گروه ادب و هنر: هرچه به روزهای برگزاری مراسم اسکار نزدیک‌تر می‌شویم بخت «جدایی نادر از سیمین» برای موفقیت در این رخداد سینمایی افزایش می‌یابد.

سینما - فیلم جدایی نادر از سیمین

در روزهای پایانی سال 2011 انجمن‌های مختلف منتقدان در آمریکا برگزیده‌های خود را اعلام می‌کنند و تاکنون هر انجمنی که برگزیدگانش را معرفی کرده از جدایی نادر از سیمین به‌عنوان بهترین فیلم خارجی سال نام برده است. اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود بر نظر اعضای آکادمی اسکار تأثیرگذار باشد و به همین دلیل است که کارشناسان اعتقاد دارند آخرین ساخته اصغر فرهادی قطعا به فهرست نامزدهای نهایی اسکار راه خواهد یافت. اتفاقی که بیش از این تنها یک‌بار برای نماینده سینمای ایران رخ داده است.

13 سال پیش «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی موفق شد به فهرست 5 نامزد نهایی دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه یابد. تداوم درخشش جهانی جدایی نادر از سیمین باعث شده تا فراتر از احتمال تکرار موفقیت بچه‌های آسمان، حالا این فیلم صاحب بخت جدی برای گرفتن جایزه اسکار نیز باشد. رأی بالای منتقدان آمریکایی به جدایی نادر از سیمین را اگر کنار تأثیر و نفوذ کلام آنها میان اعضای آکادمی بگذاریم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که شانس نماینده سینمای ایران برای موفقیت در اسکار واقعا بالاست. این در حالی است که هنوز فیلم فرهادی در آمریکا اکران عمومی نشده و قرار است جدایی نادر از سیمین از روز جمعه 9 دی ماه (30 دسامبر) در این کشور به نمایش درآید و همزمان با این اتفاق جوایز چند انجمن معتبر منتقدان آمریکا به این فیلم اهدا می‌شود.

جدایی نادر از سیمین به‌عنوان بهترین فیلم خارجی سال 2011 از نگاه انجمن ملی منتقدین آمریکا انتخاب شد.انجمن ملی منتقدین فیلم آمریکا روز گذشته فهرست برترین‌های سینما در سال 2011 را اعلام کرد. فیلم جدایی نادر از سیمین به‌عنوان بهترین فیلم خارجی معرفی شد تا در مراسم روز 10 ژانویه (20 دی) در نیویورک جایزه‌اش را دریافت کند.

ساخته جدید اصغر فرهادی در ادامه درخشش‌های جهانی‌اش هفته گذشته عنوان بهترین فیلم خارجی سال 2011 را از نگاه انجمن منتقدین فیلم نیویورک کسب کرد و در جوایز فیلم اسپیریت نیز نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی سال شد. جدایی نادر از سیمین که امسال در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار نماینده ایران خواهد بود، برنده جایزه خرس طلا و خرس نقره‌ای بهترین بازیگری از جشنواره برلین است که هم‌اکنون در کشورهای بلژیک، فرانسه، تایلند، ترکیه، انگلیس، آلمان، هلند، مجارستان، سوئد، یونان، لهستان، اسپانیا، کره‌جنوبی، ایتالیا و دانمارک در حال نمایش است و در نوبت نمایش در نروژ و پرتغال قرار دارد.

این فیلم که اخیرا در جوایز سالانه آسیا - پاسیفیک بهترین فیلم سال 2011 شناخته شد، حضور گسترده‌ای در جشنواره‌های جهانی فیلم داشته که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بوینس‌آیرس، هنگ‌کنگ، استانبول، بخارست، سیدنی، کارلووی واری، ایروان، آمستردام، ملبورن، دوربان، تورنتو، سن‌سباستین، ‌آتن، هلسینکی، ابوظبی، ریودوژانیرو و نیویورک اشاره کرد.

کد خبر 152820

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز