سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

گروه سیاسی: روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا، سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا در شرق ایران را تأیید کرد.

هواپیما

مقامات نظامی کشورمان در 2روز گذشته اعلام کردند که با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیک و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکا از نوع «RQ170» را که به‌طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.

آنچنان که رسانه‌ها در معرفی این نوع هواپیما نوشته‌اند، این هواپیما نوعی هواپیمای بدون سرنشین شناسایی است که خبر ساخت آن در سال۲۰۰۹ به رسانه‌های فعال در حوزه امور نظامی درز کرد و در سال۲۰۱۰ نیروی هوایی آمریکا وجود این نوع هواپیما را تأیید کرد.

گفته می‌شود در عملیات شکار اسامه بن‌لادن، رهبر سابق القاعده، برای زیر نظر گرفتن محل اقامت او در هنگام انجام حمله کماندوهای آمریکایی، از این نوع هواپیمای شناسایی استفاده شده و رئیس‌جمهور آمریکا در اتاق خود از این طریق ناظر عملیات بوده است. معمولا از این نوع هواپیماها برای حمله‌های موشکی در یمن، افغانستان و پاکستان نیز استفاده می‌شود.

واشنگتن‌‌پست در گزارشی درباره این نوع هواپیما نوشته است٬ تکنولوژی جاسوسی به ‌کار رفته در هواپیماهای RQ170 همانی است که در بمب‌ افکن‌های یواس‌بی۲ و نیز جت جنگنده F-35 به کار رفته است. طراحی و پیاده‌‌سازی‌ این تکنولوژی٬ یکی از گران‌ترین پروژه‌های تسلیحاتی در تاریخ پنتاگون بود. این هواپیماها از ابزارهای کلیدی جاسوسی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی‌ محسوب می‌شوند.

ساعاتی پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای جاسوسی نیروهای آمریکایی توسط واحدهای جنگ الکترونیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیروهای ناتو با تأیید این نکته که این هواپیما متعلق به آمریکا بوده است، اعلام کردند که این پهباد از کنترل خارج شده بود.

به گزارش فارس، ناتو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هفته گذشته یک فروند هواپیمای تجسسی نظامیان آمریکایی که در غرب افغانستان مشغول مأموریت بود از کنترل خارج شد. ناتو در این بیانیه اعلام کرده است که احتمال می‌رود این همان هواپیمایی باشد که مقامات ایرانی از سقوط آن خبر داده‌اند لذا تحقیقاتی را در مورد چگونگی ناپدیدشدن این هواپیمای جاسوسی آغاز کرده‌اند.

در همین حال رسانه‌های افغانستان به نقل از مقامات دفاعی جمهوری اسلامی ایران گزارش دادند که این هواپیمای جاسوسی، توسط نیروهای ارتش ایران در شرق این کشور ساقط شده و با اندکی خسارت در اختیار آنان قرار گرفته است. انتشار این خبر در شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.

خبرگزاری رویترز با بازتاب این خبر نوشت که یک مقام نظامی ایران اعلام کرده سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در پاسخ به نقض حریم هوایی کشور صورت گرفته است. رویترز افزود: ایران پیش از این یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای فردو سرنگون کرده بود.

خبرگزاری آلمان نیز با اعلام خبر سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا از نوع RQ170 در شرق کشور، گزارش داد که براساس گزارش منابع دولتی، این هواپیما حریم هوایی ایران را نقض کرده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که نیرو‌های مسلح ایران توانستند یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را ساقط کنند.

این گزارش افزود: این هواپیما اکنون در اختیار نیرو‌های مسلح ایران است. شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی نیز ساقط‌شدن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا توسط نیرو‌های ایرانی را بازتاب داد و افزود: واحد‌های جنگ الکترونیک و پدافند هوایی ایران موفق شدند پس از کنترل هواپیما، آن را به زمین بنشانند. شبکه بی‌بی‌سی فارسی نیز با اعلام این خبر اعلام کرد: این هواپیما با اندک خسارتی در اختیار ایران قرار گرفته است.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی انحرافی نوشته که این هواپیمای جاسوسی که از هفته پیش در افغانستان ناپدید شده، به‌نظر می‌‌رسد در ایران سقوط کرده و در این صورت٬ نخستین هواپیما از این مدل است که در اختیار یک کشور متخاصم با ایالات متحده قرار می‌‌گیرد. اپراتورهای هواپیما هفته گذشته کنترل آن را از دست داده و از آن زمان در پی یافتن ردی از آن بودند. یک منبع نظامی در آمریکا نیز بدون افشای هویت واقعی خود در گفت‌وگو با واشنگتن‌ پست گفته است در اختیار گرفتن این هواپیما به‌طور بالقوه اطلاعات نظامی و امنیتی ارزشمندی را درباره شیوه‌های جاسوسی آمریکا در اختیار نیروهای ایرانی قرار می‌‌دهد.

هواپیمایی معروف به دروازه جهنم

RQ170، هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی است معروف به دروازه جهنم است؛ این هواپیما در ارتفاع 15 کیلومتری از سطح زمین پرواز می‌کند و به نوعی طراحی شده که قابل رویت نباشد. این هواپیما علاوه بر قابلیت فرار از رادارها و دریافت امواج رادیویی، قابلیت نفوذ در امواج رادیویی را نیز دارد؛ به این معنی که می‌تواند از فاصله زیاد، پس از جمع‌آوری داده‌های موجود در امواج رادیویی و ارسال آنها به مرکز، تصمیم فرماندهان را مبنی بر ارسال پیغام‌های غلط به دشمن را با نفوذ سامانه اطلاعاتی آنها اجرا کند و البته همه اینها به‌صورت «ریل‌تایم» اجرا می‌شود.

به گزارش سایت شفاف شاهکار اطلاعاتی نیروهای ایرانی در این است که برای تصرف این هواپیما به آن حمله فیزیکی نداشته‌اند بلکه در این سیستم اطلاعاتی نفوذ کرده‌اند، به علاوه این عملیات در یک بزنگاه سیاسی اتفاق افتاد که نشان از برنامه‌ریزی شده بودن آن دارد. این یک پالس قوی به نیروهای غربی است که ایران مدت‌های مدیدی است که توانسته است به سیستم اطلاعاتی این پهباد نفوذ کند. نکته قابل توجه اینکه برخی منابع اطلاعاتی غرب ادعا می‌کنند که این پهباد مشغول عملیات نزدیک مرزهای غربی افغانستان بوده است و نه درون خاک ایران. اگر این ادعا صحیح باشد نشان از این دارد که ایران توانسته است هدایت آن را از درون افغانستان در دست بگیرد.

کد خبر 153111
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز