مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا اخیرا طرح یک ماشین لباسشویی فضایی را به عنوان بخشی از طرح‌های تحقیقات نوآورانه تجارت کوچک خود انتخاب کرده که قادرست با ریزامواج به شست‌وشو و خشک کردن لباس‌های فضانوردان بپردازد

ماشین لباسشویی فضانوردان

در این طرح که توسط شرکت UMPQUA ارائه شده، لباس‌های فضانوردان درون کیسه‌های پلاستیکی مهر و موم شده، قرار گرفته و با انفجاری از ریزامواج، خشک می‌شوند.

این شیوه ساده یک راه حل کارآمد در استفاده بهینه از آب و انرژی در فضا ارائه می‌دهد که فضانوردان را از بازگرداندن لباس‌های کثیف به زمین بی‌نیاز می‌کند.

این طرح منتخب قرار است در بودجه اولیه خود از 125 هزار دلار کمک مالی ناسا برخوردار باشد.

به گزارش ایسنا، نسخه اولیه لباسشویی UMPQUA قادر به تولید ترکیب کف‌دار ماده شوینده، آب و هوا نبود. همچنین مشکل چرخیدن لباس‌ها در این دستگاه نیز وجود داشت که برای کار به گرانش زمینی نیاز است.

مهندسان این شرکت یک سیستم از جت آب درون یک کیسه پلاستیکی با لباس و آب و بدون هوا ایجاد کردند. این جت‌ها، لباس‌ها را درون پلاستیک به جلو و عقب حرکت می‌دهد تا شوینده به تمام الیاف لباس‌ها برسد.

پس از این که تمام هوای موجود در بسته به بیرون کشیده شد، آب از طریق لوله‌های متصل به داخل فرستاده می‌شود. با پایان یافتن شست‌وشو، لباس‌ها در یک فضای بزرگ‌تر با ژنراتور ریزموج روبرو می‌شوند که مانند گرم کردن غذا در مایکروفر، لباس‌ها را خشک می‌کند.

در آخر یک چرخه غلتان از هواجت‌ها برای نرم کردن لباس‌های شسته شده فضایی استفاده می‌شود. این طراحی به راحتی در زمانی که فضانوردان مجبور به انتقال لباس‌های خیس از یک لباسشویی به یک خشک‌کن جدا هستند، صرفه‌جویی می‌کند.

شرکت UMPQUA قصد دارد با بودجه ناسا اقدام به ساخت یک نسخه کارآمدتر کرده و از جمله، میزانی از آب را با فشار خلا خارجی به کیسه، تبخیر کند تا جای بیشتری برای لباس‌ها در جریان شست‌وشو وجود داشته باشد.

کد خبر 152983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز