان به غذا منجر به ضعف و ناتوانی آنها برای پرواز شده بود که فلامینگوها و قوها پس از تجدید نیرو، تیمار و حلقه‌گذاری در پناهگاه حیات وحش سلکه، رهاسازی شدند.

وی با اشاره به اینکه ضرر و زیان هر قطعه فلامینگو 240 هزار تومان است، گفت: میزان ضرور و زیان وارد شده درخصوص این پرونده 3 میلیون و 600 هزار تومان است.

آن‌طور که مدیرکل محیط‌زیست گیلان می‌گوید: فلامینگوها به دلایل مختلف از جمله خشک شدن تالاب‌ها و کاهش کیفیت آب آنها در این سال‌ها یا جوجه‌آوری نکرده‌اند و یا به تعداد کم جوجه‌آوری کرده‌اند که متأسفانه در بیشتر موارد پس از جوجه‌آوری یا آشیانه‌ها تخریب شده‌اند و یا جوجه‌ها بر اثر خشک شدن تالاب مرده‌اند و کمین شکارچیان جهت صید این پرندگان نیز سرنوشت اسفناکی را برای این پرندگان رقم می‌زند.

مدیرکل محیط‌زیست گیلان گفت: این پرندگان زیبای حمایت شده از جمله پرندگان زمستان‌گذران در ایران هستند که در فهرست اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت جزو گونه‌های در خطر انقراض قرار دارند.

فلامینگو یکی از گونه‌های در حال انقراض ایران است. این پرنده با بدنی بسیار کشیده، پر و بالی به رنگ‌های سفید و سرخ، پاها و گردن فوق‌العاده دراز و منقاری کلفت و پایین برگشته دارد.

پاها و گردن فلامینگو هنگام پرواز کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد. بال‌های این پرنده ترکیب زیبایی از رنگ‌های قرمز و سیاه نیز دارد و پرنده نابالغ از گونه فلامینگو به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری است. این پرنده به آرامی راه می‌رود و درحالی‌که سر و گردن خود را در‌ آب کم عمق فرو می‌برد، تغذیه می‌کند. فلامینگوها به‌طور دسته‌جمعی زندگی می‌کنند و گله‌های آن به‌صورت پراکنده و گاهی در یک خط پرواز می‌کنند.

قد‌ این پرنده از سطح زمین 150 سانتی متر و زیستگاه آن مرداب‌های ساحلی کم عمق، مانداب‌ها، دریاچه‌ها و لجنزارهاست و به‌طور دسته جمعی در سواحل گلی و یا در بخش کم عمق آب، زاد و ولد می‌کنند. فلامینگوها در دریاچه‌ ارومیه و در فصل تابستان در فارس به‌صورت کم زاد و ولد می‌کنند.

کد خبر 153122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز