گروه‌های تروریستی بار دیگر با چندین حمله به شیعیان عزادار، مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی را در افغانستان، عراق و پاکستان به خاک و خون کشیدند؛ حملاتی که براساس آخرین گزارش‌ها شهادت حداقل ۹۰ نفر و زخمی شدن صدها نفر دیگر را به‌دنبال داشته است.

انفجار

افغانستان روز گذشته شاهد حملاتی مرگبار و بی‌سابقه علیه شیعیان این کشور در مراسم عزاداری عاشورا در شهرهای کابل، مزار شریف و قندهار بود.

براساس گزارش مقام‌‌های پلیس افغانستان در مرگبارترین حمله در این کشور یک بمبگذار انتحاری کمربند انفجاری خود را در میان عزاداران حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) شهر کابل منفجر کرد. براساس آخرین گزارش‌ها این انفجار شدید باعث شهادت حداقل ۵۴ نفر و زخمی‌شدن بیش از ۱۶۴ نفر دیگر شد.

ژنرال عبدالظاهر رئیس تحقیقات جنایی پلیس کابل اعلام کرد احتمالا فرد بمبگذار همراه با کاروان عزاداران از جنوب کابل وارد این حسینیه شده است. همزمان با این حمله انتحاری وقوع 2‌انفجار دیگر در شهرهای مزار شریف در شمال و قندهار در جنوب افغانستان هم گزارش شده است.

منابع خبری در مزار شریف گفته‌اند که در انفجاری که عزاداران مراسم عاشورا را هدف قرار داد، 6 نفر کشته و نزدیک به ۲۰‌نفر دیگر زخمی شده‌اند. انفجار دیگری هم در شهر قندهار رخ داده و ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس این شهر اعلام کرد که این حمله زخمی‌شدن 5 نفر دیگر را به‌دنبال داشته است. حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان که برای شرکت در اجلاس بین‌المللی به بن سفر کرده با محکوم کردن این حملات تروریستی اعلام کرد که برای نخستین‌بار است که در چنین روز مذهبی مهمی حمله‌ای با این ماهیت وحشتناک رخ می‌دهد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، عزاداری شیعیان در افغانستان امسال در شهرهای مختلف بسیار گسترده‌تر از سال‌های گذشته بود.

شهادت ۳۰ نفر در عراق

در عراق هم انفجار 9 بمب در مناطق مختلف این کشور باعث شهادت حداقل ۳۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۸۰ نفر از شیعیان عزادار در روز تاسوعا شد. به گفته مقام‌های پلیس در مرگبارترین حمله ۱۶‌نفر از جمله زنان و کودکان در ناحیه النیل در شمال شهر حله به شهادت رسیدند. همچنین 2 حمله جداگانه به گروه‌هایی از زائران در بغداد باعث شهادت حداقل ۱۱ نفر دیگر شد.

موشکباران عزاداران پاکستان

بر اثر اصابت 3 موشک در مناطق کلایا و کوهات در استان خیبر پختونخواه در نزدیکی اجتماع عزاداران حسینی، یک نفر شهید و 5 نفر دیگر هم زخمی شدند. همچنین انفجار یک بمب در محله کالا پل کراچی هم زخمی شدن ۲ نفر را به‌دنبال داشت. مقامات امنیتی در تمام شهرهای پاکستان برای حفاظت از جان عزاداران حسینی تدابیر شدید امنیتی را اتخاذ کرده‌اند.

۵ میلیون عزادار در کربلای‌معلی

بیش از ۵ میلیون عزادار روز گذشته در مراسم عاشورای حسینی در کربلای معلی در حالی شرکت کردند که مقام‌‌های امنیتی عراق تدابیر شدیدی را برای خنثی کردن عملیات تروریستی در این شهر به اجرا گذاشتند. کربلای معلی روز گذشته مانند سال‌های پیشین شاهد ورود هیئت‌های عزاداران حسینی از مناطق مختلف عراق بود و ده‌ها هزار نفر نیز از مناطق مختلف جهان در این مراسم شرکت کردند.

سرکوب عزاداران در بحرین

نیروهای مزدور رژیم آل خلیفه در ادامه سرکوب شیعیان بحرین، به هیئت‌های عزاداران حسینی در این کشور حمله کردند. در این حملات که طی آن از گاز اشک آورعلیه مردم بحرین استفاده شد چندین نفر زخمی شدند. همچنین نیروهای مزدور با حمله به خانه‌ها و محل اقامت جوانان مشارکت‌کننده در مراسم عزاداری ایام عاشورا حداقل ۶‌نفر را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی انتقال دادند.

عزاداری ۳۰۰ هزار نفر در استانبول

منطقه آلکالی شهر استانبول هم شاهد عزاداری بیش از ۳۰۰ هزار شیعه، سنی و علوی در تاسوعا و عاشورای حسینی بود. در شهرهای ازمیر، بورسا، آنتالیا، انطاکیه، اجبیر، کجاالی، آنکارا، ارزنجان و مناتیه و سیواس هم مراسم عزاداری حسینی برگزار شد.

بازداشت شیعیان در مصر

یک مقام امنیتی مصری با اشاره به حضور هزاران نفر از شیعیان در مسجدالحسین در قاهره برای شرکت در مراسم سالگرد عاشورای حسینی، تاکید کرد که پلیس 7 نفر از شهروندان شیعه را بازداشت کرد. به نوشته روزنامه مصری الشروق، شیعیان از شهرهای مختلف مصر در این مراسم شرکت کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که محمد‌الدرینی از رهبران شیعی مصر یکی از بازداشت‌شدگان توسط نیروهای امنیتی است.

عاشورای شیعیان عربستان

شیعیان عربستان در شرق این کشور و در روستاها و شهرهای استان‌های احسا و قطیف و همچنین مدینه منوره مراسم عاشورا را در سایه حضور نیروهای امنیتی سعودی برگزار کردند. به گزارش پایگاه خبری راصد، این مراسم در حالی در شهرها و روستاهای احسا و قطیف و همچنین مدینه منوره برگزار شد که دانش‌آموزان و دانشجویان و کارمندان ادارات دولتی در سایه تعطیل نبودن این روز در عربستان غیبت کرده‌اند.

کد خبر 153114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز