یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید می‌گوید هر چه نوزادان کم‌سن بیشتر به پشت بخوابند، احتمال پهن شدن موقتی سرشان بالا می‌رود.

flat head

به گزارش یو‌اس تودی پژوهشگران می‌گویند که بدشکلی‌های جمجمه که به این ترتیب به وجود بیایند بی‌ضرر هستند و به خودی خود برطرف می‌شوند، اما پزشکان در عین حال باید مراقب نشانه‌های مشکلات وخیم هم باشند.

دکتر مارک اس دیاس، متخصص جراحی مغز و اعصاب در مرکز پزشکی هرش در دانشگاه دولتی پن، یکی از این پژوهشگران، می‌گوید والدین باید آگاه باشند که می‌توانند از پهن شدن سر نوزاد در یک طرف، با چرخاندن سر نوزاد به طرف دیگر از این عارضه جلوگیری کنند.

اما دیاس در عین حال می‌افزاید هنوز خواباندن نوزادان به پشت‌تان از لحاظ کاهش خطر "سندروم مرگ ناگهانی نوزاد" (SIDS) اهمیت دارد.

متخصصان کودکان به والدین توصیه می‌کنند که از قرار دادن نوزاد روی شکم‌های‌شان هنگام خوابیدن پرهیز کنند، مگر اینکه نوزاد بیدار و تحت مراقبت باشد. تصور می‌‌شود خواباندن نوزاد به پشت خطر SIDS را که عامل مرگ اسرارآمیز نوزادان یک‌ماهه تا یک‌ساله است، کاهش می‌دهد.

به گفته این پژوهشگران از هنگامی که در دهه 1990 خواباندن نوزادان به پشت در آمریکا رایج شد، میزان موارد سندروم مرگ ناگهانی نوزادان کاهش یافته است، اما در مقابل موارد پهن‌شدن سر نوزادان افزایش یافته است.

دیاس می‌گوید اگر این عارضه ناشی از نحوه خوابیدن نوزاد باشد، معمولا خطرناک نیست و در طول زمان برطرف خواهد شد، گرچه ممکن است این اصلاح شدن شکل سر سه تا پنج سال به طول بینجامد.

به گفته دیاس مشکل در این موارد تنها ظاهر کودک است که ممکن است خنده‌دار به نظر برسد.

این گزارش در عین حال هشدار می‌دهد که پزشکان باید اطمینان حاصل کنند که پهن شدن سر نوزاد ناشی از ابتلای او به بیماری کرانیوسینوستوزیس، اشکال در اتصال درزهای جمجمه، که مشکلی جدی است و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد، نیست.

به گفته دیاس در موارد معمول پهن‌شدن سر نوزاد، معمولا نیاز به جراحی نیست؛ همچنین استفاده از کلاهخودهای پزشکی خاص برای اصلاح شکل سر لازم یا موثر نیست.

در مقابل او می‌گوید بهترین رویکرد برای پیشگیری از این عارضه این است که آگاه باشیم اغلب نوزادان ترجیح می‌دهند تا روی پشت‌شان بخوابند و سرشان را به یک طرف، معمولا طرف راست، خم کنند. به گفته او برای متعادل کردن این وضعیت، والدین باید چیزهایی جالب را در طرف دیگر نوزاد بگذارند تا توجه او به آنها جلب شود.

دکتر رویا ساموئلز، متخصص اطفال در مرکز پزشکی کوهن در نیو هاید پارک نیویورک توصیه‌های بیشتری در این مورد دارد. او می‌گوید: "والدین باید به طور مرتب برای چکاپ نزد متخصص اطفال‌شان ببرند تا پزشک بتواند به طور مداوم شکل سر نوزاد و دور سر او را ارزیابی کند. بنابراین می‌توان در زمان مناسب مداخلات لازم برای اصلاح شکل سر را انجام داد."

کد خبر 152925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز