چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

یوسف مجتهد: نمایندگان مجلس یک فوریت الحاق یک تبصره به ماده(190) قانون مقررات استخدامی سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی مصوب سال1370 را تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت نمایندگان مجلس در نشست علنی روز سه‌شنبه 8 آذر ماه سال1390 یک فوریت الحاق یک تبصره به ماده (190) قانون مقررات استخدامی سپاه را با 108 رأی موافق و  14رأیمخالف تصویب کردند.

براساس ماده واحده این طرح یک تبصره به شرح زیر به ماده(190) قانون مقررات استخدامی سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی مصوب 70.7.21 الحاق می‌گردد. تبصره- جانبازان بسیجی و سربازان سپاهی از مزایای جانبازی مندرج در ماده (153) قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/1366 بهره‌مند می‌گردند.

آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد و اعتبار مورد نیاز اجرایی این ماده توسط دولت در بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود.

این متنی بود که خبرگزاری مجلس شورای اسلامی مخابره کرد. اما ماده (153) ارتش چه می‌گوید. این ماده بیان می‌دارد:
حقوق بازنشستگی، حقوق وظیفه و حقوق مستمری عبارت است از وجوهی که حسب مورد به بازنشستگان، جانبازان، معلولین و عائله تحت تکفل پرسنل شهید یا متوفی برابر مقررات مربوط از صندوق بازنشستگی ارتش به طور ماهانه پرداخت می‌گردد.

به راستی با الحاق ماده (153) قانون ارتش به ماده (190) قانون سپاه چه چیزی اصلاح می‌شود. آیا نمایندگان محترم، قانون مقررات استخدامی سپاه را قبل از تصویب این طرح فوریتی مطالعه کرده‌اند؟ آیا نمی‌دانند عین ماده (153) ارتش با عنوان ماده (171) در قانون سپاه پیش‌بینی شده و اگر قرار بود این قانون راهگشا باشد قبلا به تصویب رسیده است. ماده(171) قانون سپاه بیان می‌دارد: حقوق بازنشستگی، حقوق وظیفه و حقوق مستمری عبارت است از وجوهی که حسب مورد به بازنشستگان، جانبازان، معلولین و عائله تحت تکفل پرسنل شهید یا متوفی برابر مقررات مربوط از صندوق بازنشستگی سپاه به طور ماهانه پرداخت می‌گردد. این دو ماده کاملا شبیه هم هستند و در مقررات ارتش و سپاه عینا پیش‌بینی شده‌اند.

آیا مشکل وضع مجدد قانون است یا اجرای این قانون توسط مبادی ذی‌ربط؟ اساسا آنچه موارد اعتراض آزادگان و جانبازان بسیجی در خصوص اصلاح و اعمال ماده (190) قانون استخدامی سپاه است، این نیست.

آنچه در قالب طرح فوریتی به تصویب نمایندگان رسیده، علاوه بر آنکه مشکل قبلی را مرتفع نمی‌کند بلکه مشکلات موجود را دوچندان خواهد کرد. آنان می‌گویند همچنان که ارتش بدون درنظر گرفتن وضعیت بعدی سربازان خود به آزادگان و جانبازان وظیفه حقوق پرداخت می‌کند، سپاه هم برابر همان ماده مشابه که در قانون مقررات خود دارد به آزادگان و جانبازان بسیجی و وظیفه برابر قانون حقوق پرداخت کند.

این تقاضا کاملا منطبق با مجموعه مقررات نیروهای مسلح بوده و تقاضایی خلاف قانون نیست، لذا سپاه باید در راستای اجرای قانون به تمامی نیروهای وظیفه و بسیجی خود که در مأموریت‌های این نیرو اسیر یا جانباز شده‌اند حقوق پرداخت کند و دولت موظف است منابع آن را پیش‌بینی کند و همانند سربازان وظیفه ارتش به سازمان تأمین‌اجتماعی نیروهای مسلح برای اجرای قانون پرداخت کند.

برای تحقق این هدف مقنن نیاز به وضع قانون جدیدی نیست بلکه این ماده قانونی قبلا در قانون سپاه به تصویب رسیده است. اما اینکه ماده(190) قانون سپاه چیست؟ چه حقوقی را برای مشمولین خود تضمین می‌کند؟ بحث دیگری است که در جای خود به آن خواهیم پرداخت.از نمایندگان محترم مجلس تقاضا می‌شود به جای تصویب قوانین متعدد و متنوع که جز سرگردانی مجریان، آشفتگی قوانین و نارضایتی ایثارگران نتیجه‌ دیگری ندارد با بررسی قوانین مصوب قبلی، موانع اجرایی آن را از مسیر تحقق این قوانین بردارند.

کد خبر 152696
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز