سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 21/7/70 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

یکی از مواد این قانون که همیشه مورد بحث ایثارگران و دستگاه‌های اجرایی بوده است، ماده190 این قانون است. اقدامات بسیاری از سال‌های گذشته در خصوص اصلاح این ماده صورت پذیرفته و بارها این موضوع به کمیسیون اجتماعی دولت ارجاع شده است اما تاکنون نتیجه مشخصی نداشته است. ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه بیان می‌دارد: «پرداخت حقوق ماهانه مستمری‌بگیران شهدا و مفقودین این قانون به عهده بنیاد شهید انقلاب اسلامی و پرداخت حقوق ماهانه جانبازان غیرشاغل به عهده بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی می‌باشد.‌»

پرداخت حقوق ماهانه مستمری‌بگیران شهدا منطبق با این قانون بر عهده بنیاد شهید قرار گرفت و همچنان در حال پرداخت است هر چند در قانون بودجه سال 90 تدابیر دیگری اتخاذ شد اما تغییری صورت نگرفت لکن به دلیل اینکه حقوق جانبازان تابعی از وضعیت جسمی آنان است و حسب از کار افتادگی کلی و جزئی تعیین می‌شود و به‌نوعی مشمول قانون حالت اشتغال و ماده 121 قانون استخدامی سپاه است از شرایط و ضوابط دیگری غیر از قانون حالت اشتغال نیز تبعیت می‌کند.

حقوق جانبازان و آزادگان بسیجی و نیروهای وظیفه سپاه که مشمول قانون حالت اشتغال هستند از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال پرداخت است و البته این حقوق باید منطبق با حقوق پرسنل کادر ثابت پرداخت شود که پرداخت فعلی بنیاد شهید چنین نیست.

ایراد اساسی که به ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه وارد است، به قرار زیر است: این ماده در تعارض با ماده171 قانون مقررات استخدامی سپاه است. در ماده171 پرداخت حقوق جانبازان به طور مطلق از طریق صندوق بازنشستگی سپاه اعلام شده و همین مورد سال‌هاست مورد اختلاف بوده و باعث تضییع حقوق بخش عمده‌ای از جانبازان و آزادگان شده است. اگرچه مشکل جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی تا حدودی مرتفع شده و بنیاد شهید در حال پرداخت حقوق حالت اشتغال آنان است، لکن جانبازان و آزادگان ازکارافتاده جزئی که مشمول دریافت حقوق وظیفه هستند، همچنان سرگردان و بلاتکلیف بوده و هیچ مرجعی عهده‌دار پرداخت حقوق آنان نیست.

این در حالی است که برابر ماده 153 قانون ارتش جمهوری اسلامی که عین ماده171 قانون سپاه است، ارتش حقوق تمامی سربازان جانباز و آزاده خود را پرداخت می‌کند و این همان تبعیضی است که جانبازان بسیجی و سربازان وظیفه سپاه به آن معترض هستند. برابر ماده 153 ارتش، سربازان وظیفه چنانچه در طول خدمت حسب ماده108 قانون ارتش دچار مجروحیت شده و مشمول بندهای الف، ب یا ج این ماده شوند حسب مورد از پاداش، حقوق وظیفه یا حقوق حالت اشتغال برخوردار خواهند شد و وضعیت بعدی آنان از جهت استخدام در دستگاه‌های اجرایی مانعی برای دریافت حقوق‌های ذکر‌شده نیست. به عبارتی سربازان وظیفه ارتش علاوه بر دریافت حقوق از سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح به واسطه جانبازی خود، منعی برای استخدام در دستگاه‌های اجرایی نخواهند داشت.

به منظور اجرای عدالت و برخورداری یکسان ایثارگران از قوانین، اقدامات زیر پیشنهاد می‌شود: ماده190 قانون مقررات استخدامی سپاه از این قانون حذف شود. حذف این ماده هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و مغایرت موجود با ماده171 سپاه و ماده153 ارتش را رفع می‌کند و با عنایت به اینکه سایر مأموریت‌های این ماده در قوانین مصوب بعدی آمده است برای آن مأموریت‌ها هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

برابر ماده171 قانون سپاه حقوق وظیفه جانبازان و آزادگان بسیجی و وظیفه سپاه همانند جانبازان وظیفه ارتش از سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح پرداخت شود و وضعیت بعدی استخدامی آنان تأثیری در اجرای قانون نداشته باشد.حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان بسیجی و وظیفه سپاه که فعلا از طریق بنیاد شهید پرداخت می‌شود برابر پرسنل کادر ثابت سپاه و با صدور حکم کارگزینی توسط سپاه (همانند احکام شهدای تحت پوشش قانون حالت اشتغال) از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت شود.

کد خبر 153091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز