همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه گفت: جوش شیرینی که برای تهیه خمیر نان افزوده می‌شود، به علت وجود آنزیم "آمفیکال" منجر به دفع آهن می‌شود.

دکتر محمد علیزاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: استفاده از مخمر در نان که نوعی موجود زنده است منجر به تجزیه آنزیم "آمفیکال" شده که این امر مانع جذب آهن به بدن می‌شود.

علیزاده گفت: آهن نقش زیادی در ساختن هموگلوبین خون داشته و در صورت عدم دریافت آن صدماتی به بدن وارد و در نتیجه فرد دچار کسالت و بی حالی می‌شود.

وی خارش پوست، کم حوصلگی و بی حالی دائمی و سیاهی رفتن چشم را از علائم و نشانه‌های کم خونی در افراد عنوان کرد و افزود: این افراد بازدهی بدنشان کمتر است.

این متخصص تغذیه؛ استفاده بسیار از مواد حاوی آهن در مواد غذایی کودکان را مورد تاکید قرار داده و افزود: بدن از لحاظ رشد و خونسازی به آهن که یکی از مواد معدنی است نیاز دارد.

وی همچنین گفت: استفاده زنان باردار 15 تا 40 ساله از مواد حاوی آهن که برای کم خونی مفید هستند به لحاظ پرورش جنین و اهمیت آن در رشد و نمو کودکان ضروری است.

علیزاده در خصوص لزوم استفاده همه افراد از آهن تصریح کرد: مصرف آهن برای افرادی که در سنین رشد هستند ضروری است.

وی با بیان اینکه مصرف بیش از اندازه آهن برای افراد بزرگسال که دو سوم عمر آنها سپری شده بسیار خطرناک است، افزود: چرا که آهن یک رادیکال آزاد بوده و بدن را در معرض انواع بیماریهای مزمن و خطرناک قرار داده و در نتیجه سبب وارد شدن صدماتی به بدن می‌شود.

علیزاده در ادامه با اشاره به اینکه آهن به دو دسته "هم" و "غیر هم" تقسیم می‌شود، اظهار داشت: افراد برای تامین آهن بیشتر باید از منابع گیاهی، سبزیجات، میوه جات سرشار از ویتامین C استفاده کنند. ویتامین C با عث جذب آهن بیشتر در بدن شده که این عمل منجر به جلوگیری از کمبود آهن می‌شود.

وی گفت: نوشیدن چای بعد از مصرف موادی مانند گوشت که حاوی آهن "هم" است و هم چنین بعد از مواد حاوی آهن "غیر هم" موجود در نان، برنج، سبزیجات، منجر به کاهش جذب آهن در بدن می‌شود .

مدرس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛ گفت: کمبود مصرف منابع حیوانی و گوشتی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و ماهی را که از منابع آلی آهن هستند می‌توان یکی از علل فقر آهن شمرد.

وی همچنین گفت: استفاده از غلاتی که جوش شیرین به آن افزوده شده نیز یکی دیگر از علل فقر آهن در افراد است.

وی با بیان اینکه معمولا افراد در دریافت آهن مشکلی ندارند، ادامه داد: مشکل افراد کم خون به دلیل عامل سندرمی است که منجر به کاهش جذب آهن در بدن می‌شود. کودکان، زنان شیرده و باردار و نیز زنان در دوران قاعدگی نیاز بیشتری به دریافت آهن دارند.

وی افزود: افزایش مصرف شیر به علت تداخل کلسیم و آهن، مانع از جذب کلسیم و در نتیجه کم‌خونی می‌شود.

وی با اشاره به نقش وزارت بهداشت در رابطه با کمبود آهن افزود: وزارت بهداشت باید دخترانی را که با فقر آهن مواجهند را از طریق آزمایش، میزان ذخایر آهنشان را غربالگری و سنجش کرده و یا از طریق توصیه‌های غذایی، برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس، دختران را با این امر آشنا کنند.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: افراد تا سن 20 سالگی مکمل های آهن را به خوبی دریافت می‌کنند و اگر فقر آهن در این سالها مشاهده شود، میانگین رشد جمعیت در اثر کمبود آهن کاهش خواهد یافت.

وی به افراد کم خون توصیه کرد: زنان تا سن 30 سالگی و دوران حاملگی و شیردهی باید برای رفع کمبود آهن، مشاوره‌های تغذیه‌ای داشته و یا با دریافت مکمل‌های آن کمبود آهن را جبران کنند. افرادی هم که از کمبود آهن در بدن خود اطلاعی ندارند و یا با کمبود آن مواجه هستند باید به پزشک مربوطه مراجعه کرده و نباید بدون تجویز پزشک از مکمل‌های آهن استفاده کنند.

کد خبر 152842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز